moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kierowcy „gąsienic” zdali egzamin

Kilkunastotonowym transporterem musieli pokonywać wzniesienia, slalomem omijać przeszkody, a nocą używać tylko świateł maskujących. W Toruniu trzynastu żołnierzy przez miesiąc uczyło się prowadzić pojazdy gąsienicowe. W swoich jednostkach będą kierowcami wozów inżynieryjnych lub dowodzenia.


Wojsko używa kilkudziesięciu pojazdów na podwoziu gąsienicowym (MTLB). To głównie transportery rozpoznania inżynieryjnego, wozy inżynieryjne czy pomocy technicznej. Żołnierze nazywają je żartobliwie „drągami”. – To dlatego, że steruje się nimi za pomocą dźwigni kierowania. Żeby na przykład skręcić, trzeba zwolnić lub zatrzymać gąsienicę – wyjaśnia kpt. Tomasz Kisiel z Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia. Przyznaje, że prowadzenie pojazdów gąsienicowych nie jest łatwe. W toruńskim centrum trzynastu szeregowych przez miesiąc uczyło się kierować ciężkimi wozami.

Przyjechali z jednostek w całej Polsce, między innymi z batalionu saperów w Nisku, 18 Pułku Rozpoznawczego w Białymstoku, 1 Brzeskiego Pułku Saperów i 10 Brygady Kawalerii Pancernej w Świętoszowie. Szkolenie zaczęli od teorii. Uczyli się przepisów ruchu drogowego, budowy pojazdów gąsienicowych i zasad ich bezpiecznego używania. Potem dopiero mogli wyjechać w teren.

Ćwiczyli w transporterze rozpoznania inżynieryjnego (MTLB, MTLB TRI), którego wojsko używa m.in. podczas budowy dróg i mostów czy akcji rozpoznania skażeń chemicznych. – Na trasie zwanej patelnią uczyliśmy żołnierzy uruchamiania podgrzewacza rozruchowego, ruszania, przełączania biegów, hamowania i zatrzymywania. Ich zadaniem było także pokonywanie przeszkód, na przykład specjalnie poustawianych opon ciężarówek. Musieli też sprawnie przejechać odcinek drogi slalomem i prowadzić pojazd nocą przy użyciu świateł maskujących – opowiada kpt. Dariusz Kurantowicz, wykładowca cyklu budowy i eksploatacji CSAiU. Podczas drugiej części kursu kierowcy ćwiczyli precyzyjne skręcanie ciężkim pojazdem i pokonywanie terenu pagórkowatego.


Co było dla żołnierzy najtrudniejsze? Instruktorzy przyznają, że najwięcej kłopotów sprawiało oswojenie się z potężnymi pojazdami. Przeciętnie ważą one kilkanaście ton. – W takich wozach widoczność bywa ograniczona. Nieco trudności sprawia też technika jazdy, gdy w pojeździe zamiast kierownicy jest dźwignia, a zamiast kół – gąsienice – mówi kpt. Kurantowicz.

Na koniec kursu żołnierze musieli zdać egzaminy teoretyczny i praktyczny. Wszyscy dostali świadectwa uprawniające do kierowania pojazdami na podwoziu MTLB. W swoich jednostkach będą mogli zająć stanowiska kierowców, kierowców-mechaników lub kierowców-operatorów.

Toruńskie Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia powstało w 2002 roku. Do jego zadań należy m.in.: szkolenie rezerw osobowych, prowadzenie kursów specjalistycznych dla podoficerów oraz szkolenie specjalistów Wojsk Lądowych.

PG

autor zdjęć: kpt. Dariusz Kurantowicz

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1383124200
fajnie jest w tym naszym wojsku. Zawsze wszyscy , wszystko zdają .... .
DB-A6-73-01

Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
 
Gdy sekundy decydują o życiu
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Nowa siła uderzeniowa
Ukwiał z Gdańska
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Podniebny Pegaz
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Składy wysokiego ryzyka
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Wiedza na trudne czasy
DriX – towarzysz okrętu
Sport kształtuje mentalność
Szabla hubalczyków
Walka pod napięciem
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Apache’e na horyzoncie
Polskie F-16 w służbie NATO
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Podniebne wsparcie sojuszników
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Rodzina na wagę złota
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Misja PKW „Olimp” doceniona
Więcej polskiego trotylu dla USA
Więcej na mieszkanie za granicą
Nasi czołgiści najlepsi
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Więcej amunicji do Rosomaków
Koniec wojny, którego nie znamy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Ustawa bliżej żołnierzy
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Pegaz nad Europą
Pracowity dyżur Typhoonów
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Historyczna umowa z Francją
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Nowy prezes PGZ-etu
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Obierki z błotem
Mamy pierwszych pilotów F-35
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Początek „Burzy”
Gra o kapitulację
Ogień z nabrzeża
Pierwsza misja Gripenów
Na pomoc po katastrofie
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Czołgi końca wojny
Wspólna wola obrony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO