moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herkules na trawie

Na lotnisku w Powidzu odbyły się pierwsze w historii 33. Bazy Lotnictwa Transportowego starty i lądowania samolotów C-130E Hercules z płaszczyzny trawiastej.


Piątek, 4 kwietnia 2014 roku, zapisze się w historii 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu jako dzień, w którym załogi polskich Herculesów kolejny raz podniosły poprzeczkę w kunszcie pilotowania swoich maszyn.

Umiejętności oraz uprawnienia do wykonywania startów i lądowań z powierzchni trawiastej polscy piloci nabyli w trakcie szkolenia w Stanach Zjednoczonych. Do tej pory wykonywali je – jeśli była tak potrzeba – w trakcie lotów operacyjnych poza granicami kraju, m.in. w trakcie ćwiczenia pod kryptonimem „Red Flag” na Alasce. Starty i lądowania na trawie w kraju możliwe się stały dzięki współpracy z amerykańskim pododdziałem rotacyjnym Aviation Detachment, którego żołnierze już w czasie poprzednich pobytów w Powidzu wytyczyli szkoleniowy pas trawiasty i pomogli kompani obsługi lotniska  z 33 Bazy w jego przygotowaniu.

Amerykańskie samoloty C-130 Hercules rozpoczęły wykonywanie startów i lądowań z trawy, umożliwiając jednocześnie służbom lotniska podpatrzenie sposobów organizacji takiego szkolenia. Dzięki temu oraz zmianie przepisów lotniczych (które musiały dopuścić takie operacje), możliwe stało się to, o czym polski personel myślał już od dawna – wykonywanie startów i lądowań z pasa nieutwardzonego na własnym lotnisku. W perspektywie pozwoli to na utrzymywanie nawyków w tego typu operacjach przez pilotów posiadających już uprawnienia, oraz szkolenie kolejnych.

Pierwsze lądowanie na wznowienie nawyków wykonane zostało przez załogę w składzie: dowódca – podpułkownik pilot Krzysztof Szymaniec, II pilot – major pilot Artur Fijołek, nawigator – podporucznik nawigator Łukasz Maj, technik pokładowy – chorąży Andrzej Kozera i technik załadunku – chorąży Marek Pluciński. Każdorazowo po lądowaniu samolotu, kadra Kompanii Obsługi Lotniska, pod dowództwem chorążego Jarosława Kozłowskiego, sprawdzała stan nawierzchni i szukała jej ewentualnych  uszkodzeń.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Śmierć gorsza niż wszystkie
 
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Prezydent na wschodniej granicy
Strażnicy polskiego nieba
Ratownik w akcji
Świat F-35
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Planowano zamach na Zełenskiego
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Wypadek Rosomaka
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Bezpieczniejsza Europa
Flyer, zdobywca przestworzy
Święto sportów walki w Warendorfie
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
„Różycki” zwodowany
Policjanci w koszarach WOT
Wyższe stawki dla niezawodowych
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pancerny kot w polskim wojsku
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Podróż w ciemność
The Power of Infrastructure
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Drukowanie dronów
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Broń przeciwko wrogim satelitom
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Ewakuacja Polaków z Izraela
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Inwestycja w żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Czarna Pantera celuje
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
BWP-1 – historia na dekady
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pracowity pobyt w kosmosie
Kajakami po medale
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Podejrzane manewry na Bałtyku
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Musimy być szybsi niż zagrożenie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pierwsze oficerskie gwiazdki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO