moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Technicy z Łasku przygotowują się na F-35

Specjaliści z amerykańskiej 495 Eskadry Myśliwców szkolili techników z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego, którzy w przyszłości będą zajmować się serwisem polskich F-35. Polacy dowiedzieli się, między innymi, jak przygotowywać do lotu maszynę V generacji. Było to pierwsze szkolenie X-Servicing dotyczące samolotów F-35.

Technicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego przeszli szkolenie z X-Servicing – procedury, która pozwoli na interoperacyjność jednostek używających takiego samego sprzętu. W tym przypadku chodzi o samoloty F-35, które wkrótce trafią do polskich sił powietrznych. – Szkolenia w ramach X-Servicingu mają na celu unifikację umiejętności personelu technicznego, tak aby możliwa była pełna wymienność żołnierzy i sprzętu – tłumaczy por. Marek Sobieraj, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Szkolenie przeprowadzili amerykańscy specjaliści z 495 Eskadry Myśliwców, którzy na co dzień stacjonują w Wielkiej Brytanii wraz z maszynami V generacji F-35. W szkoleniu wzięli udział technicy – specjaliści od płatowca i silnika samolotu F-16, ale w przyszłości przejdą je również awionicy, technicy uzbrojenia oraz specjaliści IT.

– Zaczęliśmy od podstaw, czyli omówienia warunków bezpieczeństwa podczas obsługi samolotu V generacji, a następnie zapoznaliśmy się z obsługą „launch”, czyli z bezpośrednim przygotowaniem samolotu do wylotu – mówi jeden z uczestników szkolenia. – W przyszłości weźmiemy udział w rozszerzonym szkoleniu, które omówi wszystkie aspekty obsługi codziennej, czyli tzw. day by day maintenance – dodaje technik.

Było to pierwsze takie szkolenie dotyczące samolotów F-35. Zorganizował je Zespół Organizacyjno-Przygotowawczy F-35 z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. – Chcemy w ten sposób zachęcić naszych żołnierzy, by zdecydowali się wejść w szeregi personelu obsługi F-35 – informuje oficer prasowy. Wojskowi, którzy będą zajmować się polskimi samolotami F-35, prawdopodobnie w przyszłym roku rozpoczną szkolenie specjalistyczne w Stanach Zjednoczonych.

Pierwszy polski samolot F-35 może być gotowy do lotu już pod koniec sierpnia. Wkrótce też rozpocznie się szkolenie pilotów, którzy zasiądą za sterami supermyśliwca. Następnie zostanie wyszkolony personel techniczny, który zajmie się tymi maszynami. Pierwsza eskadra F-35 Lightning powstanie w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, kolejna – w Świdwinie. Samoloty wylądują w Polsce w 2026 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Senior Airman Jessi Monte / US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Żołnierze pomagają w akcji na torach
„Zamek” pozostał bezpieczny
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Mundurowi z benefitami
Gdy ucichnie artyleria
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sukces Polaka w biegu z marines
Dostawa Homarów-K
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ułani szturmowali okopy
Borsuki zadomowiły się na poligonie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pięściarska uczta w Suwałkach
Ogień z Leopardów na Łotwie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Marynarze podjęli wyzwanie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Kapral Bartnik mistrzem świata
Merops wdrażany natychmiast
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Im ciemniej, tym lepiej
Awanse w dniu narodowego święta
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Torpeda w celu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dywersja na kolei. Są dowody
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Dzień wart stu lat
Czy to już wojna?
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Is It Already War?
Wojskowy bus do szczęścia
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Mity i manipulacje
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polski „Wiking” dla Danii
„Road Runner” w Libanie
Kaman – domknięcie historii
Standardy NATO w Siedlcach
Dodatkowe zapory
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
My, jedna armia
Plan na WAM
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kosmiczna wystawa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO