moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie Herculesy nad Polską

Ćwiczą start i lądowanie, desant żołnierzy i zrzut półtonowych ładunków na spadochronach. W Powidzu szkolą się amerykańscy piloci z Aviation Detachment. 80 lotników przyleciało dwoma samolotami transportowymi. – Amerykańskie Herculesy latają w dzień i w nocy po różnych trasach nad całą Polską – mówi mjr Grzegorz Szmidt z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.


Pododdział lotników z Aviation Detachment tworzy 80 pilotów i techników z 86 Skrzydła Transportowego w Ramstein. Żołnierze przylecieli do Polski dwoma samolotami C-130J Hercules. Amerykanie w Powidzu szkolą się już po raz czwarty. Wspólne ćwiczenia z polskimi lotnikami odbywają się bowiem od lutego 2013 roku, co kwartał.

– Przez kilka tygodni Amerykanie będą się szkolić w startach i lądowaniach wykorzystując różne systemy podejścia do lotniska – zapowiada kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.



Piloci wykonują zadania, których nie mogą przeprowadzić w Ramstein. Chodzi np. o lądowanie i start z nieutwardzonego, trawiastego pasa. – Zarówno dla polskich, jak i amerykańskich lotników treningi na pasach trawiastych są bardzo ważne. W 33 Bazie Lotnictwa Transportowego, gdzie stacjonują polskie Herculesy, mamy załogi, które z kolei ćwiczyły te zadania w USA – mówi kpt. Baran.



Amerykańskich lotników czeka także desant żołnierzy i ładunków. Szkolenie odbędzie się na poligonie w Drawsku Pomorskim, w okolicach Torunia i na Pustyni Błędowskiej, gdzie zrzucone zostaną również półtonowe ładunki CDS (Conteiner Delivery System ). Kontenery będą desantowane na spadochronach G-12, które ważą po około 60 kg, a powierzchnia ich czaszy przekracza 300 metrów kwadratowych.

– Amerykańskie Herculesy latają na różnych wysokościach i po różnych trasach nad całą Polską. Treningi w powietrzu odbywają się w dwóch kilkugodzinnych turach od 12.00, a później od 20.00. Amerykanie ćwiczą pojedynczo lub w parach. W nocy z wykorzystują gogle noktowizyjne – mówi mjr Grzegorz Szmidt z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.



Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia. „Memorandum of Understanding”, zawartego w 2011 roku. Aviation Detachment tworzy kilku żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Raz na kwartał na ćwiczenia w Polsce meldują się kolejni piloci i personel techniczny z USA. Amerykanie pozostają w Polsce około miesiąca. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze

~a2
1446554340
Wczoraj po południu wzdłuż trasy 92 w okolicach Konina latała para samolotów transportowych na bardzo niskim pułapie - było to dość widowiskowe - może to oni?
04-00-B6-B6

Szkolenie na miarę czasów
 
Prezydent Zełenski w Warszawie
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Mark Rutte pokieruje NATO
Walka – tak, ale tylko polityczna
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
RBN przed szczytem NATO
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Serwis bliżej domu
Pancerny sznyt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Oczy na Kijów
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Spędź wakacje z wojskiem!
Wsparcie MON-u dla studentów
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Czujemy się tu jak w rodzinie
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Polsko-litewskie konsultacje
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Szpital u „Troski”
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Jak usprawnić działania służb na granicy
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Feniks – następca Mangusty?
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Roczny dyżur spadochroniarzy
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Spadochroniarze na warcie w UE
Śmierć przyszła po wojnie
Pancerniacy trenują cywilów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Za zdrowie utracone na służbie
Strzelnice dla specjalsów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Ostatnia niedziela…
Biało-czerwona nad Wilnem
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Olimp gotowy na igrzyska!
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Lato pod wodą
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Szkolenie do walk w mieście
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO