moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicy z Krzesin gotowi do misji

Dwie misje w powietrzu i sprawdzian ze znajomości procedur natowskich – tak wyglądała certyfikacja PKW Orlik, który w grudniu rozpocznie misję Baltic Air Policing na Litwie. Kontyngent będą tworzyć żołnierze z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Podczas dyżuru będą mieli zaledwie kilkanaście minut, by poderwać F-16 do lotu i zapobiec naruszeniu przestrzeni powietrznej państw bałtyckich.

Ostatnią zmianę PKW Orlik tworzyli żołnierze z Łasku, którzy stacjonowali w Estonii. Tym razem przestrzeni powietrznej państw bałtyckich będą strzec żołnierze z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Będą stacjonować w Szawlach na Litwie, a ich dowódcą został ppłk pil. Paweł Stajniak, który za sterami F-16 spędził ponad 1,5 tys. godzin. Kontyngent, czyli 150 żołnierzy i cztery myśliwce wielozadaniowe, na misję wyruszy pod koniec listopada, tak by 1 grudnia objąć dyżur. Jednak wcześniej cały skład PKW musiał przejść certyfikację nadzorowaną przez zespół ekspertów z Dowództwa Operacyjnego RSZ, Dowództwa Generalnego RSZ oraz 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Najważniejszym jej celem było sprawdzenie umiejętności pilotów w zakresie prowadzenia operacji przechwytywania samolotów.

Sprawdzian trwał pięć dni i był podzielony na dwie części: teoretyczną oraz praktyczną. Piloci zdawali m.in. testy ze znajomości przepisów natowskich, które obowiązują podczas wykonywania misji Baltic Air Policing. Musieli również rozpoznawać sylwetki samolotów i podawać ich nazwę w nomenklaturze natowskiej. Zarówno pilotów, jak i personel techniczny czekał test z ICCS (Individual Common Core Skills – podstawowe umiejętności żołnierza na polu walki) oraz egzamin strzelecki.

Aby sprawdzić umiejętności praktyczne pilotów, przygotowano dwie misje w powietrzu. – Charakter tych zadań był zbliżony do tego, co czeka nas na Litwie. Były dwa scenariusze, pierwszy zakładał przechwycenie naruszyciela, identyfikację i zmuszenie go do opuszczenia nadzorowanej przestrzeni powietrznej. Drugi zaś udzielenie pomocy statkowi powietrznemu, który utracił łączność radiową, przechwycenie go, identyfikację i doprowadzenie do lotniska interwencyjnego. W obydwu misjach brała udział para, czyli formacja dwóch F-16 – mówi ppłk pil. Paweł Stajniak. Zadania były wykonywane w ramach ćwiczeń „Orlik ’22”, których kierownikiem był płk pil. Tomasz Jatczak, zastępca dowódcy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. – I to właśnie kierownictwo ćwiczeń przygotowało dla nas scenariusze zadań – dodaje ppłk Stajniak. Piloci byli sprawdzani nie tylko z tego, jak wykonują misję w powietrzu, lecz także jak szybko poderwą myśliwce, gdy ogłoszony zostanie „Alpha Scramble” (alarm bojowy). Według przepisów NATO mają na to kilkanaście minut.

W certyfikacji wzięło udział około 150 żołnierzy, którzy będą tworzyć PKW Orlik. Wśród nich ośmiu pilotów, specjaliści od uzbrojenia myśliwców F-16, technicy odpowiedzialni za sprawność maszyn, nawigatorzy, kierowcy, crew chiefowie. Wszyscy sprawdzian zdali pomyślnie.

NATO prowadzi misję nad krajami bałtyckimi od 2004 roku. Wówczas to Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do Sojuszu o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Dowództwo NATO zdecydowało, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Od marca 2006 roku zaś zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Na Baltic Air Policing polscy żołnierze wylecieli po raz pierwszy w 2006 roku. Od tamtej pory przestrzeni państw bałtyckich strzegli lotnicy z Mińska Mazowieckiego, Malborka, Krzesin, a w ubiegłym roku PKW Orlik sformowali żołnierze 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Łasku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1636008300
jak do tej pory czytam wszystko na temat naszej misji lotniczej w państwach bałtyckich , ale nigdy i nigdzie się nie dowiedziałem jak wygląda sprawa rozliczeniowa , czy te państwa nie poszły na łatwiznę ,nie musząc inwestować w drogę lotnictwo scedowali tę rolę na innych , czy może oni rekompensują to innymi usługami innym państwom chodziłby Polsce , a ostatnio podano że wysłano kontyngent Polaków do ochrony granicy ,tak jakby nie mieli swego wojska , mojm zdaniem za bardzo im odpuszczamy
4C-77-02-10

Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Starcie pancerniaków
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Standardy NATO w Siedlcach
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Szansa na nowe życie
Sportowcy na poligonie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kolejny kontrakt Dezametu
Husarze bliżej Polski
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Pięściarska uczta w Suwałkach
Kircholm 1605
Sukces Polaka w biegu z marines
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zasiać strach w szeregach wroga
Mity i manipulacje
Marynarze podjęli wyzwanie
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Abolicja dla ochotników
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Odznaczenia za wzorową służbę
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Koniec dzieciństwa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
„Road Runner” w Libanie
Marynarze mają nowe motorówki
Niespokojny poranek pilotów
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Pomnik nieznanych bohaterów
Męska sprawa: profilaktyka
Inwestycja w bezpieczeństwo

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO