moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 z Łasku zmieniły bazę

Przez miesiąc kilkanaście samolotów F-16 i osiemdziesięciu żołnierzy – pilotów i techników z bazy lotniczej w Łasku służyć będzie w Krzesinach. Dziś ostatnie Jastrzębie wylądowały w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Powodem „przeprowadzki” jest remont pasa startowego w Łasku.



– Przebazowanie rozpoczęło się w piątek, a ostatnie nasze „efy” doleciały do Krzesin w poniedziałek – potwierdza mjr Andrzej Truskowski z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.
Podczas nieobecności samolotów w Łasku dokładnie zostanie sprawdzona jakość tamtejszego pasa startowego. Miesięczny remont uniemożliwia szkolenie pilotów. By trening w powietrzu odbywał się bez niepotrzebnych przerw, wszystkie samoloty F-16 będą startować i lądować w Krzesinach. Poza samolotami jednostkę opuściło także osiemdziesięciu lotników: pilotów i techników z personelu naziemnego.

W lipcu podobną roszadę wykonali piloci i technicy z Krzesin. Z powodu konserwacji pasa startowego na miesiąc przenieśli się do bliźniaczej jednostki w Łasku. – Teraz mamy u siebie przeszło czterdzieści samolotów. Będzie się więc dużo działo w powietrzu – przyznaje por. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Oficer wyjaśnia, że pogodzenie szkolenia wszystkich pilotów i zaplanowanie lotów w przypadku tylu maszyn jest trudne, ale możliwe. – To nie pierwsza taka wymiana, więc mamy już duże doświadczenie. Piloci z obu baz będą się szkolić wspólnie. To dobra okazja, być ćwiczyć misje typu air policing, przechwytywania w powietrzu i loty rozpoznawcze – dodaje por. Nanuś.

Żołnierze przyznają, że przegląd lotniskowej infrastruktury to procedura standardowa. Każdego dnia, przed rozpoczęciem lotów, pas startowy i drogi kołowania są sprawdzane przez żołnierzy, więc drobne usterki usuwane są na bieżąco. Większy remont na lotnisku odbywa się zawsze raz w roku, przeważnie latem.

– Zwykle chodzi o uszczelnienie drogi startowej. W miejscu lądowania, gdzie samolot z dużą prędkością i siłą uderza o ziemię, może wykruszyć się beton – wyjaśnia rzecznik 31 Bazy.
St. chor. sztab. Adam Butlański, rzecznik 16 Batalionu Remontu Lotnisk (jednostka ta remontowała pas w Krzesinach), tłumaczy, że najważniejsze prace konserwacyjne dotyczą właśnie pęknięć betonu i uzupełniania masy w szczelinach dylatacyjnych. Poza tym usuwane są także uszkodzenia przy krawędziach pasa. Prace remontowe na płycie lotniska w Łasku mają się zakończyć pod koniec września lub na początku października.

Samoloty F-16 w Polsce latają od 2006 roku. W sumie z biało-czerwoną szachownicą jest 48 samolotów tego typu. 32 maszyny stacjonują w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, a 16 w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. „Jastrzębiami” lata ok. 60 polskich pilotów. Większość z nich wyszkoliła się w Stanach Zjednoczonych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Laskowski

dodaj komentarz

komentarze


Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
 
Fire from Coast
Nowe możliwości spółki Mesko
Biało-czerwona na Monte Cassino
Atom utracony
Nowa mapa garnizonów
AW149 to przygoda życia
Drony na ratunek
Nasi czołgiści najlepsi
Drony Wizjer rozpoznają cel
Podejrzane manewry na Bałtyku
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Alians HSW ze światowym gigantem
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Polska dołącza do satelitarnej elity
Tajemne uderzenie
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Kolejne K9 dla zawiszaków
Pamiętają o powstańcach
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Wyzwanie, które integruje
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Kilometry pamięci
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Pancerna nauka jazdy
Wyjście z cienia
Trudny los zwycięzców
Wyzwanie, które integruje
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Szlachetny gest generała
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Od chaosu do wiktorii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dziękujemy wam, weterani!
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Żołnierz influencer?
Stress test dla systemu ratownictwa
Ustawa bliżej żołnierzy
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Misja PKW „Olimp” doceniona
Bałtycka tarcza
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Amunicja dla czołgów
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Jak kąsają polskie kły
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO