Resort obrony uzgodnił z konsorcjum polskich stoczni i instytucji naukowo-badawczych szczegóły kontraktów na budowę okrętów patrolowych klasy Ślązak i prototypu niszczyciela min typu Kormoran II. Dziś, w obecności premiera Donalda Tuska i ministra obrony Tomasza Siemoniaka podpisano dokumenty uruchamiające obie umowy.
Zadowolenia z podpisania kontraktów nie ukrywał szef polskiego rządu. – Trudno sobie wyobrazić Marynarkę Wojenną bez okrętów, a taka perspektywa jeszcze niedawno groziła. Polska marynarka będzie dysponowała sprzętem, którego nie będzie się musiała wstydzić i który wesprze polski przemysł – mówił w Gdyni premier.
Zbudowania okrętu patrolowego Ślązak (powstanie zamiast wielozadaniowej korwety projektu 621 Gawron) oraz zaprojektowania i zbudowania w ramach pracy rozwojowej prototypu niszczyciela min Kormoran II, podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je ponadto Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.
Konsorcjum ma ściśle wytyczony termin oddania do służby zarówno Ślązaka, jak i prototypowego Kormorana II. – Zaczynamy odliczanie do roku 2016, gdzie efekty tej pracy powinny być już gotowe i zwodowane – wyjaśniał minister obrony Tomasz Siemoniak.
Szczegóły finansowe obu umów nie są jawne. Ministerstwo Obrony Narodowej upubliczniło jednak część specyfikacji technicznej okrętu patrolowego Ślązak oraz niszczycieli min typu Kormoran II.
Ślązak, który będzie miał długość 95 metrów i szerokość 13 metrów, ma mieć wyporność pełną 2150 ton, osiągać prędkość maksymalną 30 węzłów i być przygotowany do służby bez uzupełniania zapasów przez trzydzieści dni. Jednostka wyposażona zostanie m.in. w: zintegrowany system walki, stację radiolokacyjną kierowania uzbrojeniem, zintegrowany system łączności wraz z urządzeniami kryptograficznymi, zintegrowany system nawigacji. Ślązak ma być przystosowany do współpracy ze śmigłowcami i bycia bazą dla sił specjalnych. Jednostka ma być uzbrojona w armatę kalibru 76 milimetrów oraz dwa 30-milimetrowe działka.
Prototypowy niszczyciel min o kryptonimie Kormoran II ma mieć długość około 58 metrów, szerokość nie większą niż 10 metrów. Jednostka, która dzięki dwóm silnikom spalinowym o mocy około 1000 kW ma rozwijać prędkość przynajmniej 15 węzłów, poza klasycznym napędem diesla ma być wyposażona również w napęd elektryczny.
45-osobowa załoga niszczycieli min Kormoran II ma mieć do dyspozycji sporo specjalistycznego wyposażenia, w tym m.in.: sonar podkilowy oraz sonar samobieżny (SPVDS), jedno- i wielokrotnego użytku roboty, zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min oraz dwuprzedziałową komorę dekompresyjną. Jednostka uzbrojona będzie w 23-milimetrową armatę morską, dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe oraz dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe.
* * * * *
Przyjęty niedawno przez rząd program „Priorytetowe zadania modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach programów operacyjnych” przewiduje, że do 2026 roku Marynarka Wojenna otrzyma: trzy okręty podwodne, trzy okręty patrolowe z funkcją zwalczania min – kryptonim Czapla oraz trzy okręty obrony wybrzeża – kryptonim Miecznik. Do wyposażenia mają także wejść: trzy niszczyciele min – kryptonim Kormoran II oraz okręt rozpoznania elektronicznego Delfin; okręt wsparcia działań połączonych Marlin; okręt ratowniczy Ratownik oraz pływająca stacja demagnetyzacyjna Magneto. Do 2022 roku na nowe jednostki MON przeznaczy ponad czternaście miliardów złotych.
Ślązak:
1. Główne parametry techniczne: a. długość całkowita – 95,20 m; b. szerokość – 13,30 m; c. zanurzenie – 3,30 m; d. wyporność pełna – 2150 t; e. maksymalna prędkość – 30 w+; f. autonomiczność – 30 dni; 2. Podstawowe wyposażenie: a. zintegrowany system walki; b. armata 76 mm; c. 2 x 30-mm działko; d. stacja radiolokacyjna obserwacji; e. stacja radiolokacyjna kierowania uzbrojeniem; f. zintegrowany system łączności wraz z urządzeniami kryptograficznymi; g. zintegrowany system nawigacji spełniający wszystkie wymagania międzynarodowe; h. infrastruktura pozwalająca na współpracę ze śmigłowcem i bazowanie sił specjalnych. Kormoran II: Wymiary główne okrętu: 1. Wyporność: maks. – 850 t; 2. Długość całkowita –58,00 m; 3. Szerokość maks. – 10,30 m; 4. Wysokość do pokładu dziobówki – 6,40 m; 5. Wysokość do pokładu głównego na rufie – 4,70 m; 6. Zanurzenie konstrukcyjne kadłuba – 2,60 m; 7. Prędkość – nie mniej niż 15 w; 8. Zasięg pływania – nie mniej niż 2500 mil morskich; 9. Okręt będzie posiadał klasę lodową L-3 umożliwiającą pływanie w drobno pokruszonym lodzie; 10. Dwa silniki spalinowe o mocy ok. 1000 kW, w wypadku małych prędkości zastępowane przez silniki elektryczne napędu pomocniczego, przenoszące napęd poprzez przekładnie redukcyjne na 5-łopatowe silniki cykloidalne Voit-Schneidera; 11. Trzy zespoły prądotwórcze – każdy o mocy 323 kW; 12. Załoga etatowa – 45 osób + 7 miejsc dodatkowych. Uzbrojenie i wyposażenie: 1. zintegrowany mostek nawigacyjny z konsolami wielofunkcyjnymi; 2. zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem; 3. armata morska – 23 mm; 4. dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe; 5. dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe; 6. sonar podkilowy; 7. sonar samobieżny (SPVDS); 8. pojazdy zdalnie sterowane wielo- i jednokrotnego użytku; 9. system nawigacji podwodnej dla pojazdów podwodnych; 10. zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min; 11. dwuprzedziałowa komora dekompresyjna; |
autor zdjęć: Piotr Leoniak
komentarze