moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jedyny i niepowtarzalny – International Paris Air Show

Aż 2260 wystawców z 47 państw prezentuje swoje wyroby podczas rozpoczętego dzisiaj paryskiego salonu lotniczego. Organizatorzy liczą, że tygodniowe targi przyciągną ponad 350 tysięcy zwiedzających. Odbywające się od ponad stu lat International Paris Air Show udowadniają, że nie mają sobie równych na świecie.



Za paryskie targi odpowiada GIFAS, zrzeszenie francuskich firm lotniczych i kosmicznych. Co roku dba o to, by na imprezie nie zabrakło globalnych premier.

Światowe premiery i ciekawostki

W Paryżu po raz pierwszy zaprezentowany zostanie m.in. najnowszy model Antonowa: An-178. Ukraińska maszyna może zabrać na pokład 18 ton ładunku, osiąga pułap 12 kilometrów i dysponuje zasięgiem 5,5 tysiąca kilometrów. Prototypowy samolot swój pierwszy lot odbył nieco ponad miesiąc temu, 1 maja. – Ta wersja ma opracowane przez nas silniki i awionikę, ale zachodniemu odbiorcy możemy zainstalować wskazany przez niego napęd i elektronikę – zapewniają przedstawiciele ukraińskiej firmy.

Uwagę zwiedzających z całą pewnością przykują również śmigłowce, w tym najnowszy produkt europejskiego koncernu Airbus – model H160. Wiropłat jest pierwszą na świecie cywilną konstrukcją wykonaną z kompozytów. H160 rozwija prędkość przelotową prawie 300 kilometrów na godzinę i może przewieźć 12 pasażerów.

Dla miłośników militariów, a szczególnie dla Europejczyków, nie lada gratką będzie możliwość obejrzenia z bliska najnowszego myśliwca pakistańskich sił powietrznych, czyli JF – 17 Thunder. Maszyna, którą Pakistan zbudował wspólnie z Chinami, reklamowana jest jako „najtańszy tej klasy myśliwiec na świecie”. Zachodni eksperci podkreślają, że inżynierom z Azji udało się opracować myśliwiec o bardzo dobrych parametrach lotnych i manewrowych.

Międzynarodowy salon lotniczy w Le Bourget to jednak nie tylko statki powietrzne. Można się tu zapoznać z całą gamą wyrobów przemysłu lotniczego i kosmicznego. Swoje najnowsze produkty pokażą m.in. producenci radarów, silników, urządzeń awionicznych i optoelektronicznych, a także uzbrojenia rakietowego przeznaczonego dla samolotów bojowych.

Rekordowe zainteresowanie

O randze branżowych imprez wystawienniczych najlepiej świadczą liczba wystawców, zwiedzających i rządowych delegacji. Do tego wartość zawartych kontraktów oraz zainteresowanie świata mediów, które obrazuje liczba akredytacji dziennikarskich. Od prawie trzydziestu lat salon lotniczy w Le Bourget bije w tych statystykach konkurencję na głowę. W ubiegłym roku w Farnborough w Wielkiej Brytanii było 1506 wystawców, na berlińskich targach ILA 1203, a w Dubaju i Singapurze około tysiąca.

Na tegorocznym International Paris Air Show swoje wyroby prezentuje 2260 firm. Organizatorom zatem znów udało się pobić wyniki z poprzednich edycji: w 2013 r. było 2215 wystawców.
– Niesłabnące zainteresowanie przedsiębiorstw salonem w Le Bourget udowadnia, że to obecnie najważniejsza na świecie impreza wystawiennicza branży lotniczej – podkreśla Marwan Lahoud, prezes GIFAS.

Historia International Paris Air Show sięga 1908 roku. Właśnie wtedy organizatorzy paryskich targów motoryzacyjnych postanowili uatrakcyjnić swoją imprezę i przygotowali niewielką wystawę lotniczą, jako dodatek do prezentacji motocykli oraz samochodów. Zainteresowanie nową atrakcją okazało się tak duże, że już rok później w Grand Palais, hali zbudowanej w stolicy Francji na potrzeby Expo w 1900 roku, pojawili się wyłącznie przedstawiciele awiacji. Targi wkrótce przyjęły formułę dwuletnią, a w 1951 roku przeniosły się na paryskie lotnisko Le Bourget. Zdecydowały o tym względy praktyczne. Widzowie chcieli oglądać statki powietrzne w locie, a nie tylko na statycznej wystawie.

Tegoroczne 51. International Paris Air Show potrwają od 15 do 21 czerwca. Do czwartku w imprezie mogą brać udział wyłącznie przedstawiciele branży lotniczej i mediów. Zwiedzającym wystawa zostanie udostępniona w piątek na trzy dni, czyli od 19 do 21 czerwca.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Polskie F-16 w służbie NATO
 
Koniec wojny, którego nie znamy
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Sport kształtuje mentalność
Na początek: musztra i obsługa broni
Podniebne wsparcie sojuszników
Walka pod napięciem
Podniebny Pegaz
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Wiedza na trudne czasy
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Mamy pierwszych pilotów F-35
Gdy sekundy decydują o życiu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Nowa siła uderzeniowa
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pierwsza misja Gripenów
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
DriX – towarzysz okrętu
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ukwiał z Gdańska
Ustawa bliżej żołnierzy
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Pracowity dyżur Typhoonów
Rodzina na wagę złota
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Czołgi końca wojny
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Nowy prezes PGZ-etu
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Na początek: musztra i obsługa broni
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Apache’e na horyzoncie
Gra o kapitulację
Pegaz nad Europą
Składy wysokiego ryzyka
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Szabla hubalczyków
Obierki z błotem
Początek „Burzy”
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Ogień z nabrzeża
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Na pomoc po katastrofie
Więcej na mieszkanie za granicą
Więcej amunicji do Rosomaków
Wspólna wola obrony
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Henry Szymanski na tropie prawdy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Więcej polskiego trotylu dla USA
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Historyczna umowa z Francją

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO