moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy okręt wsparcia logistycznego

Dziesięć tysięcy ton wyporności, zbiorniki na kilka tysięcy ton paliwa, lądowisko dla śmigłowca – takie między innymi wymagania powinien spełniać nowy okręt wsparcia logistycznego dla marynarki wojennej. Inspektorat Uzbrojenia MON czeka do końca sierpnia na zgłoszenia od stoczni oferujących jednostki tego typu. Dialog techniczny z producentami zaplanowano na jesień.

Przez siedem lat, od 2001 do 2008 roku, ORP Kontradmirał Xawery Czernicki był jedynym okrętem wsparcia logistycznego Marynarki Wojennej RP. Jednostka, która trafiła do Polski w 1991 roku, w ramach rozliczeń pomiędzy polskimi i radzieckimi stoczniami, w 2000 roku została przebudowana z pływającej stacji demagnetyzacyjnej. W 2008 roku zapadła decyzja o pomownej przebudowie okrętu, tym razem na okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej.

Najważniejszym zadaniem okrętów wsparcia logistycznego jest dostarczanie zaopatrzenia flocie, a także, w mniejszym stopniu, siłom lądowym. Mogą one przewozić zarówno paliwo czy żywność, jak i amunicję oraz sprzęt wojskowy. Do 2008 roku marynarka wojenna miała jeden okręt tego typu – ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”. Sześć lat temu zdecydowano jednak, że zostanie przebudowany na okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej. Prace wykonała Stocznia Marynarki Wojennej.

Zakup nowej jednostki planowano dopiero po 2026 roku. Niewykluczone jednak, że uda się zrealizować go szybciej. – Marynarka nie ma jednostki pływającej, która mogłaby zapewnić wsparcie logistyczne działań dużych okrętów bojowych na odległych akwenach w zakresie zabezpieczenia mps, wody oraz środków bojowych. Zakup takiego okrętu wypełni tę lukę, a to w istotny sposób poprawi zdolności operacyjne sił marynarki wojennej – podkreśla mjr Michał Romańczuk z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął właśnie procedurę zakupu. Kilka dni temu wojsko zaprosiło do składania ofert firmy, które mogą zbudować jednostkę wsparcia logistycznego. Na zgłoszenia Inspektorat czeka do końca sierpnia, rozmowy z przedstawicielami przedsiębiorstw mają odbywać się jesienią.

Zgodnie z przekazanymi producentom dokumentami nowa jednostka ma mieć około 10 tys. t wyporności, długość – 130 m, szerokość – 25 m i osiągać maksymalną prędkość przynajmniej 25 w. Niezbędne są hangar oraz lądowisko dla śmigłowca pokładowego. Okręt powinien mieć możliwość magazynowania od 3 do 6 tys. t paliwa, od 500 do tysiąca ton wody oraz zaokrętowania od 100 do 200 żołnierzy.

Inspektorat nie podaje danych dotyczących uzbrojenia ani rodzaju napędu. Decyzje w tych sprawach zapadną dopiero po dialogu technicznym z producentami.

Program modernizacji Marynarki Wojennej RP przewiduje, że do 2020 roku na nowe okręty wojsko będzie przeznaczać co roku ponad miliard złotych. Siły morskie mają otrzymać m.in. trzy nowe okręty podwodne, trzy okręty patrolowe z funkcją zwalczania min Czapla, trzy okręty obrony wybrzeża  Miecznik, trzy niszczyciele min Kormoran II, okręt rozpoznania elektronicznego Delfin, okręt wsparcia działań połączonych Marlin, okręt ratowniczy Ratownik oraz pływającą stację demagnetyzacyjną Magneto.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik

dodaj komentarz

komentarze

~patriota
1405802580
Inspektorat Uzbrojenia teraz w trakcie jednoczesnego prowadzenia wielu dialogów technicznych powinien uporządkować kwestię zakupu okrętów. Tak, by z tego chaosu wyłonił się ostateczny porządek. Odwaga to cecha najbardziej ceniona u wojskowych. Najlepszym rozwiązaniem jest łączny zakup okrętu wsparcia logistycznego "Bałtyk", 3 okrętów patrolowych "Czapla" i 3 okrętów obrony wybrzeża "Miecznik". Nowa Zelandia bardzo ciekawie, kompleksowo potraktowała wymianę okrętów swojej marynarki. Podam kwoty w dolarach amerykańskich. W internecie panuje w tej kwestii zamęt, gdyż dolary nowozelandzkie często mylone są z amerykańskimi. Koszt zakupu MRV - multirole vessel (wyporność pełna 9000t, 131,0×23,4×5,6m) to około 155-150 mln USD, 2 okręty patrolowe pełnomorskie (1900t, 85×14×5,6m) cena jednostkowa 75-70 mln USD, 4 okręty patrolowe przybrzeżne (340t, 55×9,0×5,6m) cena jednostkowa 36,0-32,5 mln USD.
16-37-59-77
~ja
1405635600
Ten okręt na zdjęciu był kilkukrotnie namierzany przez wojska irackie będąc na misji. Czy jego słabiutkie uzbrojenie pozwoli mu się w sytuacji ataku na niego obronić? Watpię, i o uzbrojenie dobre, szybkostrzelne na takich okrętach trzeba zadbać.
E2-45-B2-38
~scooby
1405604460
Chyba się przekonam do MW.
39-FF-C3-6D
~sorbi
1405601160
"do 2020 roku na nowe okręty wojsko będzie przeznaczać co roku ponad miliard złotych"???? CHyba ,że liczą na wzrost gospodarczy , bo jeszcze niedawno byłą mowa o ok. 900mln zł rocznie .
1E-A8-B8-CF

Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Uczelnie łączą siły
Po co wojsku satelity?
Czas na polskie Borsuki
Nadchodzi era Borsuka
Kapral Bartnik mistrzem świata
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Zwrot na Bałtyk
Trzy „Duchy" na Bałtyk
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Razem na ratunek
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Niebo pod osłoną
Dzień wart stu lat
Formoza – 50 lat morskich komandosów
W krainie Świętego Mikołaja
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Wojsko przetestuje nowe technologie
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Najdłuższa noc
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Zmierzyli się z własnymi słabościami
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Przygotowani znaczy bezpieczni
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zdolności sił zbrojnych
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Gdy ucichnie artyleria
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Z Su-22 dronów nie będzie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Komplet medali wojskowych na ringu
Czwarta dostawa Abramsów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Don’t Get Hacked
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Wojsko ma swojego satelitę!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pancerniacy jadą na misję
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Borsuki jadą do wojska!
Artylerzyści mają moc!
Holenderska misja na polskim niebie
Szwedzi w pętli
Militarne Schengen
Mundurowi z benefitami
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Wojskowa łączność w Kosmosie
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO