Cztery francuskie myśliwce Mirage 2000 wylądowały w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Zastąpiły stacjonujące od kilku tygodni w Polsce samoloty Rafale. Francuskie maszyny wzmocnią natowską misję Baltic Air Policing. Trzymając dyżury bojowe, piloci znad Sekwany będą strzec przestrzeni powietrznej państw bałtyckich.
Razem z myśliwcami do Polski przyleciało 60 francuskich lotników (piloci, technicy i obsługa naziemna). Wielozadaniowe samoloty Mirage 2000 w wersjach „C” i „5-F” pochodzą z eskadr 1/2 „Cigognes” i 2/5 „Île-de-France”. Zgodnie z zapowiedziami Francuzi zostaną w Polsce do 31 sierpnia, czyli do momentu, kiedy cztery polskie samoloty MiG-29 i 90 lotników wróci z Litwy. Polacy stacjonują w litewskich Szawlach i pełnią służbę w składzie V zmiany kontyngentu wojskowego Orlik. Ich zadaniem jest patrolowanie przestrzeni powietrznej państw bałtyckich w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing.
Podczas dyżuru Francuzami dowodzi Centrum Operacji Powietrznych NATO. – Zadania jakie czekają na pilotów samolotów Mirage 2000 są identyczne, jak te, które wykonywali lotnicy na Rafalach – mówi mjr Dariusz Mazurkiewicz, rzecznik prasowy 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka. – Poza tym, że piloci trzymają dyżury bojowe, trenują zgodnie ze swoim programem szkolenia. Latają samodzielnie oraz wspólnie z naszymi myśliwcami MiG-29.
Francuzi wezmą także udział w rozpoczynającym się w poniedziałek największym ćwiczeniu lotniczym organizowanym przez polskie Centrum Operacji Powietrznych „Eagle Talon”.
Obecność Francuzów w Polsce jest realizacją obietnicy złożonej w marcu przez francuskiego szefa resortu obrony Jeana-Yves`a Le Driana. W odpowiedzi na kryzysową sytuację na Ukrainie polityk zapowiedział, że Francja wyśle samoloty bojowe do patrolowania przestrzeni powietrznej państw bałtyckich.
Mirage 2000 to francuski jedno- lub dwumiejscowy myśliwiec skonstruowany w połowie lat 70. XX wieku przez wytwórnię Dassault Aviation. Konstrukcja samolotu oparta jest na budowanych wcześniej maszynach Mirage 3 i Mirage 5. Samolot po modyfikacjach (przesunięto m.in. jego środek aerodynamiczny) jest zwrotny i ma krótki rozbieg. Prototyp Mirage 2000 wzbił się w powietrze w marcu 1978 roku. Seryjna produkcja ruszyła cztery lata później. W 1983 roku samoloty trafiły na wyposażenie francuskich sił powietrznych. Wytwórnia Dassault eksportowała samoloty do ośmiu państw.
Do Malborka przyleciały dwa typy tego myśliwca, uzbrojone w pociski powietrze-powietrze. Mirage 2000 C to jednomiejscowa wersja myśliwska. Mirage 2000-5F jest zmodernizowaną wersją wielozadaniowych samolotów. Myśliwce wyposażone są w radary RDY, wyświetlacze nahełmowe Thales Topsight i pociski MICA.
Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku. Wówczas Litwa, Łotwa i Estonia poprosiły NATO o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.
autor zdjęć: Armée de l'air
komentarze