moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jedyny i niepowtarzalny – International Paris Air Show

Aż 2260 wystawców z 47 państw prezentuje swoje wyroby podczas rozpoczętego dzisiaj paryskiego salonu lotniczego. Organizatorzy liczą, że tygodniowe targi przyciągną ponad 350 tysięcy zwiedzających. Odbywające się od ponad stu lat International Paris Air Show udowadniają, że nie mają sobie równych na świecie.



Za paryskie targi odpowiada GIFAS, zrzeszenie francuskich firm lotniczych i kosmicznych. Co roku dba o to, by na imprezie nie zabrakło globalnych premier.

Światowe premiery i ciekawostki

W Paryżu po raz pierwszy zaprezentowany zostanie m.in. najnowszy model Antonowa: An-178. Ukraińska maszyna może zabrać na pokład 18 ton ładunku, osiąga pułap 12 kilometrów i dysponuje zasięgiem 5,5 tysiąca kilometrów. Prototypowy samolot swój pierwszy lot odbył nieco ponad miesiąc temu, 1 maja. – Ta wersja ma opracowane przez nas silniki i awionikę, ale zachodniemu odbiorcy możemy zainstalować wskazany przez niego napęd i elektronikę – zapewniają przedstawiciele ukraińskiej firmy.

Uwagę zwiedzających z całą pewnością przykują również śmigłowce, w tym najnowszy produkt europejskiego koncernu Airbus – model H160. Wiropłat jest pierwszą na świecie cywilną konstrukcją wykonaną z kompozytów. H160 rozwija prędkość przelotową prawie 300 kilometrów na godzinę i może przewieźć 12 pasażerów.

Dla miłośników militariów, a szczególnie dla Europejczyków, nie lada gratką będzie możliwość obejrzenia z bliska najnowszego myśliwca pakistańskich sił powietrznych, czyli JF – 17 Thunder. Maszyna, którą Pakistan zbudował wspólnie z Chinami, reklamowana jest jako „najtańszy tej klasy myśliwiec na świecie”. Zachodni eksperci podkreślają, że inżynierom z Azji udało się opracować myśliwiec o bardzo dobrych parametrach lotnych i manewrowych.

Międzynarodowy salon lotniczy w Le Bourget to jednak nie tylko statki powietrzne. Można się tu zapoznać z całą gamą wyrobów przemysłu lotniczego i kosmicznego. Swoje najnowsze produkty pokażą m.in. producenci radarów, silników, urządzeń awionicznych i optoelektronicznych, a także uzbrojenia rakietowego przeznaczonego dla samolotów bojowych.

Rekordowe zainteresowanie

O randze branżowych imprez wystawienniczych najlepiej świadczą liczba wystawców, zwiedzających i rządowych delegacji. Do tego wartość zawartych kontraktów oraz zainteresowanie świata mediów, które obrazuje liczba akredytacji dziennikarskich. Od prawie trzydziestu lat salon lotniczy w Le Bourget bije w tych statystykach konkurencję na głowę. W ubiegłym roku w Farnborough w Wielkiej Brytanii było 1506 wystawców, na berlińskich targach ILA 1203, a w Dubaju i Singapurze około tysiąca.

Na tegorocznym International Paris Air Show swoje wyroby prezentuje 2260 firm. Organizatorom zatem znów udało się pobić wyniki z poprzednich edycji: w 2013 r. było 2215 wystawców.
– Niesłabnące zainteresowanie przedsiębiorstw salonem w Le Bourget udowadnia, że to obecnie najważniejsza na świecie impreza wystawiennicza branży lotniczej – podkreśla Marwan Lahoud, prezes GIFAS.

Historia International Paris Air Show sięga 1908 roku. Właśnie wtedy organizatorzy paryskich targów motoryzacyjnych postanowili uatrakcyjnić swoją imprezę i przygotowali niewielką wystawę lotniczą, jako dodatek do prezentacji motocykli oraz samochodów. Zainteresowanie nową atrakcją okazało się tak duże, że już rok później w Grand Palais, hali zbudowanej w stolicy Francji na potrzeby Expo w 1900 roku, pojawili się wyłącznie przedstawiciele awiacji. Targi wkrótce przyjęły formułę dwuletnią, a w 1951 roku przeniosły się na paryskie lotnisko Le Bourget. Zdecydowały o tym względy praktyczne. Widzowie chcieli oglądać statki powietrzne w locie, a nie tylko na statycznej wystawie.

Tegoroczne 51. International Paris Air Show potrwają od 15 do 21 czerwca. Do czwartku w imprezie mogą brać udział wyłącznie przedstawiciele branży lotniczej i mediów. Zwiedzającym wystawa zostanie udostępniona w piątek na trzy dni, czyli od 19 do 21 czerwca.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
 
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
W drodze na szczyt
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Fiasko misji tajnych służb
Awanse dla medalistów
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Zrobić formę przed Kanadą
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Kluczowa rola Polaków
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Chirurg za konsolą
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Rekord w „Akcji Serce”
Wybiła godzina zemsty
Rosomaki i Piranie
Olimp w Paryżu
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ochrona artylerii rakietowej
Ryngrafy za „Feniksa”
Jak Polacy szkolą Ukraińców
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Zmiana warty w PKW Liban
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Olympus in Paris
Wiązką w przeciwnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zimowe wyzwanie dla ratowników
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Podchorążowie lepsi od oficerów
Rehabilitacja poprzez sport
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Niedźwiadek” na czele AK
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Więcej powołań do DZSW
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kluczowy partner
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Posłowie o modernizacji armii
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Polskie Pioruny bronią Estonii
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO