moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Z Jastrzębi w Żmije

Nowe stacje radiolokacyjne, układy nawigacyjne, komputery misji, systemy wyświetlaczy, urządzenia do walki radioelektronicznej. Jesienią amerykański rząd zgodził się sprzedać Wojsku Polskiemu pakiety modernizacyjne wielozadaniowych samolotów F-16 Jastrząb do standardu Viper. Dzięki nim maszyny te będą w stanie lepiej sprostać wymaganiom współczesnego pola walki. 

To był bez wątpienia największy i najważniejszy kontrakt na broń dla Wojska Polskiego, jaki nasz rząd podpisał po wstąpieniu Polski do Sojuszu Północnoatlantyckiego. Zakup 48 wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 w wersji C/D Block 52+ (Advanced) w kwietniu 2003 roku kosztował astronomiczną z punktu budżetu obronnego kwotę – 3,5 mld dolarów. Jednak dzięki tym maszynom, pierwszym zachodnim bojowym statkom powietrznym sprzedanym byłemu krajowi Układu Warszawskiego, staliśmy się liderem NATO na jego wschodniej flance. I choć amerykańskie F-16, które otrzymały w Wojsku Polskim nazwę wyróżniającą „Jastrząb”, nadal są podstawą Sił Powietrznych RP, to w związku z ich wiekiem oraz rozwojem technologii niezbędna stała się ich modernizacja, która pozwoli im stawić czoła wyzwaniom współczesnego pola walki.

Dla jasności, idea unowocześnienia F-16 nie narodziła się w Polsce. To największy na świecie ich użytkownik, armia Stanów Zjednoczonych, w połowie ubiegłej dekady przygotowała do nich pakiet modernizacyjny o nazwie Viper – czyli po polsku Żmija. W skrócie sprowadza się on do ulepszenia kluczowych elektronicznych układów samolotu – jego stacji radiolokacyjnej AN/APG-68(V)9, komputera misji, układów nawigacyjnych oraz systemu walki radioelektronicznej. Aby jak najlepiej wykorzystać nowo zainstalowane podzespoły, konstruktorzy modelu Viper umieścili w kabinie pilota nowy system wyświetlaczy oraz opracowali odpowiednie hełmy dla pilotów.

Eksperci nie mają wątpliwości, że kluczowa dla zdolności F-16V (bo takie oznaczenie otrzymał zmodernizowany samolot) jest wymiana radaru AN/APG-68(V)9 na stację radiolokacyjną APG-83 z aktywnie elektronicznie skanowanym szykiem antenowym, tzw. AESA (Active Electronically Scanned Array). Urządzenie to pozwala pilotowi na śledzenie 20 celów jednocześnie i jak zapewnia jego producent (nie ujawniając szczegółowych danych), umożliwia wykrywanie ich ze znacznie większej odległości niż AN/APG-68(V)9 oraz stabilną pracę nawet w bardzo trudnych pogodowych i technicznych (np. zakłócenia wywoływane przez inne samoloty i ich radary).

Walka radioelektroniczna

Analizując pakiet ulepszeń do F-16 o nazwie Viper, nie można nie zauważyć, że w dużej mierze jest on odpowiedzią na nowe wyzwania w zakresie wojny radioelektronicznej. To dlatego pojawił się w nim nie tylko nowy system WRE – AN/ALQ-257 IVEWS (Integrated Viper Electronic Warfare Suite) firmy Northrop Grumman lub AN/ALQ-254(V)1 firmy L3Harris (zamawiająca armia może wybrać odpowiadający jej model i producenta, a oba rozwiązania na życzenie odbiorcy mogą zostać wyposażone w moduły szyfrujące SAASM (Selective Availability Anti-Spoofing Module) lub M-Code), lecz także nowy system nawigacji inercyjnej EGI (Embedded GPS Inertial).

Całość zmian elektroniki samolotów F-16V dopełniają nowe komputery misji umożliwiające użytkowanie najnowszych systemów uzbrojenia, które opracowano w ostatnich latach, w tym bomb szybujących oraz pocisków manewrujących dalekiego zasięgu.

Negocjacje

W październiku Departament Stanu USA wyraził zgodę na sprzedaż Wojsku Polskiemu pakietów modernizacyjnych MLU (Midlife Upgrade) Viper przeznaczonych dla 48 naszych Jastrzębi. Za maksymalnie 7 mld dolarów może ono zakupić od koncernu Lockheed Martin m.in.: 58 stacji radiolokacyjnych AN/APG-83 SABR; 58 programowalnych generatorów wyświetlaczy IPDG (Improved Programmable Display Generator); 58 modułów platformy nawigacji satelitarno-inercyjnej EGI; 60 pakietów modernizacyjnych komputera misji MMC 7000AH, 60 komputerów misji nowej generacji XMC i 73 systemy walki radioelektronicznej AN/ALQ-257 IVEWS lub 73 egzemplarze AN/ALQ-254V(1).

Negocjacje z amerykańskim koncernem trwają i, jak zapowiadają nieoficjalnie przedstawiciele odpowiedzialnej za nie Agencji Uzbrojenia, ich celem jest znacząca redukcja maksymalnej ceny narzuconej przez amerykański rząd.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: sierż. Rafał Samluk/ Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~Alan Turliński
1743023400
Viper to krok w stronę nowoczesnego pola walki – radar AESA, lepsza awionika i WRE to absolutna podstawa. Tylko pytanie, jak szybko uda się to wdrożyć i czy uda się wynegocjować sensowną cenę.
2B-7A-BC-D7

Brytyjczycy na wschodniej straży
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielkie zbrojenia za Odrą
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zwycięska batalia o stolicę
Hekatomba na Woli
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Orlik na Alfę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Debiut polskich Patriotów
Black Hawki nad Warszawą
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Święto Wojsk Lądowych
Brytyjczycy żegnają Malbork
Defendery skompletowane
Pożegnanie z Columbią
17 września 1939. Nigdy więcej
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
„Road Runner” w Libanie
Rekompensaty na nowych zasadach
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Husarz z polskim instruktorem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Kurs dla najlepszych w SERE
NATO – jesteśmy z Polską
Trenują przed „Zapadem ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Z najlepszymi na planszy
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Cios w plecy
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
H145M – ciekawa oferta dla Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Czołgiści w ogniu
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Dwie agresje, dwie okupacje
Krok ku niezależności
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Największy transport Abramsów w tym roku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO