moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Formacje nad Powidzem

W ostatnim czasie nad rejonem lotniska w Powidzu można zobaczyć rzadkie na naszym niebie formacje złożone z samolotów transportowych. To lotnicy z 8 i 33 Bazy Lotnictwa Transportowego wspólnie się szkolą.


W lotnictwie transportowym zaplanowanie lotów szykami jest stosunkowo trudne. Warunkiem jest nie tylko dostępność sprzętu (którego jakaś część przechodzi planowe obsługi, prace czy drobne naprawy), ale i dostępność personelu, który na co dzień wykonuje liczne loty operacyjne.

Paradoksalnie sprzymierzeńcem lotników są wakacje. Sezon urlopowy zaczyna co prawda obfitować w specyficzne zadania, takie jak pokazy lotnicze i wystawy statyczne, ale jednocześnie spada liczba ćwiczeń we wszystkich rodzajach wojsk, które to ćwiczenia samoloty transportowe zwykle zabezpieczają. Lato to dla całego lotnictwa okres zwiększonego szkolenia, treningu i doskonalenia w zastosowaniu bojowym. Nie inaczej jest w lotnictwie transportowym. Od rana do późnej nocy nad lotniskami 3 Skrzydła rozbrzmiewają silniki Herculesów, C-295, Bryz, Sokołów, Mi-8/17 i Mi-2.

W szkoleniu personelu Herculesów rok 2014 już teraz jest dużym krokiem naprzód. Wiosną, we współpracy z personelem amerykańskiego pododdziału Aviation Detachment 14-3 (z samolotami C-130J Hercules) na lotnisku w Powidzu wytyczono i przygotowano utwardzony gruntowy pas startowy. Dzięki temu załogi naszych Herculesów mogły wznowić nawyki w startach i lądowaniach z tego typu nawierzchni, a także osiągnęły możliwość szkolenia w kraju kolejnych pilotów w wykonywaniu tego elementu (dotychczas takie starty i lądowania wykonywano w trakcie szkolenia w USA).

Lato przynosi wspomnianą już możliwość zaplanowania lotów w formacjach i osiągnięcie dzięki temu kolejnych zdolności. To z tego powodu w ostatnim czasie w rejonie Powidza zobaczyć można latające wspólnie C-295M i C-130E w różnych ugrupowaniach i szykach. Umiejętność ta będzie przydatna w szkoleniach i ćwiczeniach sojuszniczych, we współdziałaniu w mieszanych formacjach z innymi samolotami transportowymi i nie tylko.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Zrobić formę przed Kanadą
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Fiasko misji tajnych służb
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Olimp w Paryżu
Ochrona artylerii rakietowej
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Rosomaki i Piranie
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Posłowie o modernizacji armii
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Rekord w „Akcji Serce”
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Podchorążowie lepsi od oficerów
Awanse dla medalistów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Olympus in Paris
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Zmiana warty w PKW Liban
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Kluczowa rola Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
W drodze na szczyt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kluczowy partner
Wiązką w przeciwnika
Chirurg za konsolą
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
„Niedźwiadek” na czele AK
Rehabilitacja poprzez sport
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Ryngrafy za „Feniksa”
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wybiła godzina zemsty
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Więcej powołań do DZSW
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Czworonożny żandarm w Paryżu
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Polskie Pioruny bronią Estonii
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO