moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

HSW przejmie Autosan

Największy w naszej części Europy producent systemów artyleryjskich – Huta Stalowa Wola S.A. – znacząco zwiększa swój potencjał w produkcji pojazdów. 1 grudnia firma przejmie 100 procent udziałów w spółce Autosan, przekształcając ją w Oddział HSW S.A. Autosan w Sanoku. Plany huty zakładają uruchomienie w Sanoku produkcji opancerzonych samochodów 4x4 dla wojska.

Od 2016 roku właścicielami Autosan sp. z o.o. są dwie spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej: HSW S.A. oraz PIT-Radwar S.A. Obie mają po 50 procent udziałów.

Przez ostatnie lata firma z Sanoka koncentrowała się na produkcji cywilnej, wytwarzając w szczególności różnego typu autobusy miejskie i autokary, niestety bez większych sukcesów na rynku. Między innymi z tego powodu PGZ rozważała sprzedaż Autosanu i szukała inwestora strategicznego. Trzy lata temu bliski odkupienia spółki był koncern energetyczny PGE, ale ostatecznie do transakcji nie doszło. Teraz wszystko wskazuje na to, że Autosan obierze nowy, zdecydowanie bardziej militarny kurs. Na przejęcie 100 procent udziałów w spółce zdecydował się bowiem jeden z dotychczasowych współwłaścicieli – HSW S.A.

28 października władze spółki ze Stalowej Woli podjęły uchwałę „o zamiarze nabycia od Autosan sp. z o.o. jego składników majątkowych wraz z załogą i marką”. Aktywa i pracownicy mają od 1 grudnia tworzyć Oddział HSW S.A. Autosan w Sanoku.

Jakie plany ma nowy właściciel wobec Autosanu? Huta chce, opierając się na potencjale spółki, wzmocnić swoje możliwości w produkcji pojazdów wojskowych. Pomysł nie jest przypadkowy. HSW S.A. to największy w naszej części Europy producent systemów artyleryjskich, ale PGZ oczekuje, że w ramach programów modernizacyjnych HSW będzie dostarczać Wojsku Polskiemu nie tylko ciężarówki Jelcza (spółka Jelcz należy do grupy kapitałowej HSW). Plany Grupy zakładają, że Huta ma również być producentem mniejszych pojazdów opancerzonych o napędzie 4x4, m.in. na potrzeby programów: „Wisła” (czyli systemów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych średniego zasięgu), „Narew” (systemów przeciwlotniczych krótkiego zasięgu), „Gladius” (dronów poszukiwawczo-uderzeniowych), „Ottokar-Brzoza” (niszczycieli czołgów), „Regina” (armatohaubic Krab), „Langusta” (wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych WR-40).

Przedstawiciele HSW S.A. podkreślają, że Autosan – przedsiębiorstwo o wiekowej tradycji – jako filia spółki ze Stalowej Woli nadal będzie wytwarzać autobusy pod swoją marką. Jednak, aby podołać nowym zadaniom związanym z produkcją wojskową, spółkę czekają spore inwestycje w park maszynowy i sprzętowy. – Jeżeli plan nabycia powiedzie się, to załoga Autosanu zyska solidnego i stabilnego właściciela gwarantującego pracę oraz potencjał rozwoju na przyszłość – zapowiada Monika Koniecko, zastępca dyrektora Biura Handlowego ds. Marketingu i PR w Hucie Stalowa Wola.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MSPO

dodaj komentarz

komentarze


Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
 
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Roczny dyżur spadochroniarzy
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Jak usprawnić działania służb na granicy
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Nie wierzę panu, mister Karski!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
The Suwałki Gap in the Game
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Posłowie o efektach szczytu NATO
International Test
Za zdrowie utracone na służbie
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Sejm podziękował za służbę na granicy
Jaki będzie czołg przyszłości?
Formoza. Za kulisami
Most III, czyli lot z V2
Feniks – następca Mangusty?
Medycy na poligonie
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Z parlamentu do wojska
Na ratunek… komandos
„Operacja borelioza”
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent Zełenski w Warszawie
Olimp gotowy na igrzyska!
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Pioruny dla sojuszników
Włoski Centauro na paryskim salonie
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Partyzanci z republiki
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Spadochroniarze na warcie w UE
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Londyn o „Tarczy Wschód”
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Operacja „Wschodnia zorza”
„Armia mistrzów” – sporty walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO