moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicze święto w Mielcu

Rekonstrukcja powietrznej bitwy rosyjskich i niemieckich samolotów z czasów II wojny światowej, pokaz umiejętności mistrza świata w szybownictwie oraz akrobacje zespołu „Biało-Czerwone Iskry” – to tylko niektóre atrakcje, jakie PZL Mielec przygotował na 75-lecie istnienia zakładów.


Piknik zorganizowany z okazji jubileuszu przyciągnął tłumy. Nic dziwnego, skoro można było podziwiać podniebne ewolucje ponad 30 samolotów. Większość maszyn została wyprodukowana właśnie w PZL Mielec, zakładach należących dziś do Sikorsky Aircraft Corporation.

Prawdziwą gratką dla miłośników lotnictwa był występ Zespołu Akrobacyjnego „Biało-Czerwone Iskry” z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Piloci w odrzutowcach TS-11 Iskra zostawiali za sobą smugi dymu w narodowych barwach, wykonywali widowiskowe pętle, przewroty, beczki, rozejścia oraz zwroty Immelmana (to zmiana kierunku lotu o 180 stopni z jednoczesnym nabieraniem wysokości). Można było także podziwiać niezwykle trudny manewr odwróconego wirażu. Wykonał go kpt. Maciej Kopiel, który jest jednym z niewielu pilotów na świecie, który potrafi to zrobić. Iskry „namalowały” nawet na niebie serce przebite strzałą. Podczas wykonywania akrobacji odległości między samolotami są minimalne, a bezpieczne wykonanie akrobacji grupowej wymaga doskonałego opanowania sztuki pilotażu.

Podczas pikniku wystąpiła także grupa rekonstrukcyjna ze słowackich Koszyc. Członkowie zespołu „Retro Sky Team” odtworzyli przebieg bitwy z czasów II wojny światowej między żołnierzami rosyjskimi i niemieckimi. Ostrzał prowadzono zarówno z ziemi, jak i z powietrza. Symulowano naloty, a w finale odbył się zrzut desantu Armii Czerwonej ze spadochronami z epoki. Spadochroniarze skakali też ze słynnego „Antka” – An-2.

Odbył się także pokaz akrobacji szybowcowej w wykonaniu mistrza świata Macieja Pospieszyńskiego. Dromadery zrzuciły biało-czerwoną bombę wodną. PZL-104 Wilga holował jednocześnie trzy szybowce Mucha. Na pikniku zaprezentowały się ponadto produkowane kiedyś dla wojska TS-8 Bies i odrzutowy SB Lim-2 konstrukcji radzieckiej. Możliwości dzisiejszej maszyny z Mielca M-28 Skytruck udowodnili Wiesław Cena i Wiesław Starzec.

Na koniec pokazów na niebie pojawił się śmigłowiec Black Hawk, pilotowany przez Amerykanina Michaela Skaggsa, emerytowanego żołnierza armii USA, dziś szefa zespołu oblatywaczy w PZL Mielec. „Czarny Jastrząb” z Podkarpacia pokazał m.in. „zawieszenie” w miejscu nad wybranym punktem, „spacer” bokiem i tyłem, czy „lejek” (maszyna wykonuje okrąg wokół unieruchomionego dzioba lub ogona).

Polskie Zakłady Lotnicze Mielec zostały założone w 1938 roku. Pierwszym samolotem, który powstał w zakładach, był PZL 37 Łoś. Jego produkcję przerwała II wojna światowa. Od 2007 roku jest to spółka zależna amerykańskiego Sikorsky Aircraft Corporation. Dziś w zakładach powstają m.in. Dromader, Iskierka, Skytruck, Bryza oraz śmigłowiec S-70i Black Hawk.

Bernadeta Waszkielewicz

autor zdjęć: Wacław Kubiniec

dodaj komentarz

komentarze


Szpital u „Troski”
 
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Prezydent Zełenski w Warszawie
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Ostatnia niedziela…
Biało-czerwona nad Wilnem
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Pancerny sznyt
Spędź wakacje z wojskiem!
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Mark Rutte pokieruje NATO
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Walka – tak, ale tylko polityczna
Czujemy się tu jak w rodzinie
Polsko-litewskie konsultacje
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Strzelnice dla specjalsów
Roczny dyżur spadochroniarzy
Jak usprawnić działania służb na granicy
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Pancerniacy trenują cywilów
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Oczy na Kijów
Olimp gotowy na igrzyska!
Za zdrowie utracone na służbie
Śmierć przyszła po wojnie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Wsparcie MON-u dla studentów
Lato pod wodą
Szkolenie na miarę czasów
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Serwis bliżej domu
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
RBN przed szczytem NATO
Szkolenie do walk w mieście
Spadochroniarze na warcie w UE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO