moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herkules na trawie

Na lotnisku w Powidzu odbyły się pierwsze w historii 33. Bazy Lotnictwa Transportowego starty i lądowania samolotów C-130E Hercules z płaszczyzny trawiastej.


Piątek, 4 kwietnia 2014 roku, zapisze się w historii 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu jako dzień, w którym załogi polskich Herculesów kolejny raz podniosły poprzeczkę w kunszcie pilotowania swoich maszyn.

Umiejętności oraz uprawnienia do wykonywania startów i lądowań z powierzchni trawiastej polscy piloci nabyli w trakcie szkolenia w Stanach Zjednoczonych. Do tej pory wykonywali je – jeśli była tak potrzeba – w trakcie lotów operacyjnych poza granicami kraju, m.in. w trakcie ćwiczenia pod kryptonimem „Red Flag” na Alasce. Starty i lądowania na trawie w kraju możliwe się stały dzięki współpracy z amerykańskim pododdziałem rotacyjnym Aviation Detachment, którego żołnierze już w czasie poprzednich pobytów w Powidzu wytyczyli szkoleniowy pas trawiasty i pomogli kompani obsługi lotniska  z 33 Bazy w jego przygotowaniu.

Amerykańskie samoloty C-130 Hercules rozpoczęły wykonywanie startów i lądowań z trawy, umożliwiając jednocześnie służbom lotniska podpatrzenie sposobów organizacji takiego szkolenia. Dzięki temu oraz zmianie przepisów lotniczych (które musiały dopuścić takie operacje), możliwe stało się to, o czym polski personel myślał już od dawna – wykonywanie startów i lądowań z pasa nieutwardzonego na własnym lotnisku. W perspektywie pozwoli to na utrzymywanie nawyków w tego typu operacjach przez pilotów posiadających już uprawnienia, oraz szkolenie kolejnych.

Pierwsze lądowanie na wznowienie nawyków wykonane zostało przez załogę w składzie: dowódca – podpułkownik pilot Krzysztof Szymaniec, II pilot – major pilot Artur Fijołek, nawigator – podporucznik nawigator Łukasz Maj, technik pokładowy – chorąży Andrzej Kozera i technik załadunku – chorąży Marek Pluciński. Każdorazowo po lądowaniu samolotu, kadra Kompanii Obsługi Lotniska, pod dowództwem chorążego Jarosława Kozłowskiego, sprawdzała stan nawierzchni i szukała jej ewentualnych  uszkodzeń.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Człowiek jest najważniejszy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pływali jak morscy komandosi
Abolicja dla ochotników
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Polski „Wiking” dla Danii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Koniec pewnej epoki
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Maratońskie święto w Warszawie
Drugi wojskowy most
Wojny na rzut kostką
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Terytorialsi w akcji
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Kopuła nad bewupem
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Road Runner” w Libanie
Młodzi i bezzałogowce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Brytyjczycy na wschodniej straży
Czarnomorski szlif minerów
Polskie Bayraktary nad Turcją
Priorytetowe zaangażowanie
Mity i manipulacje
Deterrence in Polish
Kircholm 1605
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Jelcz się wzmacnia
Pocisk o chirurgicznej precyzji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Droga do GROM-u”
Speczespół wybierze „Orkę”
Pasja i fart
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Koniec dzieciństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Medicine for Hard Times
Medycy na start
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W wojsku orientują się najlepiej
Dywersanci atakują
Kawaleria w szkole
W poszukiwaniu majora Serafina

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO