moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-35 z nowoczesnym oprogramowaniem dla Polski

W bazach lotniczych amerykańskich sił powietrznych i lotnictwa marynarki wojennej trwa oblot seryjnie produkowanych wielozadaniowych F-35, w których zainstalowano nowe oprogramowanie TR-3. Jak informuje producent samolotów, firma Lockheed Martin, unowocześnione myśliwce V generacji wylądują w styczniu 2026 roku w Łasku, a rok później w bazie lotniczej w Świdwinie.

Polska podpisała kontrakt na zakup 32 myśliwców V generacji F-35 Lightning II w styczniu 2020 roku. Produkcja pierwszych czterech samolotów przeznaczonych dla polskich sił powietrznych rozpoczęła się w zakładach Lockheed Martin w Fort Worth w Teksasie w marcu 2023 roku. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez producenta, maszyny będą gotowe w połowie przyszłego roku. Na tych samolotach od połowy 2024 roku będą szkolić się za oceanem polscy piloci. F-35 z biało-czerwoną szachownicą do Polski przylecą nie wcześniej niż za dwa lata. Lockheed informuje, że F-35 wylądują w bazie lotniczej w Łasku w styczniu 2026 roku, a rok później w bazie lotniczej w Świdwinie. Finalnie dostawy F-35 dla Polski mają się zakończyć w 2030 roku.

Ostatnio o F-35 znów zrobiło się głośno. Media donosiły bowiem, że w Stanach Zjednoczonych trwają obloty produkowanych seryjnie samolotów F-35 wyposażonych w pakiet Technology Refresh 3 (TR-3). Właśnie takich myśliwców, tzn. w wariancie Block 4 z technologią TR-3, będą w przyszłości używać polscy piloci. Jak wyjaśniają lotnicy, myśliwce zmodernizowane do standardu Block 4 będą miały znacznie zmodyfikowane systemy walki elektronicznej, większe możliwości przenoszenia uzbrojenia i sensory o większych zdolnościach niż te w wersji Block 3. To nie wszystko. Unowocześnione F-35 będą miały także nowy zintegrowany procesor o większej mocy obliczeniowej, kilkukrotnie większą pamięć, a w kokpicie ulepszony panoramiczny wyświetlacz. Ekran LCD będzie miał wymiary 8x20 cali i zapewni pilotom intuicyjny dostęp do wszystkich danych.

REKLAMA

– Właśnie oblatujemy seryjnie produkowane samoloty wyposażone w TR-3. Loty odbywają się w bazie amerykańskich sił powietrznych Edwards i bazie lotnictwa marynarki wojennej w Patuxent River w stanie Maryland. Do 6 grudnia wykonaliśmy ponad 160 takich lotów – podaje John Neilson z biura prasowego Lockheed Martin. Informuje ponadto, że modernizacją oprogramowania zostaną objęci wszyscy użytkownicy F-35.

F-35 wyczekiwane są w Polsce z dużą niecierpliwością. Wielozadaniowe myśliwce V generacji znacząco zwiększą zdolności polskich sił zbrojnych. Supermyśliwce są wyjątkowe z wielu powodów. Jednym z nich jest technologia stealth, która sprawia, że maszyny bardzo trudno wykryć. F-35 ceni się także za sensory, które pracują np. w podczerwieni lub zbierają dane o promieniowaniu elektromagnetycznym z różnych źródeł: zestawów przeciwlotniczych, radarów okrętowych oraz naziemnych. Zaletą supermyśliwca jest także to, że wspomniane sensory dostarczają pilotowi informacje już wstępnie opracowane. To sprawia, że nie musi on tracić czasu na analizę wszystkich danych związanych z wykonaniem konkretnej misji. Dodatkowo, z informacji zbieranych przez samolot korzystają także inni użytkownicy pola walki.

Polska kupiła w USA 32 myśliwce F-35A Lightning II Block 4 wraz z systemem wsparcia i szkolenia. Za te najnowocześniejsze myśliwce na świecie zapłacimy 4,6 mld dolarów netto. Nasz kraj jest dziesiątym państwem NATO, które zakontraktowało tego typu maszyny. F-35 będą współpracowały m.in. z systemem Patriot, zamówionym przez resort obrony w 2018 roku, i samolotami F-16, które stacjonują w Łasku i Krzesinach.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Chief Petty Officer Shannon Renfroe, Senior Airman Joshua Joseph Magbanua

dodaj komentarz

komentarze


Wojna w świętym mieście, część trzecia
 
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wytropić zagrożenie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wioślarze i triatlonistka na podium
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO na północnym szlaku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Polki pobiegły po srebro!
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pływacy i maratończycy na medal
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Pytania o europejską tarczę
25 lat w NATO – serwis specjalny
Zmiany w dodatkach stażowych
Husarz na straży nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W obronie wschodniej flanki NATO
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsi na oceanie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patriotyczny maraton
Szybki marsz, trudny odwrót
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Czarne oliwki dla sojuszników
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
NATO on Northern Track
Biel i czerwień łączy pokolenia
Ameryka daje wsparcie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Barwy Ojczyzny
Daglezje poszukiwane
Awanse na Trzeciego Maja

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO