moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 z Łasku zmieniły bazę

Przez miesiąc kilkanaście samolotów F-16 i osiemdziesięciu żołnierzy – pilotów i techników z bazy lotniczej w Łasku służyć będzie w Krzesinach. Dziś ostatnie Jastrzębie wylądowały w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Powodem „przeprowadzki” jest remont pasa startowego w Łasku.



– Przebazowanie rozpoczęło się w piątek, a ostatnie nasze „efy” doleciały do Krzesin w poniedziałek – potwierdza mjr Andrzej Truskowski z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.
Podczas nieobecności samolotów w Łasku dokładnie zostanie sprawdzona jakość tamtejszego pasa startowego. Miesięczny remont uniemożliwia szkolenie pilotów. By trening w powietrzu odbywał się bez niepotrzebnych przerw, wszystkie samoloty F-16 będą startować i lądować w Krzesinach. Poza samolotami jednostkę opuściło także osiemdziesięciu lotników: pilotów i techników z personelu naziemnego.

W lipcu podobną roszadę wykonali piloci i technicy z Krzesin. Z powodu konserwacji pasa startowego na miesiąc przenieśli się do bliźniaczej jednostki w Łasku. – Teraz mamy u siebie przeszło czterdzieści samolotów. Będzie się więc dużo działo w powietrzu – przyznaje por. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Oficer wyjaśnia, że pogodzenie szkolenia wszystkich pilotów i zaplanowanie lotów w przypadku tylu maszyn jest trudne, ale możliwe. – To nie pierwsza taka wymiana, więc mamy już duże doświadczenie. Piloci z obu baz będą się szkolić wspólnie. To dobra okazja, być ćwiczyć misje typu air policing, przechwytywania w powietrzu i loty rozpoznawcze – dodaje por. Nanuś.

Żołnierze przyznają, że przegląd lotniskowej infrastruktury to procedura standardowa. Każdego dnia, przed rozpoczęciem lotów, pas startowy i drogi kołowania są sprawdzane przez żołnierzy, więc drobne usterki usuwane są na bieżąco. Większy remont na lotnisku odbywa się zawsze raz w roku, przeważnie latem.

– Zwykle chodzi o uszczelnienie drogi startowej. W miejscu lądowania, gdzie samolot z dużą prędkością i siłą uderza o ziemię, może wykruszyć się beton – wyjaśnia rzecznik 31 Bazy.
St. chor. sztab. Adam Butlański, rzecznik 16 Batalionu Remontu Lotnisk (jednostka ta remontowała pas w Krzesinach), tłumaczy, że najważniejsze prace konserwacyjne dotyczą właśnie pęknięć betonu i uzupełniania masy w szczelinach dylatacyjnych. Poza tym usuwane są także uszkodzenia przy krawędziach pasa. Prace remontowe na płycie lotniska w Łasku mają się zakończyć pod koniec września lub na początku października.

Samoloty F-16 w Polsce latają od 2006 roku. W sumie z biało-czerwoną szachownicą jest 48 samolotów tego typu. 32 maszyny stacjonują w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, a 16 w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. „Jastrzębiami” lata ok. 60 polskich pilotów. Większość z nich wyszkoliła się w Stanach Zjednoczonych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Laskowski

dodaj komentarz

komentarze


Olympus in Paris
 
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Zdarzyło się w 2024 roku – część II
Awanse dla medalistów
Wzmacnianie wschodniej granicy
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Czworonożny żandarm w Paryżu
Śmierć szwoleżera
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Bohaterski zryw
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Wiązką w przeciwnika
Ratownik, czyli morski wielozadaniowiec
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Za nami kolejna edycja akcji „Edukacja z wojskiem”
Zdarzyło się w 2024 roku – część III
Zrobić formę przed Kanadą
2024! To był rok!
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Zmiany w prawie 2025
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zdarzyło się w 2024 roku – część IV
TOP 10 z wideoteki ZbrojnejTV
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Lektury na czas świąt i nie tylko
W drodze na szczyt
Nowa wersja lotniczej szachownicy
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Polskie Pioruny bronią Estonii
Granice są po to, by je pokonywać
Fiasko misji tajnych służb
Miliardy na obronność w 2024 roku
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Siedząc na krawędzi
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Zmiana warty w PKW Liban
Kluczowy partner
Chleb to podstawa
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Posłowie o modernizacji armii
Ruszają prace nad „Ratownikiem”
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Powstanie wielkopolskie, czyli triumf jedności Polaków
Atak na cyberpoligonie
Rosomaki i Piranie
Żołnierzowi grozi dożywocie
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Ochrona artylerii rakietowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO