moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 niebawem w służbie

Sukcesem zakończyły się testy FA-50 – poinformował Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. Chodzi o pierwsze egzemplarze zamówionych w Korei Południowej maszyn, które w lipcu zostały dostarczone do Polski. –To już ostatni krok przed przekazaniem Siłom Zbrojnym RP nowych samolotów bojowych – zaznaczył szef MON.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska w 2022 roku zamówiła 48 egzemplarzy takich maszyn. Pierwsze z nich zostały już dostarczone w lipcu do Polski, a konkretniej do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Jednak aby samoloty mogły rozpocząć służbę w Wojsku Polskim, konieczne było gruntowne sprawdzenie maszyn. Za to odpowiadali zarówno polscy, jak i koreańscy piloci. Jak poinformował za pośrednictwem mediów społecznościowych Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, test zakończył się sukcesem. – To już ostatni krok przed przekazaniem Siłom Zbrojnym RP nowych samolotów bojowych FA-50 – napisał szef MON na portalu X. – Konsekwentnie wzmacniamy zdolności Wojska Polskiego, wykorzystując rozwiązania oferowane zarówno przez polskie, jak i zagraniczne firmy zbrojeniowe – zaznaczył.

Testy FA-50, które odbyły się w 23 BLT, to efekt zapisów zawartych w umowie z producentem samolotów. – Na ich mocy pierwszy dostarczony egzemplarz musi być sprawdzony przez tzw. komisję testującą powołaną przez Agencję Uzbrojenia. Tworzą ją inżynierowie, technicy i piloci – mówi ppłk Marcin Boruta, rzecznik prasowy 23 BLT. Dodaje, że w ich trakcie są realizowane nie tylko loty, podczas których sprawdza się parametry i osiągi samolotów, lecz także testowane wszystkie systemy, w jakie jest wyposażona maszyna. – Celem tego działania jest zweryfikowanie, czy samolot spełnia wymogi określone w umowie – zaznacza oficer. Wyjaśnia także, że sprawdzeniu podlegają także kolejne egzemplarze dostarczanych Wojsku Polskiemu maszyn, jednak wówczas obowiązują nieco inne procedury.

Polscy piloci, którzy zostali wyznaczeni do przeprowadzenia testów FA-50, mają za sobą kilkuetapowe szkolenie. Najpierw w siedzibie producenta sprzętu poznawali teorię dotyczącą samolotów, następnie w koreańskich bazach lotniczych w Gwangju i w Yecheon wykonywali loty szkoleniowe. W sumie spędzili w Korei Południowej sześć miesięcy. Po powrocie do Polski to właśnie oni otrzymali zadanie, aby wdrożyć maszyny do struktur polskich sił powietrznych.


Film: Dominika Celińska, Maciej Bąkowski / ZbrojnaTV

Samoloty FA-50 z polską szachownicą po raz pierwszy zostaną zaprezentowane podczas defilady Wojska Polskiego, która 15 sierpnia odbędzie się w Warszawie. Kolejna szansa na to, aby zobaczyć je w akcji, nadarzy się pod koniec miesiąca. Wówczas FA-50 zaprezentują swoje możliwości w czasie pokazów lotniczych Air Show w Radomiu (Korea Aerospace Industries, producent samolotów, jest partnerem strategicznym tego wydarzenia).

FA-50 to samolot wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie maszyny stanowi 20-mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze–powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze–ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna FA-50 to 1,5 Macha (18 37,5 km/h), a jego zasięg wynosi 1800 km.

Jeszcze w tym roku Polska będzie dysponowała łącznie 12 takimi maszynami. Będą to samoloty w konfiguracji analogicznej do tej, jaką zamawiają koreańskie siły powietrzne. Kolejne dostawy zaplanowano na lata 2025–2028. Wówczas Wojsko Polskie otrzyma 36 maszyn w wersji FA-50PL. Wartość zamówienia pierwszych 12 samolotów to 705 mln dolarów netto, a kolejnych 36: 2,3 mld dolarów netto. Obie umowy uwzględniają dostawę pakietu szkoleniowego i logistycznego oraz usługę wsparcia technicznego.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Na niebo patrz!
Orlik na Alfę
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Nagrodzeni za wybitną służbę
Defilada tuż-tuż, żołnierze już gotowi
Hekatomba na Woli
Amunicja dla FA-50 kupiona
Coraz więcej strzelnic w powiatach
Kamień milowy
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Zwycięska batalia o stolicę
Coraz więcej Panter w Polsce
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Chwała zwycięzcom!
Ossów 2025: rekonstrukcja, pamięć i wspólnota
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Rady naukowe instytutów medycznych powołane
Na rosyjskim pasku
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Bitwa Warszawska, dzień czwarty: Zwycięska kontrofensywa
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Beret „na rekinka” lub koguta
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Generalskie awanse
Logistyczna rewolucja
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Cisza przed wojną
„Road Runner” w Libanie
Bezpieczni dzięki żołnierzom
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Defilada prawdziwie joint
Brytyjczycy żegnają Malbork
Świetne występy polskich żołnierzy
Najważniejszy jest żołnierz
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Moc wrażeń na defiladzie
Warszawo, do broni!
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Strzelanina w bazie US Army
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Czternastka – pożegnanie z legendą
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Jak dojechać na defiladę?
Gen. Kukuła: Musimy być gotowi na prowokacje w trakcie „Zapadu”
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Jak zostać kapralem rezerwy
Terytorialsi i czarna taktyka
Bitwa Warszawska, dzień piąty: Bolszewika goń!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO