Na siedmiu wojskowych lotniskach zostanie zamontowany nowy system osłony meteorologicznej AWOS. Dzięki nowoczesnym czujnikom, m.in. pomiaru temperatury czy grubości pokrywy śnieżnej będzie on bardziej precyzyjny niż ten, którego wojsko używa obecnie. Z nowego systemu w przyszłym roku korzystać będą piloci m.in. z Poznania, Powidza, Mińska Mazowieckiego.
AWOS (Automated Weather Observing System) to Automatyczny System Pomiarów Parametrów Meteorologicznych na lotniskach. Składają się na niego zamontowane wzdłuż pasa startowego i wokół drogi kołowania czujniki i urządzenia do pomiaru składników pogody. To dzięki nim pilot może uzyskać precyzyjne dane meteorologiczne, np. dotyczące prędkości i kierunku wiatru, temperatury powietrza i gruntu, opadów, czy wysokości podstawy chmur. W lotnictwie takie informacje mają kluczowe znaczenie. Bywa, że właśnie z powodów atmosferycznych, np. mgły lot nie może się odbyć.
– Te wszystkie parametry pogodowe musi uwzględniać każdy pilot startujący z lotniska lub na nim lądujący. Dzięki temu można zwiększyć bezpieczeństwo operacji lotniczej – mówi gen. bryg. Cezary Wiśniewski, Inspektor Sił Powietrznych Dowództwa Generalnego rodzajów Sił Zbrojnych.
Zmierzą podstawę chmur i wiatr
Choć wojskowe lotniska używają od dawna systemów AWOS, z czasem trzeba było je zastąpić nowocześniejszymi. 2 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła więc przetarg na wdrożenie nowego systemu osłony meteorologicznej AWOS. – W ramach postępowania wpłynęło sześć ofert. Umowa została podpisana 21 listopada 2016 roku z firmą informatyczno-technologiczną Qumak – informuje ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Zwycięzca przetargu musi wykonać projekt systemu, dostarczyć go, a potem zainstalować i uruchomić.
Nowy system będzie nowocześniejszy i bardziej precyzyjny niż ten, którego lotnicy używają obecnie. Będzie składać się z serwera wraz z komputerami i oprogramowaniem oraz z czujników i urządzeń do pomiaru składników pogody. Czujniki (zwłaszcza wiatromierze) będą wyższej klasy niż używane obecnie, będą też dokładniej wskazywać pomiary.
Dodatkowo nowy AWOS zostanie wyposażony w automatyczny czujnik pomiaru grubości pokrywy śnieżnej oraz czujniki temperatury: przy gruncie na wysokości 5 cm, na głębokościach 5, 10, 20 i 50 cm. Nowością jest też zintegrowany z AWOS detektor wyładowań atmosferycznych oraz system oceny RVR (Runway Visual Range, odległość z jakiej pilot zobaczy światła drogi startowej). RVR będzie się składać m.in. z mierników widzialności z czujnikiem pogody i luminancji tła.
Poza tym nowy AWOS, tak jak dotychczasowy, będzie dostarczać lotnikom informacje o aktualnym ciśnieniu, widzialności czy wilgotności powietrza.
AWOS na siedmiu lotniskach
Do końca 2017 roku system ma zostać zainstalowany na siedmiu wojskowych lotniskach. Montowany będzie w Poznaniu (31 Baza Lotnictwa Taktycznego), Łasku (32 Baza), Mińsku Mazowieckim (23 Baza), Malborku (22 Baza) i Świdwinie (21 Baza). Z nowego systemu będą mogli też korzystać piloci 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu i 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu.
System monitorujący działanie AWOS ma z kolei zostać zainstalowany w warszawskim Szefostwie Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych RP. W 2019 roku AWOS pojawi się również w Dęblinie – na terenie lotniska 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego.
Koszt zakupu i instalacji systemu to ponad 17 milionów złotych.
autor zdjęć: Damian Figaj
komentarze