moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herkules na trawie

Na lotnisku w Powidzu odbyły się pierwsze w historii 33. Bazy Lotnictwa Transportowego starty i lądowania samolotów C-130E Hercules z płaszczyzny trawiastej.


Piątek, 4 kwietnia 2014 roku, zapisze się w historii 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu jako dzień, w którym załogi polskich Herculesów kolejny raz podniosły poprzeczkę w kunszcie pilotowania swoich maszyn.

Umiejętności oraz uprawnienia do wykonywania startów i lądowań z powierzchni trawiastej polscy piloci nabyli w trakcie szkolenia w Stanach Zjednoczonych. Do tej pory wykonywali je – jeśli była tak potrzeba – w trakcie lotów operacyjnych poza granicami kraju, m.in. w trakcie ćwiczenia pod kryptonimem „Red Flag” na Alasce. Starty i lądowania na trawie w kraju możliwe się stały dzięki współpracy z amerykańskim pododdziałem rotacyjnym Aviation Detachment, którego żołnierze już w czasie poprzednich pobytów w Powidzu wytyczyli szkoleniowy pas trawiasty i pomogli kompani obsługi lotniska  z 33 Bazy w jego przygotowaniu.

Amerykańskie samoloty C-130 Hercules rozpoczęły wykonywanie startów i lądowań z trawy, umożliwiając jednocześnie służbom lotniska podpatrzenie sposobów organizacji takiego szkolenia. Dzięki temu oraz zmianie przepisów lotniczych (które musiały dopuścić takie operacje), możliwe stało się to, o czym polski personel myślał już od dawna – wykonywanie startów i lądowań z pasa nieutwardzonego na własnym lotnisku. W perspektywie pozwoli to na utrzymywanie nawyków w tego typu operacjach przez pilotów posiadających już uprawnienia, oraz szkolenie kolejnych.

Pierwsze lądowanie na wznowienie nawyków wykonane zostało przez załogę w składzie: dowódca – podpułkownik pilot Krzysztof Szymaniec, II pilot – major pilot Artur Fijołek, nawigator – podporucznik nawigator Łukasz Maj, technik pokładowy – chorąży Andrzej Kozera i technik załadunku – chorąży Marek Pluciński. Każdorazowo po lądowaniu samolotu, kadra Kompanii Obsługi Lotniska, pod dowództwem chorążego Jarosława Kozłowskiego, sprawdzała stan nawierzchni i szukała jej ewentualnych  uszkodzeń.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Jak zostać kapralem rezerwy
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Terytorialsi i czarna taktyka
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Polskie drony dla wojska
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Wojskowe wsparcie z Holandii
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Świetne występy polskich żołnierzy
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Coraz więcej Panter w Polsce
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
Program Pilica+ przyspiesza
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Nocne ataki na Ukrainę
Beret „na rekinka” lub koguta
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Amunicja dla FA-50 kupiona
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
W równym szyku, na centymetry
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Kosmiczny prestiż
Nas nikt nie oszuka
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Najważniejszy jest żołnierz
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Służby badają wybuch pod Łukowem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Orlik na Alfę
Zwycięska batalia o stolicę
Cisza przed wojną
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Flytrap, czyli młot na drony
Hekatomba na Woli
„Road Runner” w Libanie
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Rozkaz: sformować brygadę
Warszawo, do broni!
Uszyte na miarę
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Strzelanina w bazie US Army
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
Gen Z Army
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO