moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dane meteorologiczne dla bezpiecznych lotów

Na siedmiu wojskowych lotniskach zostanie zamontowany nowy system osłony meteorologicznej AWOS. Dzięki nowoczesnym czujnikom, m.in. pomiaru temperatury czy grubości pokrywy śnieżnej będzie on bardziej precyzyjny niż ten, którego wojsko używa obecnie. Z nowego systemu w przyszłym roku korzystać będą piloci m.in. z Poznania, Powidza, Mińska Mazowieckiego.

AWOS (Automated Weather Observing System) to Automatyczny System Pomiarów Parametrów Meteorologicznych na lotniskach. Składają się na niego zamontowane wzdłuż pasa startowego i wokół drogi kołowania czujniki i urządzenia do pomiaru składników pogody. To dzięki nim pilot może uzyskać precyzyjne dane meteorologiczne, np. dotyczące prędkości i kierunku wiatru, temperatury powietrza i gruntu, opadów, czy wysokości podstawy chmur. W lotnictwie takie informacje mają kluczowe znaczenie. Bywa, że właśnie z powodów atmosferycznych, np. mgły lot nie może się odbyć.

– Te wszystkie parametry pogodowe musi uwzględniać każdy pilot startujący z lotniska lub na nim lądujący. Dzięki temu można zwiększyć bezpieczeństwo operacji lotniczej – mówi gen. bryg. Cezary Wiśniewski, Inspektor Sił Powietrznych Dowództwa Generalnego rodzajów Sił Zbrojnych.

Zmierzą podstawę chmur i wiatr

Choć wojskowe lotniska używają od dawna systemów AWOS, z czasem trzeba było je zastąpić nowocześniejszymi. 2 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła więc przetarg na wdrożenie nowego systemu osłony meteorologicznej AWOS. – W ramach postępowania wpłynęło sześć ofert. Umowa została podpisana 21 listopada 2016 roku z firmą informatyczno-technologiczną Qumak – informuje ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Zwycięzca przetargu musi wykonać projekt systemu, dostarczyć go, a potem zainstalować i uruchomić.

Nowy system będzie nowocześniejszy i bardziej precyzyjny niż ten, którego lotnicy używają obecnie. Będzie składać się z serwera wraz z komputerami i oprogramowaniem oraz z czujników i urządzeń do pomiaru składników pogody. Czujniki (zwłaszcza wiatromierze) będą wyższej klasy niż używane obecnie, będą też dokładniej wskazywać pomiary.

Dodatkowo nowy AWOS zostanie wyposażony w automatyczny czujnik pomiaru grubości pokrywy śnieżnej oraz czujniki temperatury: przy gruncie na wysokości 5 cm, na głębokościach 5, 10, 20 i 50 cm. Nowością jest też zintegrowany z AWOS detektor wyładowań atmosferycznych oraz system oceny RVR (Runway Visual Range, odległość z jakiej pilot zobaczy światła drogi startowej). RVR będzie się składać m.in. z mierników widzialności z czujnikiem pogody i luminancji tła.

Poza tym nowy AWOS, tak jak dotychczasowy, będzie dostarczać lotnikom informacje o aktualnym ciśnieniu, widzialności czy wilgotności powietrza.

AWOS na siedmiu lotniskach

Do końca 2017 roku system ma zostać zainstalowany na siedmiu wojskowych lotniskach. Montowany będzie w Poznaniu (31 Baza Lotnictwa Taktycznego), Łasku (32 Baza), Mińsku Mazowieckim (23 Baza), Malborku (22 Baza) i Świdwinie (21 Baza). Z nowego systemu będą mogli też korzystać piloci 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu i 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu.

System monitorujący działanie AWOS ma z kolei zostać zainstalowany w warszawskim Szefostwie Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych RP. W 2019 roku AWOS pojawi się również w Dęblinie – na terenie lotniska 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego.

Koszt zakupu i instalacji systemu to ponad 17 milionów złotych.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


W drodze po młodszego nurka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Cześć bohaterom naszej wolności
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Cel: wyszkolić podoficera
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Ostatnia niedziela…
Tłumy na zawodach w Krakowie
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Cisza przed wojną
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Rekompensaty na ostatniej prostej
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Terytorialsi zawitają do Płocka
Planowano zamach na Zełenskiego
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Dzieci wojny
Pieta Michniowska
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Na rosyjskim pasku
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Najbardziej żołnierski żołnierz
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Pucharowe zmagania Polaków
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Czas na wspólne działania
Nocny patrol myśliwców
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Zmodernizowany Leopard 2PL
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Kolarskie święto w stolicy
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
BWR-1 – weteran po liftingu
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Na ratunek pancerniakom
Zmiana warty na wschodniej granicy
Inwestycje w mobilność wojska
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Orlik na Alfę
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Czas próby
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
7TP – czołg kompromisu
Ten beton... żyje!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
PGZ buduje suwerenność amunicyjną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO