moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 doleciały!

Imponujące tempo dostaw samolotów FA-50GF dla wojska. Od lipca do armii co miesiąc trafiają dwie maszyny. – Kolejne FA-50 dotarły do Polski. Na lotnisku w Warszawie dziś rano wylądował transport z dwoma samolotami dla sił powietrznych. Do końca roku sfinalizujemy dostawę pierwszych 12 egzemplarzy – poinformował w mediach społecznościowych minister Mariusz Błaszczak.

Ministerstwo Obrony Narodowej, podpisując we wrześniu 2022 roku dwa kontrakty z koreańskim koncernem KAI w sprawie dostaw samolotów FA-50 – pierwszy o wartości 705 mln dolarów za 12 maszyn w obecnie produkowanej wersji FA-50GF oraz drugi, wart 2,3 mld dolarów, za 36 samolotów w wersji FA-50PL – podkreślało, że priorytetem jest terminowa dostawa statków powietrznych do Wojska Polskiego. Koreański producent jak na razie wzorowo wywiązuje się z przyjętego harmonogramu. Pierwsze dwa FA-50GF dotarły do Polski w lipcu, kolejne dwa w sierpniu, a dzisiaj szef resortu obrony narodowej poinformował w mediach społecznościowych o przybyciu dwóch następnych. „Kolejne FA-50 dotarły do Polski. Na lotnisku w Warszawie dziś rano wylądował transport z dwoma samolotami dla sił powietrznych. Do końca roku sfinalizujemy dostawę pierwszych dwunastu egzemplarzy” – napisał minister Mariusz Błaszczak na platformie X.

Wszystko wskazuje więc na to, że pierwsza umowa z KAI – na dostawę 12 sztuk obecnie produkowanej wersji samolotu FA-50, oznaczonej jako GF (Gap Filler) – zostanie zrealizowana zgodnie z planem. Dostawy 36 egzemplarzy nowej wersji maszyny – oznaczonej jako FA-50PL, wyposażonej m.in. w nowy radar AESA – mają się rozpocząć w 2025 roku.

FA-50 to lekki samolot bojowy zbudowany na bazie maszyny szkolnej T-50. Wyposażony jest w nowoczesną awionikę oraz radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi działko kalibru 20 mm, pociski rakietowe powietrze–powietrze i powietrze–ziemia oraz kilka typów bomb lotniczych. FA-50 osiąga prędkość maksymalną 1,5 Ma (1837,5 km/h).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1695212880
6 szt. to dobrze, gorzej z pilotami i obsługą techniczną. Koreańczycy za nas nie będą tego robić wiecznie.
42-8A-DA-2D

Czarna Pantera celuje
 
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Broń przeciwko wrogim satelitom
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Wypadek Rosomaka
Drukowanie dronów
Ratownik w akcji
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Inwestycja w żołnierzy
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Ewakuacja Polaków z Izraela
Flyer, zdobywca przestworzy
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Prezydent na wschodniej granicy
Demony wojny nie patrzą na płeć
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
„Różycki” zwodowany
Bezpieczniejsza Europa
Wyższe stawki dla niezawodowych
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
BWP-1 – historia na dekady
Dzieci wojny
Świat F-35
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Śmierć gorsza niż wszystkie
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Planowano zamach na Zełenskiego
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
The Power of Infrastructure
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Święto sportów walki w Warendorfie
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Pancerny kot w polskim wojsku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podróż w ciemność
Kajakami po medale
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pracowity pobyt w kosmosie
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Policjanci w koszarach WOT
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Strażnicy polskiego nieba

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO