moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jedyny i niepowtarzalny – International Paris Air Show

Aż 2260 wystawców z 47 państw prezentuje swoje wyroby podczas rozpoczętego dzisiaj paryskiego salonu lotniczego. Organizatorzy liczą, że tygodniowe targi przyciągną ponad 350 tysięcy zwiedzających. Odbywające się od ponad stu lat International Paris Air Show udowadniają, że nie mają sobie równych na świecie.



Za paryskie targi odpowiada GIFAS, zrzeszenie francuskich firm lotniczych i kosmicznych. Co roku dba o to, by na imprezie nie zabrakło globalnych premier.

Światowe premiery i ciekawostki

W Paryżu po raz pierwszy zaprezentowany zostanie m.in. najnowszy model Antonowa: An-178. Ukraińska maszyna może zabrać na pokład 18 ton ładunku, osiąga pułap 12 kilometrów i dysponuje zasięgiem 5,5 tysiąca kilometrów. Prototypowy samolot swój pierwszy lot odbył nieco ponad miesiąc temu, 1 maja. – Ta wersja ma opracowane przez nas silniki i awionikę, ale zachodniemu odbiorcy możemy zainstalować wskazany przez niego napęd i elektronikę – zapewniają przedstawiciele ukraińskiej firmy.

Uwagę zwiedzających z całą pewnością przykują również śmigłowce, w tym najnowszy produkt europejskiego koncernu Airbus – model H160. Wiropłat jest pierwszą na świecie cywilną konstrukcją wykonaną z kompozytów. H160 rozwija prędkość przelotową prawie 300 kilometrów na godzinę i może przewieźć 12 pasażerów.

Dla miłośników militariów, a szczególnie dla Europejczyków, nie lada gratką będzie możliwość obejrzenia z bliska najnowszego myśliwca pakistańskich sił powietrznych, czyli JF – 17 Thunder. Maszyna, którą Pakistan zbudował wspólnie z Chinami, reklamowana jest jako „najtańszy tej klasy myśliwiec na świecie”. Zachodni eksperci podkreślają, że inżynierom z Azji udało się opracować myśliwiec o bardzo dobrych parametrach lotnych i manewrowych.

Międzynarodowy salon lotniczy w Le Bourget to jednak nie tylko statki powietrzne. Można się tu zapoznać z całą gamą wyrobów przemysłu lotniczego i kosmicznego. Swoje najnowsze produkty pokażą m.in. producenci radarów, silników, urządzeń awionicznych i optoelektronicznych, a także uzbrojenia rakietowego przeznaczonego dla samolotów bojowych.

Rekordowe zainteresowanie

O randze branżowych imprez wystawienniczych najlepiej świadczą liczba wystawców, zwiedzających i rządowych delegacji. Do tego wartość zawartych kontraktów oraz zainteresowanie świata mediów, które obrazuje liczba akredytacji dziennikarskich. Od prawie trzydziestu lat salon lotniczy w Le Bourget bije w tych statystykach konkurencję na głowę. W ubiegłym roku w Farnborough w Wielkiej Brytanii było 1506 wystawców, na berlińskich targach ILA 1203, a w Dubaju i Singapurze około tysiąca.

Na tegorocznym International Paris Air Show swoje wyroby prezentuje 2260 firm. Organizatorom zatem znów udało się pobić wyniki z poprzednich edycji: w 2013 r. było 2215 wystawców.
– Niesłabnące zainteresowanie przedsiębiorstw salonem w Le Bourget udowadnia, że to obecnie najważniejsza na świecie impreza wystawiennicza branży lotniczej – podkreśla Marwan Lahoud, prezes GIFAS.

Historia International Paris Air Show sięga 1908 roku. Właśnie wtedy organizatorzy paryskich targów motoryzacyjnych postanowili uatrakcyjnić swoją imprezę i przygotowali niewielką wystawę lotniczą, jako dodatek do prezentacji motocykli oraz samochodów. Zainteresowanie nową atrakcją okazało się tak duże, że już rok później w Grand Palais, hali zbudowanej w stolicy Francji na potrzeby Expo w 1900 roku, pojawili się wyłącznie przedstawiciele awiacji. Targi wkrótce przyjęły formułę dwuletnią, a w 1951 roku przeniosły się na paryskie lotnisko Le Bourget. Zdecydowały o tym względy praktyczne. Widzowie chcieli oglądać statki powietrzne w locie, a nie tylko na statycznej wystawie.

Tegoroczne 51. International Paris Air Show potrwają od 15 do 21 czerwca. Do czwartku w imprezie mogą brać udział wyłącznie przedstawiciele branży lotniczej i mediów. Zwiedzającym wystawa zostanie udostępniona w piątek na trzy dni, czyli od 19 do 21 czerwca.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Historia jest po to, by z niej czerpać
Owad z drukarki
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Europa ma być zdolna do obrony
Brytyjczycy na wschodniej straży
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Jednym głosem w sprawie obronności
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
Okiełznać Borsuka
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Para ratowników i pies w kopalni złota
Koniec dzieciństwa
Rekompensaty na nowych zasadach
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Przedwczesny triumf
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Speczespół wybierze „Orkę”
Wyzwaniem – czas
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Kircholm 1605
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kopuła nad bewupem
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Weterani pamiętają
Maratońskie święto w Warszawie
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Drony w natarciu
Czarna taktyka terytorialsów
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Apache i Chinook a sprawa polska
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe horyzonty medyków
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W obronie gazoportu
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Koniec pewnej epoki
Baltexpo ‘25 wystartowały
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Dziki na Legwanach
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Pływali jak morscy komandosi
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
W wojsku orientują się najlepiej
Medycyna na trudne czasy
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Abolicja dla ochotników
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO