moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Rosomak dłużej w Polsce

Umowa licencyjna między spółką Rosomak SA a fińską firmą Patria na produkcję i sprzedaż kołowych transporterów opancerzonych została przedłużona do końca 2028 roku. Umożliwi to spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej realizację kontraktów na dostawę dla Wojska Polskiego m.in. artyleryjskich wozów rozpoznawczych, wozów pomocy technicznej oraz wozów rozpoznania skażeń.


Polskie siły zbrojne używają Rosomaków od 2004 roku. To dziś podstawowy pojazd jednostek zmotoryzowanych, w linii jest przeszło 800 wozów. Najwięcej – ponad 360 – jest Rosomaków uzbrojonych w wieżę Hitfist-30P. Poza nimi w brygadach zmechanizowanych wojsk lądowych znajdują się m.in. Rosomaki w wersji podstawowej (nieuzbrojone), wozy ewakuacji medycznej, wozy dowodzenia, wozy pomocy technicznej, pojazdy przeznaczone do transportu załóg obsługujących wyrzutnie przeciwpancernych pocisków Spike (tzw. spajkowozy).

Podwozie Rosomaków posłużyło również do opracowania pojazdów przeznaczonych dla innego rodzaju wojsk – artylerii. W ten sposób stworzono m.in. automatyczne 120-milimetrowe moździerze Rak i wozy dowodzenia do tychże komponentów ogniowych, a także artyleryjskie wozy rozpoznawcze.

Rosomak to pojazd, który powstał w oparciu o fińską konstrukcję. W kwietniu 2003 roku polski rząd podpisał kontrakt z fińską firmą Patria na produkcję transporterów w naszym kraju. Na podstawie umowy nabył prawa do wytwarzania i sprzedaży tej konstrukcji na dziesięć lat. W 2013 roku kontrakt został przedłużony o kolejną dekadę, czyli do 2023 roku.

Kilka dni temu firma Rosomak SA, która zajmuje się produkcją transporterów, poinformowała, że podpisała aneks do umowy z 2013 roku przedłużający licencję do końca grudnia 2028 roku. „Wydłużenie okresu obowiązywania licencji umożliwi spółce Rosomak SA realizację zgodnie z przyjętymi harmonogramami umów na dostawy wersji specjalistycznych KTO, w tym m.in. artyleryjskich wozów rozpoznawczych, wozów pomocy technicznej oraz wozów rozpoznania skażeń. Możliwe będzie również podpisanie kolejnych, aktualnie negocjowanych, kontraktów m.in. na wozy dowodzenia oraz wozy ewakuacji medycznej, których termin realizacji będzie zawierał się w czasie obowiązywania licencji” – podkreślają w komunikacie przedstawiciele spółki, która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Rosomak S.A.

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1666611720
Mamy 6 lat na opracowanie własnego KTO by być niezależnymi w produkcji, sprzedaży, modernizacji. Nie zmarnujmy tej szansy.
C0-86-A4-D9

Air Show – wszystko o biletach na pokazy
 
Wicepremier Błaszczak o Air Show 2023
Najnowocześniejsza stocznia w Polsce
Silniejsza obrona południowo-wschodniej flanki
VIS na misję
Rezerwujcie czas! Już niedługo wojskowa gala MMA
„Miron” Łucki patronem Zespołu Bojowego JWK
Rajd przez fabrykę
Arktyczny Delfin na tropie okrętów podwodnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Śmierć niegodna oficera
NATO patrzy na wschód
Polskie samoloty MiG-29 dla Ukrainy
Na trasie legendarnego biegu
Świadczenie za staż – z podpisem prezydenta
To dobra ustawa dla wojska
Piekielny ogień w zasięgu ręki
Ukraińscy saperzy szkolą się w Polsce
Cegiełka na morzu
Nowoczesne wojsko, bezpieczna Ojczyzna
„Słowacka tarcza” z polskim udziałem
Pierwsze eksponaty MWP już w nowej siedzibie
Biały Dom o polskich MiG-ach
Celne oko strzelców CWZS-u
O pomocy dla Ukrainy
Podejmij studia na nowym kierunku WAT
Snowboardowy duet na medal
Cztery lekkoatletki CWZS-u na podium w Stambule
Amerykanie demonstrują gotowość na Bałtyku
Nowatorskie manewry Marszałka
Nad Bałtykiem uderzy „Anakonda”
Kościuszko, czyli ostatnia nadzieja Rzeczypospolitej
Uparty Francuz od żuawów śmierci
Wspólne zakupy amunicji
USA szybciej dostarczą Abramsy do Ukrainy
„Trenuj z wojskiem” po raz trzeci
Garnizon US Army na stałe
Setka ppor. Krzysztofa Żebrowskiego
Mord na przywódcach podziemia niepodległościowego
Polskie MiG-29 dla Ukrainy
Na ratunek „Rudemu”
Śladem profesjonalistów
Siły Zbrojne Ukrainy zamówiły Groty
Debiutanci triumfatorami VII Setki Komandosa
Pod okiem rangersów
Pancerne wsparcie dla Ukrainy
„Nie działałem na rzecz obcego mocarstwa”
Perun. Polska rakieta z szansą na lot w kosmos
Air Policing piątej generacji
Żołnierze walczyli o medale w Biegu Piastów
NATO podsumowało 2022 rok
Czworonożni komandosi na pokładzie C-295M
Ministrowie obrony w Sztokholmie
Kolejne czołgi K2 i haubice K9 dla Wojska Polskiego
Karą mogła być tylko śmierć
Na jakich zasadach gratyfikacja?
Judoczka z CWZS-u druga w Pucharze Świata
Wojna w świecie popkultury
Młot na dyktatora
Hanwha Aerospace o współpracy z Polską
Po wojnie będę szczęśliwy
Jakie ćwiczenia dla pasywnej rezerwy?
Milion Grotów dla sił zbrojnych
Holendrzy kończą dyżur w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO