moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia chce modernizować Orliki

Mają być szybsze, łatwiejsze w pilotażu i lepiej wyposażone. Wojsko chce unowocześnić 12 samolotów szkolno-treningowych PZL-130 Orlik do wersji Glass Cockpit. Piloci wyszkoleni na nowych Orlikach usiądą następnie za sterami samolotów przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT oraz myśliwców F-16.


Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął analizę rynku dotyczącą modernizacji 12 szkolno-treningowych samolotów PZL-130 TC-I Orlik do wersji TC-II Glass Cockpit. Firmy, które są zainteresowane udziałem w badaniu rynku, swoje oferty mogą przysyłać do końca stycznia 2014 roku.

– W następnym etapie wybrane przez nas firmy zostaną zaproszone do dialogu technicznego – informuje ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia. Zgodnie z planem modernizacja maszyn zakończyć się ma do 2018 roku.

Jakie zmiany wprowadzone będą w samolotach? Przede wszystkim Orlik w wersji Glass Cocpit wyposażony będzie w taką samą kabinę, jaką mają myśliwce F-16 Block 52+. Rozwiązanie to ma ułatwić szkolenie pilotów, którzy z Orlika przesiądą się najpierw do samolotów do szkolenia zaawansowanego AJT (w grudniu został rozstrzygnięty przetarg na ich zakup, wysłużone Iskry ma zastąpić włoski M-346 Master), a później do wielozadaniowego F-16.

W zmodernizowanych samolotach znaleźć się mają także nowoczesne, wielofunkcyjne ekrany, na których piloci obserwować będą m.in. parametry lotu. Kabina wyposażona będzie w sterownice HOTAS (Hands On Throttle And Stic – przyciski na drążku sterowym i na dźwigni sterowania silnikiem). Ponadto samoloty będą miały autopilota lub stabilizator lotu, nowoczesną radiostację i specjalny śmigło-silnik, który zabezpieczy samolot przed skutkami oblodzenia.

Firma, która zmodernizuje Orliki, będzie musiała zapewnić armii także pakiet logistyczny na 20 lat eksploatacji samolotów i dostarczyć moduł do symulatora lotu PZL-130 Orlik TC-II Glass Cocpit.

O planach zakupu symulatora Inspektorat Uzbrojenia poinformował w grudniu ubiegłego roku. Wówczas ogłoszono też badanie rynku w sprawie zakupu symulatora lotów PZL-130 TC-II Garmin (z możliwością przystosowania do wersji Glass Cocpit). Przetarg na zakup urządzenia ma być ogłoszony najwcześniej pod koniec tego roku.

Samoloty szkolno-treningowe Orliksłużą do szkolenia podstawowego podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Obecnie w polskich Siłach Powietrznych wykorzystuje się dwie wersje maszyny: PZL-130 TC-I (12 egzemplarzy) oraz TC-II Garmin (16 egzemplarzy). Wszystkie Orliki stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

MKS

autor zdjęć: Mariusz Woźniak

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1390140540
Czy Bryza i Orlik mają ten sam silnik ?
DB-A6-73-01
~scooby
1390140360
~arek -czytaj codziennie portal Polska-Zbrojna i za 2-3 lata będziesz się znał .
DB-A6-73-01
~arek
1389796200
nie znam się na lotnictwie, ale ogólnie jest zasada "im ciężej tym lepiej". Warto pilotom ułatwiać sterowanie, zamiast przyzwyczajać ich do trudnych warunków lotu ?
67-7F-F9-8A

Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
 
Czujemy się tu jak w rodzinie
Roczny dyżur spadochroniarzy
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Strzelnice dla specjalsów
Mark Rutte pokieruje NATO
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Śmierć przyszła po wojnie
Ostatnia niedziela…
Biało-czerwona nad Wilnem
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Oczy na Kijów
Polsko-litewskie konsultacje
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Za zdrowie utracone na służbie
RBN przed szczytem NATO
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Lato pod wodą
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Walka – tak, ale tylko polityczna
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Jak usprawnić działania służb na granicy
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Szkolenie do walk w mieście
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Olimp gotowy na igrzyska!
Pancerny sznyt
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Wsparcie MON-u dla studentów
Prezydent Zełenski w Warszawie
Pancerniacy trenują cywilów
Spędź wakacje z wojskiem!
Serwis bliżej domu
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Szkolenie na miarę czasów
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Spadochroniarze na warcie w UE
Szpital u „Troski”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO