moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwszy czołg polskiej armii już w Warszawie

Przez pięć godzin jechał autostradą, ale żaden kierowca go nie zauważył. Zabytkowy FT-17 ukryty pod plandeką przejechał na lawecie 300 kilometrów, by dotrzeć do warszawskiego Muzeum Wojska Polskiego. Prawie stuletni Renault to unikat – pierwszy czołg, jakim dysponowała polska armia. Przez tydzień będzie można go oglądać w muzeum, potem trafi do renowacji.


Pancerny zabytek do Warszawy przyjechał z poznańskiego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. – Załadunek przebiegał sprawnie. Pomogli nam pracownicy Muzeum Broni Pancernej. Sześciotonowy FT-17 ustawiono na lawecie za pomocą dźwigu – mówi Mirosław Zientarzewski z Muzeum Wojska Polskiego. Czołg przykryto plandeką, bo tylko tak bezpiecznie mógł podróżować autostradą.

Film: Muzeum Wojska Polskiego

Na dziedziniec warszawskiego muzeum laweta z czołgiem dotarła w poniedziałek, kilka minut przed siedemnastą. – Rozładunek poszedł sprawnie, a teraz pojazd stoi już na gąsienicach – mówi Marcin Skrzypek z MWP.

Zanim jednak FT-17 znalazł się w stolicy, przez pięć godzin podróżował autostradą łączącą Poznań z Warszawą. Obecności tego niezwykłego czołgu na drogach nie zauważył jednak żaden kierowca. Pojazd był szczelnie opakowany plandeką. – Trasa minęła nam bardzo dobrze. Jechaliśmy nie szybciej niż 90 km/h. Inni kierowcy w ogóle nie zwracali na nas uwagi, bo nie mieli szansy zobaczyć, co wieziemy – opowiada Mirosław Zientarzewski z Muzeum Wojska Polskiego.

Żadne muzeum w Polsce do tej pory nie miało oryginalnego FT-17. Czołg stanął w gmachu głównym Muzeum Wojska Polskiego. – Będzie go można oglądać przez tydzień, później rozpocznie się remont – wyjaśnia Marcin Skrzypek. „Siedemnastka” za kilka dni trafi do stołecznej Pracowni Konserwacji Sprzętu Ciężkiego, gdzie maszyna zostanie rozmontowana, a eksperci ocenią, które jej elementy muszą być naprawione lub uzupełnione.

Przez lata „polski” egzemplarz czołgu Renault stał w Afganistanie przed siedzibą brygady Afgańskich Sił Bezpieczeństwa. Jak się tam znalazł? Najpewniej został zdobyty w bitwie 1920 roku przez bolszewików. Później został przekazany do Afganistanu. O pozyskanie „siedemnastki” w ubiegłym roku zabiegali głównie dwaj oficerowie: gen. Jarosław Wierzcholski, zastępca dowódcy Dowództwa Regionalnego Wschód ISAF w Afganistanie, i płk Robert Kazimierski, polski attaché obrony w Kabulu. Inicjatywę sprowadzenia FT-17 z Afganistanu do Polski poparł także prezydent Bronisław Komorowski. We wrześniu na posiedzeniu ONZ w Nowym Jorku poprosił prezydenta Afganistanu Hamida Karzaja o przekazanie FT-17.

Czołg do Polski przyleciał na pokładzie Herculesa w październiku ubiegłego roku. Początkowo planowano, że trafi na ekspozycję Muzeum Broni Pancernej przy poznańskim Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Tam też zabytkowy pojazd miał przejść renowację. Ostatecznie, zgodnie z decyzją ministra obrony narodowej z 21 stycznia 2013 roku, wzbogaci ekspozycję Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.


 

Historia odnalezienia czołgu Renault FT-17 w Afganistanie i jego sprowadzenia do Polski w materiałach na portalu polska-zbrojna.pl.

 
Czołg FT-17 jak wisienka na torcie   Święto z pierwszym czołgiem polskiej armii
     
 
Unikatowy czołg wrócił do kraju   FT-17 w bazie Bagram, gotowy do powrotu

 


 

Przeczytajcie także komentarz redaktor naczelnej portalu polska-zbrojna.pl o sprowadzeniu czołgu Renault z Afganistanu:

 

Wracamy z czołgiem

Dziś powrót z Afganistanu do Polski. Razem z nami leci bardzo ceny ładunek – czołg Renault FT-17. Takimi wozami dysponowała polska armia po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. W naszych muzeach nie ma jednak ani jednego egzemplarza tego czołgu. Muzealnicy, wojskowi i pasjonaci co prawda szukali ich na całym świecie, ale bez skutku.

MKS

autor zdjęć: Muzeum Wojska Polskiego

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1361283300
Gdyby nie sportowcy to w naszej armii nuda....
00-B3-ED-57

Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Zwycięska batalia o stolicę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
„Road Runner” w Libanie
Warszawo, do broni!
Strzelanina w bazie US Army
Beret „na rekinka” lub koguta
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Z najlepszymi na planszy
Wyczekiwane przyspieszenie
Radary, które widzą wszystko
Orlik na Alfę
Drones on the Offensive
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Flytrap, czyli młot na drony
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Czas nowych inwestycji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Norwegowie budują na polskim poligonie
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Szczelna sieć dla Tarczy
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Huta Stalowa Wola na MSPO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Wypadek przed Air Show
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Hekatomba na Woli
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Startuje „Żelazny obrońca”
Wielkie zbrojenia za Odrą
Zakupy według potrzeb
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Drony w ofensywie
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Świetne występy polskich żołnierzy
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Nocne ataki na Ukrainę
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Baobab z miotaczem
Lepsza efektywność
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Towarzysze czołgów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Na motocyklach śladami historii
Koniec miękkiej gry
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Dwie agresje, dwie okupacje
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Najmłodszy w rodzinie
„Był twarzą sił powietrznych”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO