moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko chce kupić symulator Orlika

Piloci będą się szkolić w lotach w dzień i w nocy przy dużym zachmurzeniu i silnym wietrze. Będą mogli trenować loty w parach oraz w ugrupowaniu klucza. Takie możliwości szkoleniowe zapewni nowy symulator samolotu TC-II Orlik. Przetarg na zakup urządzenia ma być ogłoszony pod koniec przyszłego roku.

Wojsko przymierza się do zakupu nowoczesnego symulatora lotów samolotem PZL-130 TC-II Orlik. Jeżeli dojdzie do zakupu, będzie to pierwsze takie urządzenia w Polsce. Co prawda Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie od kilku lat szkoli swoich podchorążych w lotach na symulatorze Orlika, ale w jego starszej wersji, czyli TC-I.

– Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął fazę analityczno-koncepcyjną, której elementem może być dialog techniczny. Po weryfikacji nadesłanych odpowiedzi zdecydujemy, czy dialog techniczny z wybranymi podmiotami w ogóle się odbędzie – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka IU. Inspektorat czeka na zgłoszenia firm do badania rynku do 18 grudnia.

Zgodnie z planami IU ogłoszenia o przetargu można spodziewać się pod koniec 2014 roku, lub w pierwszym kwartale 2015. Symulator trafi najpewniej do dęblińskiej Szkoły Orląt, albo do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Inspektorat nie informuje na razie, która z jednostek otrzymać może nowoczesny sprzęt.

Nowe urządzenie ma przygotować do lotów jednosilnikowym samolotem szkolno-treningowym. Symulator ma uczyć zasad korzystania z urządzeń pokładowych, wykonywania lotów w różnych warunkach pogodowych, przy różnej widoczności, zarówno w dzień, jak i w nocy. Dodatkowo piloci będą mogli ćwiczyć loty w parach lub w ugrupowaniu klucza, szkolić się w prowadzeniu korespondencji radiowej i przećwiczyć sytuacje awaryjne, z którymi mogą się spotkać w powietrzu.

– To bardzo ważne, by przygotować żołnierzy do lotów na nowym typie samolotu. Zanim wsiądą za stery maszyny, na ziemi przećwiczą nawet te najbardziej niebezpieczne sytuacje – mówi mjr Dariusz Piątkowski z Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP w Dęblinie. – Przed wzbiciem się w powietrze, podchorążowie muszą wykształcić pewne nawyki. Podczas treningu naziemnego będą im towarzyszyć instruktorzy.

Jak będzie wyglądał symulator? Ma maksymalnie przypominać kabinę prawdziwego samolotu. Inspektorat Uzbrojenia chce, żeby urządzenie wzorowane było na egzemplarzu użytkowanym w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Chodzi o PZL-130 Orlik TC-II o numerze bocznym 032, z wyposażeniem Garmin.

Kabina urządzenia rzeczywistej wielkości ma być zamontowana na platformie statycznej. Opracowana ma być na podstawie dokumentacji technicznej producenta samolotu EADS-PZL Warszawa-Okęcie.

Od połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku na Orlikach wyszkoliły się pokolenia pilotów wojskowych. Samolot służy do szkolenia podstawowego podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Obecnie w polskich Siłach Powietrznych wykorzystuje się wersje PZL-130 TC-I oraz wersję zmodernizowaną, cyfrową, czyli TC-II Garmin. W sumie Orlików jest 28 (16 zmodernizowanych), wszystkie stacjonują w Radomiu. Ostatni Orlik po remoncie doleciał do Bazy 23 września tego roku.

MKS

autor zdjęć: Roman Nawrocki

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1386155220
Czy można wstawić do Orlików Spice 250 ?
DB-A6-73-01

Kolejny kontrakt Dezametu
Wellington „Zosia” znad Bremy
Standardy NATO w Siedlcach
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Marynarze mają nowe motorówki
Rusza program „wGotowości”
Abolicja dla ochotników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mity i manipulacje
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Koniec dzieciństwa
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Niespokojny poranek pilotów
Sportowcy na poligonie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pięściarska uczta w Suwałkach
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Mundurowi z benefitami
Szansa na nowe życie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polski „Wiking” dla Danii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Sukces Polaka w biegu z marines
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kircholm 1605
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kaman – domknięcie historii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Inwestycja w bezpieczeństwo
Arteterapia dla weteranów
Nie daj się zhakować
Brytyjczycy na wschodniej straży
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pomnik nieznanych bohaterów
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Odznaczenia za wzorową służbę
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Zasiać strach w szeregach wroga
Starcie pancerniaków
„Road Runner” w Libanie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Męska sprawa: profilaktyka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO