moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy US Air Force wracają do Niemiec

Wykonali nad Polską 150 misji lotniczych i spędzili w powietrzu ponad 300 godzin. Stu amerykańskich lotników oraz trzy samoloty C-130 Hercules wyleci w weekend z Powidza do bazy w Ramstein. Przez dwa miesiące żołnierze ćwiczyli z Polakami desant, zrzuty ładunków, lądowanie w trudnych warunkach. Kolejna zmiana Aviation Detachment przyleci w październiku.


W Polsce kończy swój pobyt czwarta zmiana pododdziału amerykańskich sił zbrojnych – Aviation Detachment. – Przez dwa miesiące szkoliło się blisko 100 pilotów i techników z 86 Skrzydła Transportowego w Ramstein. Żołnierze przylecieli do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego trzema samolotami C-130J Hercules – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Wspólne ćwiczenia polskich i amerykańskich żołnierzy odbywają się systematycznie od lutego 2013 roku na podstawie umowy podpisanej przez oba państwa.

Lotnicy ze Stanów Zjednoczonych przez dwa miesiące latali na różnych wysokościach i po różnych trasach nad całą Polską. – Loty odbywały się zwykle w dwóch turach: w południe i wieczorem. Każdego dnia samoloty spędzały w powietrzu kilka godzin. Amerykanie ćwiczyli pojedynczo lub w parach – opowiada kpt. Baran.

Podczas czwartej zmiany Aviation Detachment Amerykanie wykonali 150 misji lotniczych i spędzili w powietrzu przeszło 300 godzin. Do ich najważniejszych zadań należało desantowanie żołnierzy i ładunków na poligony w Drawsku Pomorskim i na Pustyni Błędowskiej pod Krakowem. Dużo czasu lotnicy poświęcili także na ćwiczenie lądowania i startu na nieutwardzonym, trawiastym pasie.

– Umiejętność startowania i lądowania na nieutwardzonych pasach jest w lotnictwie transportowym konieczna, by można dotrzeć jak najbliżej miejsca, gdzie ma być dostarczony ładunek – mówi jeden z lotników 33 Bazy, gdzie stacjonują polskie Herculesy.

Amerykanie chętnie trenują takie działania w Polsce, bo w swojej macierzystej jednostce w Niemczech nie mają trawiastego pasa startowego. „Posadzić” na trawie Herculesa mogą jedynie w Polsce lub w Izraelu.

Ale dla polskich pilotów Herculesów taki trening jest również bardzo ważny. Nasze siły powietrzne nie mają jeszcze personelu, który posiada uprawnienia do wyznaczania i sprawdzenia pasa trawiastego (takie kwalifikacje żołnierze zdobędą w tym roku). Pierwsze wspólne, polsko-amerykańskie lądowania na pasie trawiastym wykonano w kwietniu tego roku. A w lipcu, gdy w Powidzu stacjonowali już żołnierze czwartej zmiany Aviation Detachment, piloci wykonali w sumie 180 operacji na pasie trawiastym.

Kolejna zamiana pododdziału lotników w ramach Aviation Detachment w Powidzu rozpocznie się w październiku. Wcześniej, bo już w we wrześniu przyleci około 120 lotników i sześć samolotów F-16 z amerykańskiej bazy lotniczej we włoskim Aviano. Myśliwce stacjonować będą w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku do października.


Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia. „Memorandum of Understanding”, zawartego w 2011 roku. Aviation Detachment tworzy kilku żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Poza nimi do Polski rotacyjnie przyjeżdżają piloci i personel techniczny z USA. Amerykanie płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

W związku z kryzysową sytuacją na Ukrainie na prośbę polskiego ministra obrony Amerykanie zwiększyli zaangażowanie w Aviation Detachment, wysyłając częściej do Polski swoich lotników i samoloty.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran, arch. US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Brytyjczycy żegnają Malbork
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wojskowe wsparcie z Holandii
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Służby badają wybuch pod Łukowem
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie drony dla wojska
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kosmiczny prestiż
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Beret „na rekinka” lub koguta
Warszawo, do broni!
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Amunicja dla FA-50 kupiona
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Program Pilica+ przyspiesza
Uszyte na miarę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Terytorialsi i czarna taktyka
Orlik na Alfę
Eksplozja na Lubelszczyźnie
W równym szyku, na centymetry
Nocne ataki na Ukrainę
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
Cisza przed wojną
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Rozkaz: sformować brygadę
Nas nikt nie oszuka
Coraz więcej Panter w Polsce
Strzelanina w bazie US Army
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Hekatomba na Woli
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak zostać kapralem rezerwy
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Gen Z Army
Najważniejszy jest żołnierz
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Zwycięska batalia o stolicę
Flytrap, czyli młot na drony
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Świetne występy polskich żołnierzy
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO