moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy okręt wsparcia logistycznego

Dziesięć tysięcy ton wyporności, zbiorniki na kilka tysięcy ton paliwa, lądowisko dla śmigłowca – takie między innymi wymagania powinien spełniać nowy okręt wsparcia logistycznego dla marynarki wojennej. Inspektorat Uzbrojenia MON czeka do końca sierpnia na zgłoszenia od stoczni oferujących jednostki tego typu. Dialog techniczny z producentami zaplanowano na jesień.

Przez siedem lat, od 2001 do 2008 roku, ORP Kontradmirał Xawery Czernicki był jedynym okrętem wsparcia logistycznego Marynarki Wojennej RP. Jednostka, która trafiła do Polski w 1991 roku, w ramach rozliczeń pomiędzy polskimi i radzieckimi stoczniami, w 2000 roku została przebudowana z pływającej stacji demagnetyzacyjnej. W 2008 roku zapadła decyzja o pomownej przebudowie okrętu, tym razem na okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej.

Najważniejszym zadaniem okrętów wsparcia logistycznego jest dostarczanie zaopatrzenia flocie, a także, w mniejszym stopniu, siłom lądowym. Mogą one przewozić zarówno paliwo czy żywność, jak i amunicję oraz sprzęt wojskowy. Do 2008 roku marynarka wojenna miała jeden okręt tego typu – ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”. Sześć lat temu zdecydowano jednak, że zostanie przebudowany na okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej. Prace wykonała Stocznia Marynarki Wojennej.

Zakup nowej jednostki planowano dopiero po 2026 roku. Niewykluczone jednak, że uda się zrealizować go szybciej. – Marynarka nie ma jednostki pływającej, która mogłaby zapewnić wsparcie logistyczne działań dużych okrętów bojowych na odległych akwenach w zakresie zabezpieczenia mps, wody oraz środków bojowych. Zakup takiego okrętu wypełni tę lukę, a to w istotny sposób poprawi zdolności operacyjne sił marynarki wojennej – podkreśla mjr Michał Romańczuk z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął właśnie procedurę zakupu. Kilka dni temu wojsko zaprosiło do składania ofert firmy, które mogą zbudować jednostkę wsparcia logistycznego. Na zgłoszenia Inspektorat czeka do końca sierpnia, rozmowy z przedstawicielami przedsiębiorstw mają odbywać się jesienią.

Zgodnie z przekazanymi producentom dokumentami nowa jednostka ma mieć około 10 tys. t wyporności, długość – 130 m, szerokość – 25 m i osiągać maksymalną prędkość przynajmniej 25 w. Niezbędne są hangar oraz lądowisko dla śmigłowca pokładowego. Okręt powinien mieć możliwość magazynowania od 3 do 6 tys. t paliwa, od 500 do tysiąca ton wody oraz zaokrętowania od 100 do 200 żołnierzy.

Inspektorat nie podaje danych dotyczących uzbrojenia ani rodzaju napędu. Decyzje w tych sprawach zapadną dopiero po dialogu technicznym z producentami.

Program modernizacji Marynarki Wojennej RP przewiduje, że do 2020 roku na nowe okręty wojsko będzie przeznaczać co roku ponad miliard złotych. Siły morskie mają otrzymać m.in. trzy nowe okręty podwodne, trzy okręty patrolowe z funkcją zwalczania min Czapla, trzy okręty obrony wybrzeża  Miecznik, trzy niszczyciele min Kormoran II, okręt rozpoznania elektronicznego Delfin, okręt wsparcia działań połączonych Marlin, okręt ratowniczy Ratownik oraz pływającą stację demagnetyzacyjną Magneto.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik

dodaj komentarz

komentarze

~patriota
1405802580
Inspektorat Uzbrojenia teraz w trakcie jednoczesnego prowadzenia wielu dialogów technicznych powinien uporządkować kwestię zakupu okrętów. Tak, by z tego chaosu wyłonił się ostateczny porządek. Odwaga to cecha najbardziej ceniona u wojskowych. Najlepszym rozwiązaniem jest łączny zakup okrętu wsparcia logistycznego "Bałtyk", 3 okrętów patrolowych "Czapla" i 3 okrętów obrony wybrzeża "Miecznik". Nowa Zelandia bardzo ciekawie, kompleksowo potraktowała wymianę okrętów swojej marynarki. Podam kwoty w dolarach amerykańskich. W internecie panuje w tej kwestii zamęt, gdyż dolary nowozelandzkie często mylone są z amerykańskimi. Koszt zakupu MRV - multirole vessel (wyporność pełna 9000t, 131,0×23,4×5,6m) to około 155-150 mln USD, 2 okręty patrolowe pełnomorskie (1900t, 85×14×5,6m) cena jednostkowa 75-70 mln USD, 4 okręty patrolowe przybrzeżne (340t, 55×9,0×5,6m) cena jednostkowa 36,0-32,5 mln USD.
16-37-59-77
~ja
1405635600
Ten okręt na zdjęciu był kilkukrotnie namierzany przez wojska irackie będąc na misji. Czy jego słabiutkie uzbrojenie pozwoli mu się w sytuacji ataku na niego obronić? Watpię, i o uzbrojenie dobre, szybkostrzelne na takich okrętach trzeba zadbać.
E2-45-B2-38
~scooby
1405604460
Chyba się przekonam do MW.
39-FF-C3-6D
~sorbi
1405601160
"do 2020 roku na nowe okręty wojsko będzie przeznaczać co roku ponad miliard złotych"???? CHyba ,że liczą na wzrost gospodarczy , bo jeszcze niedawno byłą mowa o ok. 900mln zł rocznie .
1E-A8-B8-CF

Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Czy to już wojna?
Jesteśmy dziećmi wolności
„Road Runner” w Libanie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Wellington „Zosia” znad Bremy
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Odznaczenia za wzorową służbę
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nie daj się zhakować
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Inwestycja w bezpieczeństwo
OPW budują świadomość obronną
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kolejny kontrakt Dezametu
Polski „Wiking” dla Danii
Kircholm 1605
Gdy ucichnie artyleria
Brytyjczycy na wschodniej straży
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarze mają nowe motorówki
Mity i manipulacje
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Sportowcy na poligonie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Starcie pancerniaków
Abolicja dla ochotników
Rusza program „wGotowości”
Sukces Polaka w biegu z marines
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Kaman – domknięcie historii
Standardy NATO w Siedlcach
Koniec dzieciństwa
Mundurowi z benefitami
Męska sprawa: profilaktyka
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Dzień wart stu lat
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Arteterapia dla weteranów
Marynarze podjęli wyzwanie
Zasiać strach w szeregach wroga

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO