moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie Herculesy nad Polską

Ćwiczą start i lądowanie, desant żołnierzy i zrzut półtonowych ładunków na spadochronach. W Powidzu szkolą się amerykańscy piloci z Aviation Detachment. 80 lotników przyleciało dwoma samolotami transportowymi. – Amerykańskie Herculesy latają w dzień i w nocy po różnych trasach nad całą Polską – mówi mjr Grzegorz Szmidt z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.


Pododdział lotników z Aviation Detachment tworzy 80 pilotów i techników z 86 Skrzydła Transportowego w Ramstein. Żołnierze przylecieli do Polski dwoma samolotami C-130J Hercules. Amerykanie w Powidzu szkolą się już po raz czwarty. Wspólne ćwiczenia z polskimi lotnikami odbywają się bowiem od lutego 2013 roku, co kwartał.

– Przez kilka tygodni Amerykanie będą się szkolić w startach i lądowaniach wykorzystując różne systemy podejścia do lotniska – zapowiada kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.



Piloci wykonują zadania, których nie mogą przeprowadzić w Ramstein. Chodzi np. o lądowanie i start z nieutwardzonego, trawiastego pasa. – Zarówno dla polskich, jak i amerykańskich lotników treningi na pasach trawiastych są bardzo ważne. W 33 Bazie Lotnictwa Transportowego, gdzie stacjonują polskie Herculesy, mamy załogi, które z kolei ćwiczyły te zadania w USA – mówi kpt. Baran.



Amerykańskich lotników czeka także desant żołnierzy i ładunków. Szkolenie odbędzie się na poligonie w Drawsku Pomorskim, w okolicach Torunia i na Pustyni Błędowskiej, gdzie zrzucone zostaną również półtonowe ładunki CDS (Conteiner Delivery System ). Kontenery będą desantowane na spadochronach G-12, które ważą po około 60 kg, a powierzchnia ich czaszy przekracza 300 metrów kwadratowych.

– Amerykańskie Herculesy latają na różnych wysokościach i po różnych trasach nad całą Polską. Treningi w powietrzu odbywają się w dwóch kilkugodzinnych turach od 12.00, a później od 20.00. Amerykanie ćwiczą pojedynczo lub w parach. W nocy z wykorzystują gogle noktowizyjne – mówi mjr Grzegorz Szmidt z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.



Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia. „Memorandum of Understanding”, zawartego w 2011 roku. Aviation Detachment tworzy kilku żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Raz na kwartał na ćwiczenia w Polsce meldują się kolejni piloci i personel techniczny z USA. Amerykanie pozostają w Polsce około miesiąca. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze

~a2
1446554340
Wczoraj po południu wzdłuż trasy 92 w okolicach Konina latała para samolotów transportowych na bardzo niskim pułapie - było to dość widowiskowe - może to oni?
04-00-B6-B6

Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Pasja i fart
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Priorytetowe zaangażowanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
„Droga do GROM-u”
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Polskie Bayraktary nad Turcją
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Jelcz się wzmacnia
Mity i manipulacje
Czarnomorski szlif minerów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Młodzi i bezzałogowce
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Pływali jak morscy komandosi
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Koniec pewnej epoki
Wojny na rzut kostką
Kopuła nad bewupem
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Człowiek jest najważniejszy
Abolicja dla ochotników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Koniec dzieciństwa
Kawaleria w szkole
Drugi wojskowy most
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Polski „Wiking” dla Danii
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Kircholm 1605
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Terytorialsi w akcji
W wojsku orientują się najlepiej
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Speczespół wybierze „Orkę”
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Medycy na start
Dywersanci atakują
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Medicine for Hard Times
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Deterrence in Polish
Maratońskie święto w Warszawie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
W poszukiwaniu majora Serafina

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO