moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saperzy w dolinie Wisły

Zbudowali dwa mosty, które połączyły brzegi Wisły. Postawili też przeprawę pozorną dla zmylenia przeciwnika. Czasu mieli niewiele, a liczyła się precyzja, bo od ich pracy zależało powodzenie akcji wojsk operacyjnych. Przez dwa tygodnie w Dęblinie szkoliło się 260 żołnierzy z jednostek inżynieryjnych. Ćwiczenia były testem przed manewrami „Dragon ’17”.

To saperzy jako pierwsi pojawiają się na miejscu działań bojowych. Muszą przygotować teren tak, by ułatwić kolegom z innych rodzajów wojsk sprawne przeprowadzenie akcji. – Nasze jednostki zapewniają wojskom operacyjnym jak najlepsze warunki działania. Aby utrzymać się w odpowiedniej formie i gotowości, organizujemy szereg zgrupowań, podczas których szkolimy wyspecjalizowane pododdziały – podkreśla płk Marek Wawrzyniak, p.o. szef Zarządu Inżynierii Wojskowej.

W Dęblinie szkoliło się ponad 260 żołnierzy z pododdziałów przeprawowych i mostowych z całej Polski. W zgrupowaniu wzięli udział wojskowi z 2 Pułku Inżynieryjnego, 5 Pułku Inżynieryjnego, 1 Pułku Saperów, 2 Pułku Saperów oraz 43 Batalionu Saperów 3 Flotylli Okrętów. Podzieleni na dwie kompanie, trenowali działania w ramach swoich specjalności. Poza budowaniem i utrzymywaniem przepraw oraz rozpoznaniem inżynieryjnym żołnierze doskonalili swoje umiejętności z zakresu zabezpieczenia bojowego. – Podczas zgrupowania sprawdziliśmy wszystkie te elementy – wyjaśnia ppłk Sławomir Szwemin, zastępca dowódcy 2 Pułku Inżynieryjnego.

„Specjalistyczne zgrupowanie pododdziałów wojsk inżynieryjnych o profilu przeprawowo-mostowym” – bo tak brzmi pełna nazwa szkolenia – przeprowadzono na terenach poligonowych w środkowym biegu Wisły, gdzie rzeka płynie szerokim korytem. – Mieliśmy tu najlepsze warunki naturalne, czyli szeroką przeszkodę wodną, na której można organizować pełną przeprawę mostową pod obciążeniem 80 ton – podkreśla ppłk Szwemin, jednocześnie dowódca zgrupowania. Głównym zadaniem pododdziałów była właśnie budowa przeprawy mostowej o nośności 80 ton z parków pontonowych PP-64. Saperzy przygotowali również przeprawę desantową na transporterach pływających PTS-M i zbudowali w ramach maskowania most pozorny, który ma służyć zmyleniu przeciwnika. Dodatkowo ustawili na wodzie odbijacze kątowe, które emitują fale wprowadzające w błąd urządzenia radiolokacyjne. – Wyznaczyliśmy również osie zapasowe przepraw, na wypadek, gdyby zostały one zdemaskowane przez przeciwnika i musielibyśmy wykonać manewr taktyczny na inną oś przeprawy – dodaje dowódca zgrupowania.

W zgrupowaniu wzięli również udział żołnierze rezerwy. Uczestniczyli m.in. w ćwiczeniu strzeleckim, choć najwięcej czasu poświęcili na szkolenie specjalistyczne. – Część z nich wykonywała już podobne zadania w czasie zasadniczej służby wojskowej. Na pierwszym etapie szkolenia, żołnierze rezerwy doskonalili umiejętności indywidualne, by następnie zgrywać się w ramach pododdziałów – podkreśla ppłk Arkadiusz Syrocki dowódca batalionu pontonowego z 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia i zastępca dowódcy zgrupowania. – Po dwutygodniowym szkoleniu rezerwiści są już gotowi wykonywać konkretne zadania w ramach swoich specjalności – zapewnia ppłk Syrocki.

Choć wojska inżynieryjne zwykle budują drogi i mosty, które później przez wiele lat służą lokalnym społecznościom, w tym wypadku było inaczej. – Te przeprawy zostały urządzone w ramach szkolenia i jako obiekty tymczasowe również w ramach szkolenia zostaną zdemontowane – przyznaje ppłk Arkadiusz Syrocki. 

Dęblińskie zgrupowanie było sprawdzianem generalnym pododdziałów przeprawowych i mostowych przed ćwiczeniem „Dragon '17”. Jakie zadania podczas jesiennych manewrów czekają pontonierów? – Na pewno będziemy urządzać i utrzymywać przeprawy. Dużo oczywiście będzie zależało od rejonów, w których przyjdzie nam działać i zadań jakie otrzymamy. Szczegóły poznamy dopiero w trakcie ćwiczenia – mówi ppłk Sławomir Szwemin. – Jedno jest pewne, podczas takich manewrów nasze jednostki będą miały mnóstwo roboty – dodaje dowódca dęblińskiego zgrupowania.

Piotr Raszewski

autor zdjęć: Piotr Raszewski

dodaj komentarz

komentarze


Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
 
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Drukowanie dronów
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Podejrzane manewry na Bałtyku
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Świat F-35
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
The Power of Infrastructure
Pancerny kot w polskim wojsku
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Planowano zamach na Zełenskiego
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Wyższe stawki dla niezawodowych
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
NATO przechodzi do działania
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Podróż w ciemność
Ratownik w akcji
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Kajakami po medale
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Flyer, zdobywca przestworzy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Policjanci w koszarach WOT
Wypadek Rosomaka
Dzień, który zmienił bieg wojny
Rakiety dla polskich FA-50
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Specjalsi pod nowym dowództwem
Strażnicy polskiego nieba
Śmierć gorsza niż wszystkie
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Pionierski dron
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Inwestycja w żołnierzy
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
K2. Azjatycka pantera
„Różycki” zwodowany
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Święto sportów walki w Warendorfie
GROM’s DNA
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Nowa dostawa Homarów-K

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO