moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jest zgoda na loty Bielików

Po ponad miesiącu uziemienia samoloty M-346 Bielik znów wzbiły się w powietrze. Na razie za ich sterami zasiadają instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, ale już w przyszłym tygodniu szkolenie będą kontynuować podchorążowie. Nadal są jednak wstrzymane loty pokazowe.

Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wstrzymane 12 lipca z powodu katastrofy, do której doszło na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. Jedna z maszyn podczas lotu treningowego z niewyjaśnionych przyczyn runęła na ziemię i stanęła w płomieniach. Zginął mjr pil. Robert Jeł, zastępca dowódcy eskadry i instruktor lotniczy w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Jak informuje ppor. Marlena Kuna, rzeczniczka prasowa 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, w poniedziałek samoloty znów wzbiły się w powietrze. – Loty na samolotach M-346 Bielik zostały wznowione na mocy decyzji dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych – powiedziała oficer w rozmowie z „Polską Zbrojną”. Wyjaśniła, że obecnie odbywają się tzw. loty metodyczne, oznacza to, że za sterami maszyn zasiadają instruktorzy. Jednak już w przyszłym tygodniu szkolenie praktyczne będą kontynuować podchorążowie. – Natomiast loty pokazowe nadal pozostają wstrzymane – zaznaczyła.

REKLAMA

Wznowienie lotów Bielikami nie oznacza jednak, że znane są już przyczyny katastrofy, która miała miejsce w lipcu. Nad wyjaśnieniem sprawy pracują Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokuratura i Żandarmeria Wojskowa. – Te działania są prowadzone niezależnie od nas – mówi ppor. Marlena Kuna.

M-346 Bielik jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego szkolenia lotniczego. Od 2018 roku za jego sterami szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, a od kwietnia 2019 roku latają nimi również podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: kpt. Przemysław Ćwiklak

dodaj komentarz

komentarze

~bez
1724227080
Jezu, co za bzdura. Niewyjaśnione okoliczności xD Kilka dni po wypadku pojawiło się nagranie całej akrobacji z boku. Pilot leci z dużą prędkością z lewej do prawej, nagle nurkuje i chce zmienić kierunek lotu na kierunek odwrotny do wczesniejszego. I to nie dzieje się po idealnym okręgu, prędkość gwałtownie maleje, siła nośna, samolot traci wysokość. Powodem tragedii jest tylko i wyłącznie głupota i brawura pilota. Nic więcej. Polskie "jakoś to będzie", "no z grubsza się powinna udać." No i efekt jest jaki jest. To polska mentalność zabiła tego pilota.
C7-62-15-BC

Terytorialsi na ratunek
 
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Awanse za olimpijskie medale
Sąsiadka Westerplatte bije rekordy popularności
Dla lepszego rozpoznania – Kleszcze
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Polskie Pioruny nad Norwegią
Defiladowym krokiem przez Warszawę
Mundur musi jednoczyć Polaków
Olympus in Paris
Dopaść bolszewików
Przerwa od działań wojennych
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Wioślarze brązowymi medalistami olimpijskimi
MON sfinansuje szkolenia na strzelnicach
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Czworonożny żandarm w Paryżu
Olimp w Paryżu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
„Żołnierska pamięć” nie ustaje
„Herman Göring” dostaje po łapach
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Olimp gotowy na igrzyska!
Na siódmym torze po siódmy medal
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Świętuj z żołnierzami
Działania wojska w warunkach pokoju
Andrzej Duda podziękował żołnierzom
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Myśliwce nad Polską
Diabelski układ
„Unity Run” na 25-lecie Polski w Sojuszu Północnoatlantyckim
Zamiast cudu, silna armia
Sejm podziękował za służbę na granicy
Jest zgoda na loty Bielików
Medycy na poligonie
Jak usprawnić działania służb na granicy
Do abordażu!
„Biało-Czerwona” na amerykańskim niebie
Precyzyjna stopięćdziesiątkapiątka
Lato pełne wyzwań
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Maczuga z korkiem
Posłowie o efektach szczytu NATO
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Lekarze z poligonu
Odyseja 20 Pułku Piechoty
Loty nad sercem Afryki
„Na stos rzuciliśmy swój życia los”
The Suwałki Gap in the Game
Londyn o „Tarczy Wschód”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Zwiadowcy z WOT-u na podium
Ale UrVIS!
F-35 bez tajemnic
Zwycięska batalia o stolicę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO