moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jest zgoda na loty Bielików

Po ponad miesiącu uziemienia samoloty M-346 Bielik znów wzbiły się w powietrze. Na razie za ich sterami zasiadają instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, ale już w przyszłym tygodniu szkolenie będą kontynuować podchorążowie. Nadal są jednak wstrzymane loty pokazowe.

Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wstrzymane 12 lipca z powodu katastrofy, do której doszło na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. Jedna z maszyn podczas lotu treningowego z niewyjaśnionych przyczyn runęła na ziemię i stanęła w płomieniach. Zginął mjr pil. Robert Jeł, zastępca dowódcy eskadry i instruktor lotniczy w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Jak informuje ppor. Marlena Kuna, rzeczniczka prasowa 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, w poniedziałek samoloty znów wzbiły się w powietrze. – Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wznowione na mocy decyzji dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych – powiedziała oficer w rozmowie z „Polską Zbrojną”. Wyjaśniła, że obecnie odbywają się tzw. loty metodyczne, oznacza to, że za sterami maszyn zasiadają instruktorzy. Jednak już w przyszłym tygodniu szkolenie praktyczne będą kontynuować podchorążowie. – Natomiast loty pokazowe nadal pozostają wstrzymane – zaznaczyła.

Wznowienie lotów Bielikami nie oznacza jednak, że znane są już przyczyny katastrofy, która miała miejsce w lipcu. Nad wyjaśnieniem sprawy pracują Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokuratura i Żandarmeria Wojskowa. – Te działania są prowadzone niezależnie od nas – mówi ppor. Marlena Kuna.

M-346 Bielik jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego szkolenia lotniczego. Od 2018 roku za jego sterami szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, a od kwietnia 2019 roku latają nimi również podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: kpt. Przemysław Ćwiklak

dodaj komentarz

komentarze

~bez
1724227080
Jezu, co za bzdura. Niewyjaśnione okoliczności xD Kilka dni po wypadku pojawiło się nagranie całej akrobacji z boku. Pilot leci z dużą prędkością z lewej do prawej, nagle nurkuje i chce zmienić kierunek lotu na kierunek odwrotny do wczesniejszego. I to nie dzieje się po idealnym okręgu, prędkość gwałtownie maleje, siła nośna, samolot traci wysokość. Powodem tragedii jest tylko i wyłącznie głupota i brawura pilota. Nic więcej. Polskie "jakoś to będzie", "no z grubsza się powinna udać." No i efekt jest jaki jest. To polska mentalność zabiła tego pilota.
C7-62-15-BC

GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Dzieci wojny
Rekompensaty na ostatniej prostej
BWR-1 – weteran po liftingu
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pieta Michniowska
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Cel: wyszkolić podoficera
Nocny patrol myśliwców
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Pucharowe zmagania Polaków
Orlik na Alfę
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Terytorialsi zawitają do Płocka
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Na rosyjskim pasku
Cisza przed wojną
Na ratunek pancerniakom
Czas próby
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Tłumy na zawodach w Krakowie
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Inwestycje w mobilność wojska
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
7TP – czołg kompromisu
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Cześć bohaterom naszej wolności
Zmodernizowany Leopard 2PL
Ostatnia niedziela…
Kolarskie święto w stolicy
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Ten beton... żyje!
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Najbardziej żołnierski żołnierz
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Zmiana warty na wschodniej granicy
Czas na wspólne działania
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Planowano zamach na Zełenskiego
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
W drodze po młodszego nurka
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO