moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 doleciały!

Imponujące tempo dostaw samolotów FA-50GF dla wojska. Od lipca do armii co miesiąc trafiają dwie maszyny. – Kolejne FA-50 dotarły do Polski. Na lotnisku w Warszawie dziś rano wylądował transport z dwoma samolotami dla sił powietrznych. Do końca roku sfinalizujemy dostawę pierwszych 12 egzemplarzy – poinformował w mediach społecznościowych minister Mariusz Błaszczak.

Ministerstwo Obrony Narodowej, podpisując we wrześniu 2022 roku dwa kontrakty z koreańskim koncernem KAI w sprawie dostaw samolotów FA-50 – pierwszy o wartości 705 mln dolarów za 12 maszyn w obecnie produkowanej wersji FA-50GF oraz drugi, wart 2,3 mld dolarów, za 36 samolotów w wersji FA-50PL – podkreślało, że priorytetem jest terminowa dostawa statków powietrznych do Wojska Polskiego. Koreański producent jak na razie wzorowo wywiązuje się z przyjętego harmonogramu. Pierwsze dwa FA-50GF dotarły do Polski w lipcu, kolejne dwa w sierpniu, a dzisiaj szef resortu obrony narodowej poinformował w mediach społecznościowych o przybyciu dwóch następnych. „Kolejne FA-50 dotarły do Polski. Na lotnisku w Warszawie dziś rano wylądował transport z dwoma samolotami dla sił powietrznych. Do końca roku sfinalizujemy dostawę pierwszych dwunastu egzemplarzy” – napisał minister Mariusz Błaszczak na platformie X.

Wszystko wskazuje więc na to, że pierwsza umowa z KAI – na dostawę 12 sztuk obecnie produkowanej wersji samolotu FA-50, oznaczonej jako GF (Gap Filler) – zostanie zrealizowana zgodnie z planem. Dostawy 36 egzemplarzy nowej wersji maszyny – oznaczonej jako FA-50PL, wyposażonej m.in. w nowy radar AESA – mają się rozpocząć w 2025 roku.

FA-50 to lekki samolot bojowy zbudowany na bazie maszyny szkolnej T-50. Wyposażony jest w nowoczesną awionikę oraz radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi działko kalibru 20 mm, pociski rakietowe powietrze–powietrze i powietrze–ziemia oraz kilka typów bomb lotniczych. FA-50 osiąga prędkość maksymalną 1,5 Ma (1837,5 km/h).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1695212880
6 szt. to dobrze, gorzej z pilotami i obsługą techniczną. Koreańczycy za nas nie będą tego robić wiecznie.
42-8A-DA-2D

Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Operacja NATO u brzegów Estonii
„Road Runner” w Libanie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Wellington „Zosia” znad Bremy
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
„JUR” dla terytorialsów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
W wojsku orientują się najlepiej
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Wyrównać szanse
Niezłomni w obronie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Abolicja dla ochotników
MID w nowej odsłonie
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Husarze bliżej Polski
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niespokojny poranek pilotów
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Sztuka i służba w jednym kadrze
Polski „Wiking” dla Danii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Edukacja z bezpieczeństwa
Standardy NATO w Siedlcach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Koniec dzieciństwa
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Medale dla sojuszników z Niderlandów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kircholm 1605
Brytyjczycy na wschodniej straży
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Bóbr na drodze Hannibala
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO