moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Stać nas na nowe samoloty dla VIP-ów

Po długich latach dyskusji i emocjonalnych momentach nadszedł czas, abyśmy ponad politycznymi podziałami wznieśli się na płaszczyznę adekwatnego znaczenia naszego kraju w Europie i kupili nowe i nowoczesne samoloty – pisze Jarosław W. Lasecki (PO), członek senackiej Komisji Obrony Narodowej.

Nareszcie mamy przetarg na samoloty do przewozu VIP-ów. Nie lubię tej nazwy, bo w naszym kraju jest ona obarczona zdecydowanie pejoratywną aurą. Poza tym, zazwyczaj niegdysiejszy VIP jest dzisiaj najczęściej szeregowym obywatelem, a to przecież nie dla niego mają być te powietrzne środki transportu. Wolę inną nazwę: powietrzny środek transportu i mobilnego zarządzania kryzysowego. Bo przecież nie chodzi tutaj o wożenie się, ale wypełnienie ważnej funkcji szybkiego i bezpiecznego transportu przedstawicieli państwa polskiego z możliwością permanentnego dostępu do sieci decyzyjnych.

Samoloty takie mają prawie wszystkie państwa na świecie i każde państwo europejskie. I to mają na własność! To dlatego, że taki powietrzny ośrodek zarządzania kryzysowego jest nie tylko odpowiednio wyposażony w najnowocześniejszą technikę identyfikacyjną i telekomunikacyjną, ale także odpowiednio zabezpieczony. Choćby przed przeciwlotniczymi atakami terrorystycznymi. Nie mówiąc już o najnowszych zdobyczach techniki, pozwalających na bezpieczne pilotowanie i lądowanie w ekstremalnych warunkach pogodowych i terenowych.

Do rozpisanego przetargu stanęło na razie 9 podmiotów. Czterech światowych producentów samolotów: Bombardier (Kanada), Dassault Aviation (Francja), Embraer (Brazylia), Gulfstream Aerospace Corporation (USA) i pięć firm zajmujących się szeroko pojętymi usługami lotniczymi. Dużo czy mało? Niestety, nie ma na świecie zbyt wielu producentów małych odrzutowych samolotów przeznaczonych do przewozu kilkunastu osób i zdolnych pokonać Atlantyk bez międzylądowania. Dlatego pewnie tylko czterech producentów. Dziwi jedynie tutaj może nieco brak firmy Textron (USA), producenta samolotów Cessna, Beechcraft i dawniej Hawker. Tym bardziej, że koncern ten jest producentem helikopterów Bell uczestniczących właśnie w Polsce w przetargu „Kruk”.

Ale może w tym przypadku lepiej jest kupować takie samoloty nie bezpośrednio od producenta, aby – przy pomocy wyspecjalizowanej firmy zajmującej się usługami lotniczymi – precyzyjnie zaplanować i monitorować w fabryce proces budowy takiego samolotu. I nie chodzi tutaj tylko o te urządzenia, które zgodnie ze specyfikacją zamówienia miałyby być w czasie montażu w nim umieszczone, ale o te, które nie powinny się tam znaleźć.

Wierzę, że po długich latach dyskusji na ten temat i emocjonalnych momentach nadszedł wreszcie czas, abyśmy ponad politycznymi podziałami wznieśli się na płaszczyznę adekwatnego znaczenia naszego kraju w Europie i zakupili nowoczesne i nowe samoloty, zdolne stać się powietrznymi ośrodkami zarządzania kryzysowego. I trudno mi sobie wyobrazić, abyśmy nie wyciągając lekcji z poprzednich doświadczeń z historii, mieli wysyłać w podróż najważniejszych przedstawicieli Polski w samolocie z demobilu, który wcześniej być może należał i latał, wożąc… no właśnie, wyobraźnia na tym polu nie zna granic.

Jarosław Lasecki
członek senackiej Komisji Obrony Narodowej

dodaj komentarz

komentarze


Legioniści w drodze po oficerskie gwiazdki
 
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Abrams – czołg niepokonany w walce
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Powstanie było czymś niezwykłym
Kontyngent do zmiany
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Lider po amerykańsku
Poligon na miarę XXI wieku
Pół roku pod egidą ONZ
Afganistan. Czas wracać do domu
Wojenne losy Prymasa Tysiąclecia
Cztery medale Polaków, w tym trzy marynarzy!
Świętuj razem z żołnierzami!
NATO ćwiczy w Gruzji
Żeglarki wciąż liderkami, szóste miejsce pływaka
Afghanistan: Going Back Home
Szczyt NATO już w poniedziałek
GROM, czyli gotowi ratować życie
Lecieć między graniami
Kurs na dyplomację
BohaterON - wyślij kartkę do powstańca
Żeglarki na kursie po medal
Pamięci kobiet z powstania warszawskiego
Polskie F-16 gotowe na Islandię
Co ze sprawdzianem z WF?
Ruszyli do walki o naszą przyszłość
NATO Andersa
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Terytorialsi pomagają poszkodowanym w powodziach
Nowe książeczki wojskowe
Raki dla 12 Brygady
Course on Diplomacy
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Cel: namierzyć okręt podwodny
Polak najlepszym podoficerem NATO
Żołnierze bez testów z WF-u
Pancerniacy ruszają na Łotwę
Umowa na Mieczniki podpisana
Nagroda nie tylko od dowódcy
Zaalarmować świat, poświęcając siebie
Wystawa plenerowa o powstaniach śląskich
Sikorski–Majski, czyli układ, który uratował Sybiraków
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Janina Takajszwili, zakonspirowana całe życie
Rozkaz: nie brać jeńców
Psy (w) WOT
Gotowi do przepraw i pomocy powodzianom
Medalowy dzień Polaków!
Mamy złoto! Rewelacyjny bieg sztafety mieszanej
Javelin gwarantuje skuteczność
Rusza PKW Islandia
„Projekt Wojownik”, czyli skok do basenu
Dwa zwycięstwa zapaśnika
„Kormoran” ćwiczył na Bałtyku z pakistańską fregatą
Abramsy dla 1 Brygady
Military Doctor 2021

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO