moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy US Air Force wracają do Niemiec

Wykonali nad Polską 150 misji lotniczych i spędzili w powietrzu ponad 300 godzin. Stu amerykańskich lotników oraz trzy samoloty C-130 Hercules wyleci w weekend z Powidza do bazy w Ramstein. Przez dwa miesiące żołnierze ćwiczyli z Polakami desant, zrzuty ładunków, lądowanie w trudnych warunkach. Kolejna zmiana Aviation Detachment przyleci w październiku.


W Polsce kończy swój pobyt czwarta zmiana pododdziału amerykańskich sił zbrojnych – Aviation Detachment. – Przez dwa miesiące szkoliło się blisko 100 pilotów i techników z 86 Skrzydła Transportowego w Ramstein. Żołnierze przylecieli do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego trzema samolotami C-130J Hercules – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Wspólne ćwiczenia polskich i amerykańskich żołnierzy odbywają się systematycznie od lutego 2013 roku na podstawie umowy podpisanej przez oba państwa.

Lotnicy ze Stanów Zjednoczonych przez dwa miesiące latali na różnych wysokościach i po różnych trasach nad całą Polską. – Loty odbywały się zwykle w dwóch turach: w południe i wieczorem. Każdego dnia samoloty spędzały w powietrzu kilka godzin. Amerykanie ćwiczyli pojedynczo lub w parach – opowiada kpt. Baran.

Podczas czwartej zmiany Aviation Detachment Amerykanie wykonali 150 misji lotniczych i spędzili w powietrzu przeszło 300 godzin. Do ich najważniejszych zadań należało desantowanie żołnierzy i ładunków na poligony w Drawsku Pomorskim i na Pustyni Błędowskiej pod Krakowem. Dużo czasu lotnicy poświęcili także na ćwiczenie lądowania i startu na nieutwardzonym, trawiastym pasie.

– Umiejętność startowania i lądowania na nieutwardzonych pasach jest w lotnictwie transportowym konieczna, by można dotrzeć jak najbliżej miejsca, gdzie ma być dostarczony ładunek – mówi jeden z lotników 33 Bazy, gdzie stacjonują polskie Herculesy.

Amerykanie chętnie trenują takie działania w Polsce, bo w swojej macierzystej jednostce w Niemczech nie mają trawiastego pasa startowego. „Posadzić” na trawie Herculesa mogą jedynie w Polsce lub w Izraelu.

Ale dla polskich pilotów Herculesów taki trening jest również bardzo ważny. Nasze siły powietrzne nie mają jeszcze personelu, który posiada uprawnienia do wyznaczania i sprawdzenia pasa trawiastego (takie kwalifikacje żołnierze zdobędą w tym roku). Pierwsze wspólne, polsko-amerykańskie lądowania na pasie trawiastym wykonano w kwietniu tego roku. A w lipcu, gdy w Powidzu stacjonowali już żołnierze czwartej zmiany Aviation Detachment, piloci wykonali w sumie 180 operacji na pasie trawiastym.

Kolejna zamiana pododdziału lotników w ramach Aviation Detachment w Powidzu rozpocznie się w październiku. Wcześniej, bo już w we wrześniu przyleci około 120 lotników i sześć samolotów F-16 z amerykańskiej bazy lotniczej we włoskim Aviano. Myśliwce stacjonować będą w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku do października.


Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia. „Memorandum of Understanding”, zawartego w 2011 roku. Aviation Detachment tworzy kilku żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Poza nimi do Polski rotacyjnie przyjeżdżają piloci i personel techniczny z USA. Amerykanie płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

W związku z kryzysową sytuacją na Ukrainie na prośbę polskiego ministra obrony Amerykanie zwiększyli zaangażowanie w Aviation Detachment, wysyłając częściej do Polski swoich lotników i samoloty.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran, arch. US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Czwarta dostawa Abramsów
Militarne Schengen
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Przygotowani znaczy bezpieczni
Pancerniacy jadą na misję
Mundurowi z benefitami
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Szwedzi w pętli
Komplet medali wojskowych na ringu
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Z Su-22 dronów nie będzie
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Don’t Get Hacked
Borsuki jadą do wojska!
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Niebo pod osłoną
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Nowe zdolności sił zbrojnych
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Polski „Wiking” dla Danii
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W krainie Świętego Mikołaja
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Nadchodzi era Borsuka
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojskowa łączność w Kosmosie
Po co wojsku satelity?
Gdy ucichnie artyleria
Zwrot na Bałtyk
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zmierzyli się z własnymi słabościami
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najdłuższa noc
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Artylerzyści mają moc!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojsko przetestuje nowe technologie
Wojsko ma swojego satelitę!
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Razem na ratunek
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Plan na WAM
Uczelnie łączą siły
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Dzień wart stu lat
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Czas na polskie Borsuki
Holenderska misja na polskim niebie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO