moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sto lat w rzece

Na dnie Wieprza, cztery metry pod wodą, odkryli zabytkowy pojazd. Jego wydobycie wymaga specjalistycznego sprzętu, ale już dziś rekonstruktorzy z Kocka podejrzewają, że znaleźli niemiecki czołg A7V, jeden z pierwszych na świecie. – To byłaby sensacja! – mówi Kamil Zydlewski, członek grupy. Nie czekając na wydobycie, postanowili zrekonstruować A7V.

Replika czołgu A7V w muzeum broni pancernej w Munster.

Nigdzie w Europie nie zachował się jak dotąd oryginalny czołg A7V. Do końca pierwszej wojny światowej powstało ich zaledwie 20. Jedyny egzemplarz jest w muzeum w Brisbane w Australii. Nawet Niemcy w muzeum w Munster pokazują replikę, która nie odzwierciedla czołgu w jego rzeczywistych rozmiarach.

– Na razie trudno jednoznacznie stwierdzić, co znaleźliśmy na dnie rzeki – zastrzega Kamil Zydlewski, dowódca 20-osobowej Grupy Rekonstrukcyjnej 8 Pułku Piechoty Legionów z Kocka.

Odkryty przez nich wrak spoczywa w Wieprzu w pobliżu Lubartowa (województwo lubelskie). Jest zaryty w mule tak, że widać tylko jego spód, fragment gąsienicy i tylnych kół. – Nurek zrobił szkic. Pojazd nie przypomina żadnego wozu bojowego ani czołgu z drugiej wojny światowej. Podobny jest za to do podwozi stosowanych w niemieckich czołgach A7V – opowiada Zydlewski.

Czołgi tego typu produkowano pod koniec pierwszej wojny. Wyglądały jak ogromne pudła na gąsienicach. Ośmiometrowy kolos ważył 30 ton. Mógł pomieścić 18 żołnierzy obsługujących działo i sześć karabinów maszynowych. Wiosną 1918 roku we Francji A7V wzięły udział w pierwszej w historii potyczce jednostek pancernych.

Jak to możliwe, że czołg znalazł się w Polsce? Według niepotwierdzonej relacji jednego z polskich oficerów, A7V walczyły w wojnie 1920 roku. – Twierdził, że czołgi przekazali nam Francuzi, którzy zarekwirowali je Niemcom – informuje Kamil Zydlewski. Jednak podejrzewa, że na dnie Wieprza leży raczej pojazd skonstruowany na podwoziu czołgu A7V, na przykład koparka lub ciągnik. Wyprodukowano ich około setki. Jeden z pojazdów mógł po pierwszej wojnie trafić do Polski i być używany w naszej armii jako ciągnik artyleryjski.

Próby wydobycia wraku ruszą wiosną. Rekonstruktorzy chcą jednak prosić o pomoc mjr. Tomasza Ogrodniczuka, kustosza Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu, który ma duże doświadczenie w tego typu przedsięwzięciach. – Gdyby z Wieprza udało się wyciągnąć pojazd na podwoziu A7V, byłaby to prawdziwa pancerna perełka, nie mówiąc już o całym czołgu – przyznaje mjr Ogrodniczuk.

Replika wojskowej sanitarki wykonana przez Grupę Rekonstrukcyjną 8 Pułku Piechoty Legionów z Kocka

Rekonstruktorzy z Kocka postanowili jednak, że niezależnie od tego, czy z rzeki wydobędą A7V, zbudują pierwszą na świecie wierną replikę tego czołgu. Udało im się już skonstruować kopie militarnego sprzętu, m.in. wojskowego Forda T z 1915 i działa ZIS3 z 1943 roku. – Z archiwum w Dreźnie dostaliśmy plany A7V. Mamy w grupie mechaników, którzy wiele elementów zrobią sami – opowiada jej dowódca. Część elementów już kupili lub sami wykonali, np. stołki dla załogi, repliki karabinów maszynowych i działka oraz stojaki na broń. – Układ jezdny weźmiemy z transportera pływającego PTS, gąsienice z podwozia zestawu rakietowego Krug – wyjaśnia Zydlewski.

Członkowie grupy zapewniają, że są w stanie zbudować czołg w kilka miesięcy. Brakuje im jednak pieniędzy. Dzięki wsparciu władz samorządowych Kocka i Ostrówka zebrali już 20 tys. zł, potrzebują jeszcze 40 tys. Grupa marzy, aby ich A7V w pierwszą przejażdżkę mógł ruszyć w lipcu podczas zlotu rekonstruktorów w Kutnie. Potem ich unikalną replikę będzie można oglądać w założonej przez nich Izbie Pamięci Czynu Zbrojnego w Kocku.



Ciekawe militarne zabytki tylko na portalu polska-zbrojna.pl.

 

AD

autor zdjęć: Deutsches Panzermuseum Munster, archiwum GRH 8ppleg

dodaj komentarz

komentarze

~Lanckorona
1455892140
Może redakcja wróci do sprawy? Bardzo to ciekawe
EC-FD-3B-47
~Twojmajster@op.pl
1437944220
Witam, Posiadam działkę niedaleko Sulejowa nad Pilicą, do Pilicy wpływa Czarna, a obok Czarnej jest sadzawka w której Niemcy zatopili wóz bojowy. Jest on tam do tej pory. Na wodzie pokazują się plamy oleju. Od lustra wody, może być około 2 M. Mogę wskazać miejsce😎 Pozdrawiam, Robert
CA-A4-20-9B
~jarked
1398673260
witam! Czy wiadomo coś o tym czołgu?
4B-A4-ED-0A

„Burza” nabiera kształtów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski Rosomak dalej w produkcji
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Święto sportowców w mundurach
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Militarne Schengen
Wisła dopłynęła
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Plan na WAM
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Służba w kadrze
Niebo pod osłoną
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Odpalili K9 Thunder
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Panczeniści na podium w Hamar
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Gdy ucichnie artyleria
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Pancerniacy jadą na misję
Historyczna „Wisła”
Niemieckie wsparcie z powietrza
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Seryjny Heron coraz bliżej
Szukali zaginionych w skażonej strefie
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Dzień wart stu lat
Snowboardzistka i pływacy na medal
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Gala Boksu na Bemowie
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Astronauta w Szkole Orląt
Wojsko ma swojego satelitę!
Aby granica była bezpieczna
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
The Taste of Military Service
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Mundurowi z benefitami
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Nowe K9 w Węgorzewie
Kto zostanie Asem Sportu?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najdłuższa noc
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Combat 56 u terytorialsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Kolejne AW149 nadlatują
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Norweska broń będzie produkowana w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO