moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Z Jastrzębi w Żmije

Nowe stacje radiolokacyjne, układy nawigacyjne, komputery misji, systemy wyświetlaczy, urządzenia do walki radioelektronicznej. Jesienią amerykański rząd zgodził się sprzedać Wojsku Polskiemu pakiety modernizacyjne wielozadaniowych samolotów F-16 Jastrząb do standardu Viper. Dzięki nim maszyny te będą w stanie lepiej sprostać wymaganiom współczesnego pola walki. 

To był bez wątpienia największy i najważniejszy kontrakt na broń dla Wojska Polskiego, jaki nasz rząd podpisał po wstąpieniu Polski do Sojuszu Północnoatlantyckiego. Zakup 48 wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 w wersji C/D Block 52+ (Advanced) w kwietniu 2003 roku kosztował astronomiczną z punktu budżetu obronnego kwotę – 3,5 mld dolarów. Jednak dzięki tym maszynom, pierwszym zachodnim bojowym statkom powietrznym sprzedanym byłemu krajowi Układu Warszawskiego, staliśmy się liderem NATO na jego wschodniej flance. I choć amerykańskie F-16, które otrzymały w Wojsku Polskim nazwę wyróżniającą „Jastrząb”, nadal są podstawą Sił Powietrznych RP, to w związku z ich wiekiem oraz rozwojem technologii niezbędna stała się ich modernizacja, która pozwoli im stawić czoła wyzwaniom współczesnego pola walki.

Dla jasności, idea unowocześnienia F-16 nie narodziła się w Polsce. To największy na świecie ich użytkownik, armia Stanów Zjednoczonych, w połowie ubiegłej dekady przygotowała do nich pakiet modernizacyjny o nazwie Viper – czyli po polsku Żmija. W skrócie sprowadza się on do ulepszenia kluczowych elektronicznych układów samolotu – jego stacji radiolokacyjnej AN/APG-68(V)9, komputera misji, układów nawigacyjnych oraz systemu walki radioelektronicznej. Aby jak najlepiej wykorzystać nowo zainstalowane podzespoły, konstruktorzy modelu Viper umieścili w kabinie pilota nowy system wyświetlaczy oraz opracowali odpowiednie hełmy dla pilotów.

REKLAMA

Eksperci nie mają wątpliwości, że kluczowa dla zdolności F-16V (bo takie oznaczenie otrzymał zmodernizowany samolot) jest wymiana radaru AN/APG-68(V)9 na stację radiolokacyjną APG-83 z aktywnie elektronicznie skanowanym szykiem antenowym, tzw. AESA (Active Electronically Scanned Array). Urządzenie to pozwala pilotowi na śledzenie 20 celów jednocześnie i jak zapewnia jego producent (nie ujawniając szczegółowych danych), umożliwia wykrywanie ich ze znacznie większej odległości niż AN/APG-68(V)9 oraz stabilną pracę nawet w bardzo trudnych pogodowych i technicznych (np. zakłócenia wywoływane przez inne samoloty i ich radary).

Walka radioelektroniczna

Analizując pakiet ulepszeń do F-16 o nazwie Viper, nie można nie zauważyć, że w dużej mierze jest on odpowiedzią na nowe wyzwania w zakresie wojny radioelektronicznej. To dlatego pojawił się w nim nie tylko nowy system WRE – AN/ALQ-257 IVEWS (Integrated Viper Electronic Warfare Suite) firmy Northrop Grumman lub AN/ALQ-254(V)1 firmy L3Harris (zamawiająca armia może wybrać odpowiadający jej model i producenta, a oba rozwiązania na życzenie odbiorcy mogą zostać wyposażone w moduły szyfrujące SAASM (Selective Availability Anti-Spoofing Module) lub M-Code), lecz także nowy system nawigacji inercyjnej EGI (Embedded GPS Inertial).

Całość zmian elektroniki samolotów F-16V dopełniają nowe komputery misji umożliwiające użytkowanie najnowszych systemów uzbrojenia, które opracowano w ostatnich latach, w tym bomb szybujących oraz pocisków manewrujących dalekiego zasięgu.

Negocjacje

W październiku Departament Stanu USA wyraził zgodę na sprzedaż Wojsku Polskiemu pakietów modernizacyjnych MLU (Midlife Upgrade) Viper przeznaczonych dla 48 naszych Jastrzębi. Za maksymalnie 7 mld dolarów może ono zakupić od koncernu Lockheed Martin m.in.: 58 stacji radiolokacyjnych AN/APG-83 SABR; 58 programowalnych generatorów wyświetlaczy IPDG (Improved Programmable Display Generator); 58 modułów platformy nawigacji satelitarno-inercyjnej EGI; 60 pakietów modernizacyjnych komputera misji MMC 7000AH, 60 komputerów misji nowej generacji XMC i 73 systemy walki radioelektronicznej AN/ALQ-257 IVEWS lub 73 egzemplarze AN/ALQ-254V(1).

Negocjacje z amerykańskim koncernem trwają i, jak zapowiadają nieoficjalnie przedstawiciele odpowiedzialnej za nie Agencji Uzbrojenia, ich celem jest znacząca redukcja maksymalnej ceny narzuconej przez amerykański rząd.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: sierż. Rafał Samluk/ Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~Alan Turliński
26.03.2025, godz. 21:10
Viper to krok w stronę nowoczesnego pola walki – radar AESA, lepsza awionika i WRE to absolutna podstawa. Tylko pytanie, jak szybko uda się to wdrożyć i czy uda się wynegocjować sensowną cenę.
2B-7A-BC-D7

Misja PKW „Olimp” doceniona
 
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Letni wypoczynek z MON-em
WOT z pomocą tonącym
Dezamet rośnie w siłę
Jesteś na Signalu? Nie daj się złowić cyberprzestępcy!
Dzień, który zmienił bieg wojny
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
PGZ na nowo
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Siła zaplecza
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Badania z WAT-u na misji AX-4
Walczmy mądrze
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Kierunek Karkonosze
Żołnierz influencer?
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dziękujemy wam, weterani!
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Wojskowe wsparcie dla TOPR-u
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Ogniem i tarczą
Trzy okręty, jeden zespół
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Wyzwanie, które integruje
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Nasi czołgiści najlepsi
Nowa mapa garnizonów
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
ZMU dla marynarzy
Zmagania sześcioosobowych armii
Droga pełna emocji
Piloci na straży bezpieczeństwa
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Recepta na sukces: zadowolony pracownik i dumny żołnierz
Wyzwanie, które integruje
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Nowe cele obronne NATO
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Od chaosu do wiktorii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO