Przedstawiamy stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej ws. remontu okrętów podwodnych.
Do czasu pozyskania nowych okrętów podwodnych, celem utrzymania w linii wysoce wyspecjalizowanych załóg okrętowych oraz przede wszystkim dla zachowania bezpieczeństwa pływania zlecono wykonanie elementarnych czynności obsługowo-naprawczych. Właściwa eksploatacja okrętów wymaga wykonania tych czynności aby wszystkie urządzenia i systemy okrętowe posiadały wymagane certyfikaty. Wykonane prace obsługowe pozwolą także na utrzymanie nakazanych stanów gotowości bojowych przez okręty podwodne, dla których resursy są odpowiednio dla: ORP „Sokół” to 2018 rok, a dla ORP „Sęp” to 2020 rok.
Dodatkowym elementem takich działań jest również aspekt szkoleniowy dla załogi okrętu. Ewentualne wyszkolenie od podstaw nowych załóg byłoby bardzo kosztowne i długotrwałe oraz realizowane u zagranicznego kontraktora.
Prowadzone obecnie czynności obsługowe okrętów podwodnych t. Kobben realizowane są w polskich stoczniach przez polskich specjalistów co też znacząco wpływa na potencjał remontowo-produkcyjny w kraju. Ponoszone koszty, wynikające z podpisanych umów, są tylko promilem ceny nowych okrętów.
Obecne kierownictwo resortu obrony narodowej, dokładając należytej staranności, mając na uwadze szczególnie interes Sił Zbrojnych RP jak i polskiego przemysłu obronnego, prowadzi intensywne działania zmierzające do pozyskania przedmiotowych okrętów. Szacuje się, że decyzja w tej sprawie podjęta będzie jeszcze w tym roku.
Opóźnienie programu pozyskania okrętów podwodnych nowego typu dla MW RP kr. „ORKA” wynika z wielu lat zaniedbań oraz zaniechań poprzedniego kierownictwa MON. Jest to program złożony i bardzo kosztowny.
Źródło: MON
autor zdjęć: MON
komentarze