moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ostatnia prosta

Były okręt podwodny typu Kobben od ponad roku przyciąga uwagę spacerowiczów przy Bulwarze Nadmorskim w Gdyni. Jednostka pływająca pod polską banderą jako ORP „Sokół” została przekazana tamtejszemu Muzeum Marynarki Wojennej, które zamierza udostępnić okręt zwiedzającym w pierwszym kwartale 2025 roku.

– „Sokół” nie ma być wyłącznie kolejnym obiektem muzealnym przeznaczonym do zwiedzania, lecz ma również być rodzajem memoriału dla wszystkich naszych 25 okrętów i ich załóg, które mieliśmy w historii – mówi Tomasz Miegoń, dyrektor Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (MMW). To właśnie z jego inicjatywy ORP „Sokół” stał się własnością muzeum, które jeszcze przed jego wycofaniem ze służby przedstawiło najlepszą koncepcję wykorzystania jednostki z korzyścią dla społeczeństwa.

Okręt podwodny typu 207 (Kobben) został zwodowany w stoczni Nordseewerke (RFN) w 1966 roku. Początkowo był to KNM „Stord” (S-308), pływający pod norweską banderą w latach 1967–2001. W 2002 roku okręt przekazano polskiej marynarce wojennej. ORP „Sokół” służył pod biało-czerwoną banderą przez 16 lat, pokonując w tym czasie 26 tys. Mm i wykonując 174 zanurzenia. Jego ostatnim dowódcą (2016–2018) był kmdr Łukasz Szmigiel, obecny dowódca Dywizjonu Okrętów Podwodnych.

Przejęcie „Sokoła” i przygotowanie go do nowej roli było procesem trwającym w sumie ponad sześć lat. Okręt musiał zostać przekształcony z jednostki wojskowej w obiekt muzealny, co oznaczało wymontowanie akumulatorów o masie około 80 ton i innych elementów. Na szczęście udało się uniknąć tak drastycznych modyfikacji, jak usunięcie peryskopu, wyrzutni torped czy przewiercenia silników, bo początkowo m.in. na tym miało polegać pozbawienie okrętu cech bojowych.

Muzeum dokłada wszelkich starań, by wnętrze ORP „Sokół” pozostało jak najbardziej wierne oryginałowi.

Po latach spędzonych w PGZ Stoczni Wojennej „Sokół” został przetransportowany drogą wodną najpierw do portu w Gdyni (na krótko zajął miejsce ORP „Błyskawica”). Ostatni odcinek do siedziby MMW (ul. Zawiszy Czarnego 1B, Gdynia) pokonał na specjalnej lawecie. Transport kołowy ponad 350-tonowego kolosa trwał przez kilkanaście godzin i był nie lada widowiskiem dla ludzi, którzy na tę okazję zjechali się z różnych zakątków Polski. Drogę do ostatniego portu, czyli specjalnie przygotowanej niecki na terenie MMW, „Sokół” przebył 23 listopada 2023 roku. Od tamtego dnia pracownicy muzeum i różni podwykonawcy szykowali „Sokoła” i niezbędną infrastrukturę z myślą o zwiedzających.

Rok po „zacumowaniu” okrętu dyrektor Miegoń zapewnił, że prace są ukończone w 95 procentach. Jednostka ma wycięte w lewej burcie dwa włazy – turyści będą wchodzić na pokład w okolicy wyrzutni torped, a wychodzić w części rufowej. Poza niezbędnymi modyfikacjami (np. klimatyzacja) muzeum dokłada wszelkich starań, by wnętrze pozostało jak najbardziej wierne oryginałowi. Zwiedzający będą mogli poczuć się jak na prawdziwym okręcie podwodnym, zajrzeć do miniaturowej kajuty dowódcy, kuchni, toalet, strefy bytowej i dowodzenia, maszynowni itd. Nie lada gratką jest wysunięty peryskop, przez który widać okolice plaży miejskiej i redę gdyńskiego portu. Dodatkowo MMW pozyskało niedawno dwa egzemplarze peryskopów z okrętów Kobben, które trafią na specjalną ekspozycję wraz z oryginalną kotwicą i anteną radaru.

Dyrektor Miegoń konsekwentnie unika podania dokładnej daty otwarcia „Sokoła” dla zwiedzających. Oficjalnie wiadomo jedynie, że nastąpi to w pierwszym kwartale 2025 roku.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Muzeum Marynarki Wojennej

dodaj komentarz

komentarze


Odznaczenia za wzorową służbę
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Marynarze podjęli wyzwanie
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
„Road Runner” w Libanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Mundurowi z benefitami
Sukces Polaka w biegu z marines
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rusza program „wGotowości”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Męska sprawa: profilaktyka
Niespokojny poranek pilotów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nie daj się zhakować
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Abolicja dla ochotników
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Marynarze mają nowe motorówki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Inwestycja w bezpieczeństwo
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kircholm 1605
Arteterapia dla weteranów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szansa na nowe życie
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Zasiać strach w szeregach wroga
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Mity i manipulacje
Sportowcy na poligonie
Kaman – domknięcie historii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Koniec dzieciństwa
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kolejny kontrakt Dezametu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Starcie pancerniaków
Standardy NATO w Siedlcach
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pomnik nieznanych bohaterów
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wellington „Zosia” znad Bremy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO