moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy US Air Force wracają do Niemiec

Wykonali nad Polską 150 misji lotniczych i spędzili w powietrzu ponad 300 godzin. Stu amerykańskich lotników oraz trzy samoloty C-130 Hercules wyleci w weekend z Powidza do bazy w Ramstein. Przez dwa miesiące żołnierze ćwiczyli z Polakami desant, zrzuty ładunków, lądowanie w trudnych warunkach. Kolejna zmiana Aviation Detachment przyleci w październiku.


W Polsce kończy swój pobyt czwarta zmiana pododdziału amerykańskich sił zbrojnych – Aviation Detachment. – Przez dwa miesiące szkoliło się blisko 100 pilotów i techników z 86 Skrzydła Transportowego w Ramstein. Żołnierze przylecieli do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego trzema samolotami C-130J Hercules – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Wspólne ćwiczenia polskich i amerykańskich żołnierzy odbywają się systematycznie od lutego 2013 roku na podstawie umowy podpisanej przez oba państwa.

Lotnicy ze Stanów Zjednoczonych przez dwa miesiące latali na różnych wysokościach i po różnych trasach nad całą Polską. – Loty odbywały się zwykle w dwóch turach: w południe i wieczorem. Każdego dnia samoloty spędzały w powietrzu kilka godzin. Amerykanie ćwiczyli pojedynczo lub w parach – opowiada kpt. Baran.

Podczas czwartej zmiany Aviation Detachment Amerykanie wykonali 150 misji lotniczych i spędzili w powietrzu przeszło 300 godzin. Do ich najważniejszych zadań należało desantowanie żołnierzy i ładunków na poligony w Drawsku Pomorskim i na Pustyni Błędowskiej pod Krakowem. Dużo czasu lotnicy poświęcili także na ćwiczenie lądowania i startu na nieutwardzonym, trawiastym pasie.

– Umiejętność startowania i lądowania na nieutwardzonych pasach jest w lotnictwie transportowym konieczna, by można dotrzeć jak najbliżej miejsca, gdzie ma być dostarczony ładunek – mówi jeden z lotników 33 Bazy, gdzie stacjonują polskie Herculesy.

Amerykanie chętnie trenują takie działania w Polsce, bo w swojej macierzystej jednostce w Niemczech nie mają trawiastego pasa startowego. „Posadzić” na trawie Herculesa mogą jedynie w Polsce lub w Izraelu.

Ale dla polskich pilotów Herculesów taki trening jest również bardzo ważny. Nasze siły powietrzne nie mają jeszcze personelu, który posiada uprawnienia do wyznaczania i sprawdzenia pasa trawiastego (takie kwalifikacje żołnierze zdobędą w tym roku). Pierwsze wspólne, polsko-amerykańskie lądowania na pasie trawiastym wykonano w kwietniu tego roku. A w lipcu, gdy w Powidzu stacjonowali już żołnierze czwartej zmiany Aviation Detachment, piloci wykonali w sumie 180 operacji na pasie trawiastym.

Kolejna zamiana pododdziału lotników w ramach Aviation Detachment w Powidzu rozpocznie się w październiku. Wcześniej, bo już w we wrześniu przyleci około 120 lotników i sześć samolotów F-16 z amerykańskiej bazy lotniczej we włoskim Aviano. Myśliwce stacjonować będą w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku do października.


Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia. „Memorandum of Understanding”, zawartego w 2011 roku. Aviation Detachment tworzy kilku żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Poza nimi do Polski rotacyjnie przyjeżdżają piloci i personel techniczny z USA. Amerykanie płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

W związku z kryzysową sytuacją na Ukrainie na prośbę polskiego ministra obrony Amerykanie zwiększyli zaangażowanie w Aviation Detachment, wysyłając częściej do Polski swoich lotników i samoloty.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran, arch. US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
 
Patriotyzm na sportowo
Olimp w Paryżu
Medycyna w wersji specjalnej
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
1000 dni wojny i pomocy
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Roboty jeszcze nie gotowe do służby
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna na planszy
Zmiana warty w PKW Liban
Olympus in Paris
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wojskowy Sokół znów nad Tatrami
Fabryka Broni rozbudowuje się
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Karta dla rodzin wojskowych
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Jutrzenka swobody
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Mamy BohaterONa!
Wielka pomoc
Saab ostrzeże przed zagrożeniem
Wzlot, upadek i powrót
Silne NATO również dzięki Polsce
Będzie nowa fabryka amunicji w Polsce
Siła w jedności
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Wicepremier na obradach w Kopenhadze
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Ostre słowa, mocne ciosy
Pod osłoną tarczy
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Jak Polacy szkolą Ukraińców
HIMARS-y dostarczone
Breda w polskich rękach
Ämari gotowa do dyżuru
Szturmowanie okopów
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Kolejne FlyEye dla wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Polskie „JAG” już działa
Gogle dla pilotów śmigłowców
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
O amunicji w Bratysławie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Komplet Black Hawków u specjalsów
Baza w Redzikowie już działa
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
Żołnierze z Mazur ćwiczyli strzelanie z Homarów
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Powstaną nowe fabryki amunicji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO