Dowódcy skrzydeł, brygad, Centrum Operacji Powietrznych, bazy, ośrodka oraz służb i oficerowie Dowództwa Sił Powietrznych spotkali się 6 lutego na odprawie rozliczeniowo-koordynacyjnej kierowniczej kadry Sił Powietrznych. Dowódcy przedstawili dorobek minionego roku i zreferowali zamierzenia, jakie zaplanowali na rok 2013.
Generał broni pilot Lech Majewski ocenił, że w 2012 roku jednostki Sił Powietrznych pracowały dużo i dobrze, przez co stworzone zostały korzystne warunki dla wykonania tegorocznych, ambitnych zadań, w tym uzyskania rekordowego nalotu. Przypomniał, że przyznany Siłom Powietrznym limit wynosi ponad 48 tysięcy godzin i aby piloci mogli spędzić w powietrzu tyle czasu, wymagana jest nie tylko wysoka sprawność sprzętu, ale także właściwa organizacja służby w bazach, skrzydłach, na poligonach, w ośrodkach dowodzenia i służbach odpowiedzialnych za ruch lotniczy oraz monitoring pogody. Dowódca Sił Powietrznych podkreślił, że priorytetem priorytetów jest utrzymanie wypracowanego poziomu bezpieczeństwa lotów i dbanie o profilaktykę w szkoleniu.
Na odprawie była mowa o dyscyplinie, szkoleniu pilotów z promocji 2009−2012, o szkoleniu pilotów-instruktorów oraz podchorążych, o wykorzystaniu symulatorów i trenażerów, o efektywności nauczania języka angielskiego, o kursach specjalistycznych dla personelu służby inżynieryjno-lotniczej, o obsadzaniu wakatów i selekcji kandydatów do służby w korpusie szeregowych, a także o ukompletowaniu stanowisk przeznaczonych dla żołnierzy NSR. Dowódcy meldowali generałowi Majewskiemu o gotowości do wykonania zadań postawionych im w 2013 roku, a nawet przedstawiali pomysły na rok 2014.
Dowódca 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego generał brygady pilot Tadeusz Mikutel zarysował ogólną koncepcję unowocześnienia infrastruktury 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie, poinformował też, że piloci MiG-ów-29 będą w tym roku szykowali się do wystawienia piątej zmiany kontyngentu lotniczego Orlik (w 2014 roku).
Generał brygady pilot Włodzimierz Usarek, dowódca 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, poinformował, że w 2013 roku nasi instruktorzy latający na F-16 zaczną szkolenie na „Jastrzębiach” kolejnej pary pilotów (poruczników), jednak korzystamy także z oferty amerykańskiej i kilkunastu oficerów uczy się pilotowania T-6, T-38 i F-16 w Stanach Zjednoczonych. Generał zapowiedział tez zakończenie licznych inwestycji w bazach w Krzesinach i Łasku.
Pułkownik pilot Sławomir Żakowski, dowódca 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, pochwalił swoich podwładnych za wykonanie w 2012 roku 102 procent zaplanowanego nalotu. I podał, że w 2013 roku obie bazy lotnictwa transportowego (8 i 33) wraz z trzema grupami poszukiwawczo-ratowniczymi i Lotniczą Grupą Poszukiwawczo-Ratowniczą mają największy limit nalotu spośród związków taktycznych SP – ponad 17 tysięcy godzin. Pułkownik zapowiedział rozpoczęcie szkolenia pilotów C-295 w goglach noktowizyjnych.
Pułkownik pilot Krzysztof Walczak, dowodzący 4 Skrzydłem Lotnictwa Szkolnego, przedstawił wyzwania, jakie stoją przed bazami dęblińską i radomską w związku ze szkoleniem wciąż licznej grupy podchorążych (156). Zapowiedział, że z powodu zaplanowanego remontu nawierzchni dróg kołowania na lotnisku w Dęblinie (inwestycja przystosowująca bazę do przyjęcia nowych samolotów szkolenia zaawansowanego) instruktorzy i obsługi TS-11 wraz z samolotami na okres wakacji przebazowane zostaną do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.
Generał brygady Stefan Mordacz, dowodzący 3 Warszawską Brygadą Rakietową OP, zameldował o udanym rozpoczęciu roku po przenosinach dowództwa i sztabu brygady wraz z 38 Dywizjonem Zabezpieczenia OP do Sochaczewa. W związku z planowanym przezbrojeniem dywizjonów rakietowych na nowoczesne zestawy rakietowe, generał Mordacz zapowiedział skierowanie licznej, bo około 500-osobowej grupy żołnierzy tych dywizjonów na kursy języka angielskiego.
Pułkownik Wojciech Lewicki, dowódca 3 Wrocławskiej Brygady Radiotechnicznej, poinformował o postępach w modernizacji technicznej i planach szkoleniowych. Zapowiedział organizację innowacyjnego ćwiczenia radiotechników w 2014 roku oraz przygotowanie infrastruktury pod nowo zamówione radary NUR-15M.
Pułkownik pilot Sławomir Mąkosa, dowódca 1 Bazy Lotnictwa Transportowego, mówił o przyjmowaniu nowych śmigłowców Sokół W-3WA w wersji do przewozu VIP-ów i szkoleniu pilotów, mających wozić najważniejsze osoby w państwie. Poinformował, że poprzez znajdujący się na terenie bazy wojskowy port lotniczy przewionęło się w 2012 roku ponad 20 tysięcy pasażerów.
Pułkownik pilot Cezary Wasser, szef Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego SZRP i pułkownik Sławomir Mazurek, szef Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej SZRP przedstawili funkcjonowanie podległych im instytucji oraz szkolenia specjalistów ruchu lotniczego i meteorologii służących w bazach lotniczych.
Odprawę zakończyli generałowie broni pilot Lech Majewski, generał dywizji pilot Sławomir Kałuziński (zastępca dowódcy SP-szef Szkolenia) i generał brygady Jerzy Fryczyński (szef Sztabu SP), uściślając zadania, jakie stoją przed Siłami Powietrznymi w tym roku. Dowódca SP przypomniał, że jednym z nich jest organizacja pokazów AIR SHOW-2013 w Radomiu.
Źródło: ppłk Artur Goławski
autor zdjęć: Anna Rudnicka
komentarze