moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 doleciały!

Imponujące tempo dostaw samolotów FA-50GF dla wojska. Od lipca do armii co miesiąc trafiają dwie maszyny. – Kolejne FA-50 dotarły do Polski. Na lotnisku w Warszawie dziś rano wylądował transport z dwoma samolotami dla sił powietrznych. Do końca roku sfinalizujemy dostawę pierwszych 12 egzemplarzy – poinformował w mediach społecznościowych minister Mariusz Błaszczak.

Ministerstwo Obrony Narodowej, podpisując we wrześniu 2022 roku dwa kontrakty z koreańskim koncernem KAI w sprawie dostaw samolotów FA-50 – pierwszy o wartości 705 mln dolarów za 12 maszyn w obecnie produkowanej wersji FA-50GF oraz drugi, wart 2,3 mld dolarów, za 36 samolotów w wersji FA-50PL – podkreślało, że priorytetem jest terminowa dostawa statków powietrznych do Wojska Polskiego. Koreański producent jak na razie wzorowo wywiązuje się z przyjętego harmonogramu. Pierwsze dwa FA-50GF dotarły do Polski w lipcu, kolejne dwa w sierpniu, a dzisiaj szef resortu obrony narodowej poinformował w mediach społecznościowych o przybyciu dwóch następnych. „Kolejne FA-50 dotarły do Polski. Na lotnisku w Warszawie dziś rano wylądował transport z dwoma samolotami dla sił powietrznych. Do końca roku sfinalizujemy dostawę pierwszych dwunastu egzemplarzy” – napisał minister Mariusz Błaszczak na platformie X.

Wszystko wskazuje więc na to, że pierwsza umowa z KAI – na dostawę 12 sztuk obecnie produkowanej wersji samolotu FA-50, oznaczonej jako GF (Gap Filler) – zostanie zrealizowana zgodnie z planem. Dostawy 36 egzemplarzy nowej wersji maszyny – oznaczonej jako FA-50PL, wyposażonej m.in. w nowy radar AESA – mają się rozpocząć w 2025 roku.

FA-50 to lekki samolot bojowy zbudowany na bazie maszyny szkolnej T-50. Wyposażony jest w nowoczesną awionikę oraz radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi działko kalibru 20 mm, pociski rakietowe powietrze–powietrze i powietrze–ziemia oraz kilka typów bomb lotniczych. FA-50 osiąga prędkość maksymalną 1,5 Ma (1837,5 km/h).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1695212880
6 szt. to dobrze, gorzej z pilotami i obsługą techniczną. Koreańczycy za nas nie będą tego robić wiecznie.
42-8A-DA-2D

MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
W poszukiwaniu majora Serafina
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Hekatomba na Woli
Z najlepszymi na planszy
„Road Runner” w Libanie
„Saber Junction” – gotowi do obrony
17 września 1939. Nigdy więcej
Rekompensaty na nowych zasadach
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Pożegnanie z Columbią
Orlik na Alfę
Święto Wojsk Lądowych
Husarz z polskim instruktorem
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Zwycięska batalia o stolicę
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Czołgiści w ogniu
Defendery skompletowane
Brytyjczycy żegnają Malbork
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Dwie agresje, dwie okupacje
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Black Hawki nad Warszawą
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Krok ku niezależności
Debiut polskich Patriotów
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Cios w plecy
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Kurs dla najlepszych w SERE
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Największy transport Abramsów w tym roku
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Niemiecki plan zniszczenia Polski
NATO – jesteśmy z Polską

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO