moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Same daty to za mało

Miesięcznik „Polska Zbrojna” zapytał polityków, żołnierzy, artystów i dziennikarzy o to jak pokazywać historię Powstania Warszawskiego, by dla młodego pokolenia była to żywa opowieść. W cyklu „Polska Zbrojna walczy o pamięć” odpowiada Robert Kostro, dyrektor Muzeum Historii Polski.

Od innych dyscyplin naukowych i przedmiotów szkolnych historia różni się jednym. Otóż każdy z nas jest jej uczestnikiem i twórcą. Nasze zachowania są uwarunkowane przez miejsce, gdzie mieszkamy i chodzimy na spacer, kim są nasi rodzice, do jakiej uczęszczamy szkoły, gdzie pracujemy. Największe wyzwanie stanowi fakt, że historia szkolna bywa często odrywana od naszego doświadczenia. Podręczniki podają daty i nazwiska, trudno jest natomiast dostrzec za tymi danymi rzeczywistych ludzi, ich dramaty, dylematy i decyzje. Niezwykle ważna dla odkrycia historii jest rozmowa ze świadkiem wydarzenia albo kontakt z oryginalnym źródłem, jeśli świadkowie epoki już nie żyją. Konieczne są umiejętność pokazania związków między naszym życiem a decyzjami przodków i nauczenie odczytywania znaków przeszłości w otaczającej nas przestrzeni. To mogą być obiekty, które istnieją, albo ślady w przestrzeni miejskiej po budynkach zburzonych podczas wojny.

Wielkie znaczenie dla popularyzacji historii mają media, w tym film. Popularność telewizyjnego serialu „Czas honoru” wynika stąd, że pozwala on młodemu człowiekowi przeżywać problemy rówieśników lub nieco starszych kolegów, które dotyczyły ich w przeszłości.

Ogromną rolę w edukacji historycznej odgrywają i będą odgrywać muzea historyczne – pokazują one zarówno oryginalne obiekty, jak i zarejestrowane przez multimedia wypowiedzi świadków epoki. Nowoczesne ekspozycje to również urządzenia interaktywne i aranżacje plastyczne, dzięki którym młody widz może poczuć się uczestnikiem wydarzeń. Dzisiejsze muzea oferują wreszcie programy edukacyjne, bo nic nie zastąpi komentarza fachowego popularyzatora historii – entuzjasty, dzięki któremu muzealne przedmioty i instalacje nabierają prawdziwego życia.

Robert Kostro
Dyrektor Muzeum Historii Polski

dodaj komentarz

komentarze


Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
 
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Kolejne K9 dla zawiszaków
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Wyzwanie, które integruje
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Atom utracony
Szlachetny gest generała
Żołnierz influencer?
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polska dołącza do satelitarnej elity
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nowe możliwości spółki Mesko
Alians HSW ze światowym gigantem
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Kilometry pamięci
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Wyjście z cienia
Trudny los zwycięzców
Od chaosu do wiktorii
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Biało-czerwona na Monte Cassino
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nowa mapa garnizonów
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Pamiętają o powstańcach
Tajemne uderzenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Pancerna nauka jazdy
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
AW149 to przygoda życia
Stress test dla systemu ratownictwa
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Ustawa bliżej żołnierzy
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Wyzwanie, które integruje
Drony na ratunek
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Amunicja dla czołgów
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Dziękujemy wam, weterani!
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Drony Wizjer rozpoznają cel
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Jak kąsają polskie kły
Bałtycka tarcza
Fire from Coast

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO