moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saperzy w dolinie Wisły

Zbudowali dwa mosty, które połączyły brzegi Wisły. Postawili też przeprawę pozorną dla zmylenia przeciwnika. Czasu mieli niewiele, a liczyła się precyzja, bo od ich pracy zależało powodzenie akcji wojsk operacyjnych. Przez dwa tygodnie w Dęblinie szkoliło się 260 żołnierzy z jednostek inżynieryjnych. Ćwiczenia były testem przed manewrami „Dragon ’17”.

To saperzy jako pierwsi pojawiają się na miejscu działań bojowych. Muszą przygotować teren tak, by ułatwić kolegom z innych rodzajów wojsk sprawne przeprowadzenie akcji. – Nasze jednostki zapewniają wojskom operacyjnym jak najlepsze warunki działania. Aby utrzymać się w odpowiedniej formie i gotowości, organizujemy szereg zgrupowań, podczas których szkolimy wyspecjalizowane pododdziały – podkreśla płk Marek Wawrzyniak, p.o. szef Zarządu Inżynierii Wojskowej.

W Dęblinie szkoliło się ponad 260 żołnierzy z pododdziałów przeprawowych i mostowych z całej Polski. W zgrupowaniu wzięli udział wojskowi z 2 Pułku Inżynieryjnego, 5 Pułku Inżynieryjnego, 1 Pułku Saperów, 2 Pułku Saperów oraz 43 Batalionu Saperów 3 Flotylli Okrętów. Podzieleni na dwie kompanie, trenowali działania w ramach swoich specjalności. Poza budowaniem i utrzymywaniem przepraw oraz rozpoznaniem inżynieryjnym żołnierze doskonalili swoje umiejętności z zakresu zabezpieczenia bojowego. – Podczas zgrupowania sprawdziliśmy wszystkie te elementy – wyjaśnia ppłk Sławomir Szwemin, zastępca dowódcy 2 Pułku Inżynieryjnego.

„Specjalistyczne zgrupowanie pododdziałów wojsk inżynieryjnych o profilu przeprawowo-mostowym” – bo tak brzmi pełna nazwa szkolenia – przeprowadzono na terenach poligonowych w środkowym biegu Wisły, gdzie rzeka płynie szerokim korytem. – Mieliśmy tu najlepsze warunki naturalne, czyli szeroką przeszkodę wodną, na której można organizować pełną przeprawę mostową pod obciążeniem 80 ton – podkreśla ppłk Szwemin, jednocześnie dowódca zgrupowania. Głównym zadaniem pododdziałów była właśnie budowa przeprawy mostowej o nośności 80 ton z parków pontonowych PP-64. Saperzy przygotowali również przeprawę desantową na transporterach pływających PTS-M i zbudowali w ramach maskowania most pozorny, który ma służyć zmyleniu przeciwnika. Dodatkowo ustawili na wodzie odbijacze kątowe, które emitują fale wprowadzające w błąd urządzenia radiolokacyjne. – Wyznaczyliśmy również osie zapasowe przepraw, na wypadek, gdyby zostały one zdemaskowane przez przeciwnika i musielibyśmy wykonać manewr taktyczny na inną oś przeprawy – dodaje dowódca zgrupowania.

W zgrupowaniu wzięli również udział żołnierze rezerwy. Uczestniczyli m.in. w ćwiczeniu strzeleckim, choć najwięcej czasu poświęcili na szkolenie specjalistyczne. – Część z nich wykonywała już podobne zadania w czasie zasadniczej służby wojskowej. Na pierwszym etapie szkolenia, żołnierze rezerwy doskonalili umiejętności indywidualne, by następnie zgrywać się w ramach pododdziałów – podkreśla ppłk Arkadiusz Syrocki dowódca batalionu pontonowego z 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia i zastępca dowódcy zgrupowania. – Po dwutygodniowym szkoleniu rezerwiści są już gotowi wykonywać konkretne zadania w ramach swoich specjalności – zapewnia ppłk Syrocki.

Choć wojska inżynieryjne zwykle budują drogi i mosty, które później przez wiele lat służą lokalnym społecznościom, w tym wypadku było inaczej. – Te przeprawy zostały urządzone w ramach szkolenia i jako obiekty tymczasowe również w ramach szkolenia zostaną zdemontowane – przyznaje ppłk Arkadiusz Syrocki. 

Dęblińskie zgrupowanie było sprawdzianem generalnym pododdziałów przeprawowych i mostowych przed ćwiczeniem „Dragon '17”. Jakie zadania podczas jesiennych manewrów czekają pontonierów? – Na pewno będziemy urządzać i utrzymywać przeprawy. Dużo oczywiście będzie zależało od rejonów, w których przyjdzie nam działać i zadań jakie otrzymamy. Szczegóły poznamy dopiero w trakcie ćwiczenia – mówi ppłk Sławomir Szwemin. – Jedno jest pewne, podczas takich manewrów nasze jednostki będą miały mnóstwo roboty – dodaje dowódca dęblińskiego zgrupowania.

Piotr Raszewski

autor zdjęć: Piotr Raszewski

dodaj komentarz

komentarze


Mirage’e w obronie Ukrainy
 
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Inżynierowie od UBM
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Roboty rozpoznawcze dla Wojska Polskiego
Nowa brygada na horyzoncie
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Pierwsze drony MALE w Wojsku Polskim
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
Wojny dronów
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Czas na armię rezerwistów
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Foch stawia warunki
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Raport o wojennym okrucieństwie
FlyEye daje przewagę
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Polski rząd z dyplomatyczną ofensywą
Trio na medal
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu ministrów obrony E5
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Trump przed Kongresem o Ukrainie
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Podziękowania dla niezwyciężonych
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Zmiana warty na Sycylii
„Byliśmy żołnierzami wymazanymi z historii”
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Wojskowe emerytury w górę
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Nowe odkrycia na Westerplatte
Potrzeba wsparcia i dialogu
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
Sojusz na niepewne czasy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Fight in Partial Shade
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Misje w pigułce
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Czas przełomu
Przerwany lot „Orlika”
Panczeniści nie zawiedli
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Walka w półcieniu
Waszyngton mówi Moskwie „sprawdzam”. Co zrobi Władimir Putin?
Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Transport 12 czołgów K2 w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO