moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko wraca do Babimostu

Port lotniczy Zielona Góra – Babimost zostanie wkrótce podzielony na dwie części. Do jednej z nich dostęp będą mieli wyłącznie wojskowi – wynika z porozumienia podpisanego przez MON i marszałka województwa lubuskiego. Ruch cywilny będzie jednak odbywał się bez zmian. – Współpraca z wojskiem to wielka szansa na rozwój lotniska – mówią przedstawiciele władz wojewódzkich.

Na lotnisko Zielona Góra – Babimost wrócą żołnierze. Jak informuje Ministerstwo Obrony Narodowej, o zawarciu umowy „Porozumienie w sprawie zagospodarowania nieruchomości byłego lotniska wojskowego Zielona Góra – Babimost celem odtworzenia lotniska wojskowego, przy zachowaniu cywilnej funkcji lotniska” z marszałkiem województwa lubuskiego zdecydowały potrzeby Wojska Polskiego. Na mocy podpisanego dokumentu cywilne dotąd lotnisko będzie pełniło również funkcję wojskową. Użytkownikiem części przeznaczonej dla armii będzie 31 Baza Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Ruch cywilnych samolotów zostanie w Babimoście utrzymany.

– Kiedy pojawiła się możliwość zawarcia porozumienia, które ponownie nadałoby lotnisku pewne funkcje, uznaliśmy, że to szansa dla portu lotniczego w Babimoście. Wspólnymi siłami łatwiej będzie go rozwijać i utrzymywać – powiedział na konferencji po podpisaniu umowy Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego. Z kolei Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, mówił o dużych zmianach, które czekają lotnisko w Babimoście. – To porozumienie to kamień milowy i fundament pod duże przekształcenie organizacyjne i operacyjne lotniska. Wejście służb wojskowych, po ponad 15 latach nieobecności, spowoduje bardzo duże zmiany, jeśli chodzi o status lotniska, jego funkcjonalność, a także czas otwarcia i operacyjność. To będzie korzyść dla strony cywilnej, ponieważ część czynności operacyjnych będzie mogła być realizowana wspólnie z wojskiem, a to z kolei da nam możliwość funkcjonowania 24 godziny na dobę – wyjaśnił Kotylak.

W najbliższym czasie port lotniczy zostanie podzielony na część wojskową i cywilną. „W ramach realizacji porozumienia będą prowadzone prace dotyczące podziału geodezyjnego lotniska: wyznaczenie części lotniska do wyłącznego użytkowania przez wojsko, a w kolejnych etapach prace dotyczące planowanej infrastruktury na części przejętej przez wojsko” – informuje Centrum Operacyjne MON.

Lotnisko w Babimoście pełniło funkcję wojskową od zakończenia II wojny światowej aż do 2010 roku. Gdy przestało spełniać wymagania wojskowych (m.in. dotyczące bezpieczeństwa lądowań w nocy), od skarbu państwa odkupiły je władze wojewódzkie. Dzięki ogromnym inwestycjom powstał nowoczesny cywilny port lotniczy. Założono jednocześnie, że w czasie kryzysu będzie on wykorzystywany przez wojsko. Dlatego też na terenie portu została zachowana część wojskowej infrastruktury, która do dziś jest w bardzo dobrym stanie.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Od akademii do uniwersytetu
„Tarcze” dla Jastrzębi
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy żegnają Malbork
Warszawo, do broni!
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Inwestycja w rozwój narodowych zdolności
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Misje satelitarne pod kontrolą
Bohaterowie 15 sierpnia wyróżnieni
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Na motocyklach śladami historii
Flytrap, czyli młot na drony
Z najlepszymi na planszy
Norwegowie budują na polskim poligonie
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nowe K2 i K9 już w Polsce
„Był twarzą sił powietrznych”
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Strzelanina w bazie US Army
Nocne ataki na Ukrainę
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Cisza przed wojną
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Nowe Kraby na Śląsku
Kierunek na ochronę ludności i obronę cywilną!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Zwycięska batalia o stolicę
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Wypadek przed Air Show
Hekatomba na Woli
Orlik na Alfę
Świetne występy polskich żołnierzy
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wsparcie dla Husarza
Beret „na rekinka” lub koguta
Niemiecki plan zniszczenia Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO