moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 z Łasku zmieniły bazę

Przez miesiąc kilkanaście samolotów F-16 i osiemdziesięciu żołnierzy – pilotów i techników z bazy lotniczej w Łasku służyć będzie w Krzesinach. Dziś ostatnie Jastrzębie wylądowały w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Powodem „przeprowadzki” jest remont pasa startowego w Łasku.



– Przebazowanie rozpoczęło się w piątek, a ostatnie nasze „efy” doleciały do Krzesin w poniedziałek – potwierdza mjr Andrzej Truskowski z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.
Podczas nieobecności samolotów w Łasku dokładnie zostanie sprawdzona jakość tamtejszego pasa startowego. Miesięczny remont uniemożliwia szkolenie pilotów. By trening w powietrzu odbywał się bez niepotrzebnych przerw, wszystkie samoloty F-16 będą startować i lądować w Krzesinach. Poza samolotami jednostkę opuściło także osiemdziesięciu lotników: pilotów i techników z personelu naziemnego.

W lipcu podobną roszadę wykonali piloci i technicy z Krzesin. Z powodu konserwacji pasa startowego na miesiąc przenieśli się do bliźniaczej jednostki w Łasku. – Teraz mamy u siebie przeszło czterdzieści samolotów. Będzie się więc dużo działo w powietrzu – przyznaje por. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Oficer wyjaśnia, że pogodzenie szkolenia wszystkich pilotów i zaplanowanie lotów w przypadku tylu maszyn jest trudne, ale możliwe. – To nie pierwsza taka wymiana, więc mamy już duże doświadczenie. Piloci z obu baz będą się szkolić wspólnie. To dobra okazja, być ćwiczyć misje typu air policing, przechwytywania w powietrzu i loty rozpoznawcze – dodaje por. Nanuś.

Żołnierze przyznają, że przegląd lotniskowej infrastruktury to procedura standardowa. Każdego dnia, przed rozpoczęciem lotów, pas startowy i drogi kołowania są sprawdzane przez żołnierzy, więc drobne usterki usuwane są na bieżąco. Większy remont na lotnisku odbywa się zawsze raz w roku, przeważnie latem.

– Zwykle chodzi o uszczelnienie drogi startowej. W miejscu lądowania, gdzie samolot z dużą prędkością i siłą uderza o ziemię, może wykruszyć się beton – wyjaśnia rzecznik 31 Bazy.
St. chor. sztab. Adam Butlański, rzecznik 16 Batalionu Remontu Lotnisk (jednostka ta remontowała pas w Krzesinach), tłumaczy, że najważniejsze prace konserwacyjne dotyczą właśnie pęknięć betonu i uzupełniania masy w szczelinach dylatacyjnych. Poza tym usuwane są także uszkodzenia przy krawędziach pasa. Prace remontowe na płycie lotniska w Łasku mają się zakończyć pod koniec września lub na początku października.

Samoloty F-16 w Polsce latają od 2006 roku. W sumie z biało-czerwoną szachownicą jest 48 samolotów tego typu. 32 maszyny stacjonują w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, a 16 w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. „Jastrzębiami” lata ok. 60 polskich pilotów. Większość z nich wyszkoliła się w Stanach Zjednoczonych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Laskowski

dodaj komentarz

komentarze


Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
 
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Walka – tak, ale tylko polityczna
Szkolenie do walk w mieście
Szkolenie na miarę czasów
Oczy na Kijów
RBN przed szczytem NATO
Wsparcie MON-u dla studentów
Strzelnice dla specjalsów
Mark Rutte pokieruje NATO
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Czujemy się tu jak w rodzinie
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Ostatnia niedziela…
Spędź wakacje z wojskiem!
Jak usprawnić działania służb na granicy
Spadochroniarze na warcie w UE
Polsko-litewskie konsultacje
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Prezydent Zełenski w Warszawie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Za zdrowie utracone na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pancerny sznyt
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Roczny dyżur spadochroniarzy
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Olimp gotowy na igrzyska!
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Szpital u „Troski”
Lato pod wodą
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Serwis bliżej domu
Pancerniacy trenują cywilów
Śmierć przyszła po wojnie
Biało-czerwona nad Wilnem
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO