moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Senacie o dowodzeniu

Określenie kompetencji naczelnego dowódcy stojącego na czele armii w czasie konfliktu zbrojnego, zdefiniowanie terminu „czas wojny” oraz dodatkowe zadania dla szefa Sztabu Generalnego – to najważniejsze propozycje nowelizacji ustawy dotyczącej kierowania obroną i dowodzenia armią w trakcie wojny. Projektem zajmowała się wczoraj senacka Komisja Obrony Narodowej.

Senatorowie rozpatrywali zaproponowany przez prezydenta Bronisława Komorowskiego projekt zmian m.in. w ustawie o powszechnym obowiązku obrony dotyczący dowodzenia w trakcie wojny. Wcześniej prezydencki projekt pozytywnie zaopiniował rząd, przyjął go też z niewielkimi poprawkami Sejm. Nowelizacja uzupełnia zmiany wprowadzone od 1 stycznia 2014 roku w ramach reformy dowodzenia i kierowania armią. Reforma wprowadziła zasadę, że podczas wojny na czele wojsk staje naczelny dowódca. Przy czym kandydata na to stanowisko – jeszcze w czasie pokoju – wyznacza prezydent. Robi to jednak na wniosek rządu.

Podział obowiązków

Projekt, nad którym pracuje Senat, określa kompetencje i zasady przygotowania kandydata na naczelnego dowódcę. Ma on podlegać bezpośrednio prezydentowi i dowodzić tylko tymi wojskami, które biorą udział w obronie.

Podczas pokoju naczelny dowódca będzie miał obowiązek uczestniczyć w strategicznych grach i ćwiczeniach, a także w planowaniu użycia sił zbrojnych oraz w opracowywaniu wojennego systemu dowodzenia.

Senatora Witolda Sitarza (PO) interesowało, jak podczas wojny będzie wyglądał podział obowiązków między głównymi organami państwa. – Prezydent kieruje obroną kraju współdziałając z rządem i jako zwierzchnik naczelnego dowódcy zatwierdza jego decyzje – mówił gen. Stanisław Koziej, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Natomiast szef Sztabu Generalnego będzie pomocnikiem i doradcą głowy państwa.

Czy to już wojna?

Kontrowersje wywołał zapis definiujący termin „czas wojny” oraz okres jego obowiązywania. Zgodnie z projektem to prezydent, na wniosek rządu, ogłasza początek i koniec wojny. Beata Mandylis, główny legislator w Kancelarii Senatu, przypomniała jednak, że istnieje też pojęcie „stanu wojny”, związanego z jej oficjalnym wypowiedzeniem, o którym decyduje Sejm. Prawniczka przekonywała, że w przyszłości może się zdarzyć, że Sejm i prezydent nie zgodzą się co do formalnego rozpoczęcia wojny. Dlatego postulowała dodanie przepisu nakładającego na głowę państwa obowiązku wydania postanowienia o czasie wojny, wtedy gdy parlament przyjmie uchwałę o stanie wojny.

– Jeśli jednak z powodu zobowiązań sojuszniczych Sejm wypowie wojnę któremuś z daleko od nas położonych państw, prezydent będzie musiał ogłosić w kraju czas wojny, mimo że nie będzie konieczności obrony państwa – mówił gen. Koziej.

Ostatecznie członkowie Komisji Obrony Narodowej przyjęli projekt ustawy bez poprawek i skierowali go pod obrady Senatu. Po zatwierdzeniu nowelizacji przez izbę wyższą trafi ona do podpisu prezydenta. Reforma ma wejść w życie jeszcze w tym roku.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Wikimedia

dodaj komentarz

komentarze


Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
 
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Wiązką w przeciwnika
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Less Foreign in a Foreign Country
Wielka gra interesów
Zmiana warty w PKW Liban
Węgrzy w polskich mundurach
MON o przyszłości Kryla
Atak na cyberpoligonie
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Zrobić formę przed Kanadą
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Okręty rakietowe po nowemu
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Śmierć szwoleżera
Rozgryźć Czarną Panterę
Olympus in Paris
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Biegający żandarm
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ostatnia prosta
Co może Europa?
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Rosomaki i Piranie
Awanse dla medalistów
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Kluczowy partner
Z Jastrzębi w Żmije
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Przetrwać z Feniksem
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Siedząc na krawędzi
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Zmiany w prawie 2025
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Nie walczymy z powietrzem
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
PGZ – kluczowy partner
Turecki most dla Krosnowic
Czworonożny żandarm w Paryżu
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Wojsko wraca do Gorzowa
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Granice są po to, by je pokonywać
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO