moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Coraz więcej Rosomaków w armii

9 Batalion Dowodzenia z 16 Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej ma już wszystkie z ośmiu zamówionych Rosomaków WD. Ostatnie dwa specjalistyczne transportery, przeznaczone dla dowództw jednostek wyposażonych w KTO Rosomak, trafiły do batalionu pod koniec kwietnia. Również brygady wojsk lądowych otrzymały kolejne Rosomaki, w tym przypadku chodzi o wersje „S”, czyli tzw. spikewozy.

Rosomak WD.

Rosomak-S, który nazywany jest przez żołnierzy „spikewozem”, to specjalistyczna wersja kołowego transportera opancerzonego Rosomak, która przystosowana jest do przewozu dwóch drużyn piechoty uzbrojonych w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. Z zewnątrz pojazd nie różni się od podstawowej nieuzbrojonej wersji Rosomaka. Zmodyfikowane zostało tylko jego wnętrze – usunięto tylny rząd siedzeń, a w ich miejsce zamontowano specjalistyczne grodzie i uchwyty, które pozwalają bezpiecznie przewozić wyrzutnie pocisków Spike oraz zapas rakiet.

Rosomaki-S polska armia użytkuje od 2009 roku. Wtedy to 12 i 17 Brygada Zmechanizowana, a także Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu, otrzymały łącznie 27 pojazdów tego typu. Ostatni kontrakt podpisany z Polską Grupą Zbrojeniową we wrześniu 2020 roku (o wartości 105 mln zł) zakładał, że do końca tego roku Wojsko Polskie będzie miało w sumie 60 „spikewozów”.

Kilka dni temu PGZ zakomunikowała, że w kwietniu przekazała armii 14 Rosomaków-S (w ubiegłym roku zaś z zamówionych sześćdziesięciu dostarczono 38 sztuk). Ostatnie osiem sztuk zostanie dostarczonych w drugiej połowie 2022 roku.

Rosomak-S.

Polskie jednostki zmechanizowane wzbogaciły się w ostatnim czasie również o nowe Rosomaki WD. W przypadku tego transportera różnice w stosunku do podstawowej wersji KTO widać już na pierwszy rzut oka. Rosomak Wóz Dowodzenia jest znacznie większy i cięższy od swojego poprzednika. Waży 26 t, ma 8,4 m długości, szerokość 2,8 m i wysokość 3,2 m. Kabina Rosomaka WD została tak powiększona, aby nie tylko zmieściły się w niej specjalistyczne systemy łączności i dowodzenia (zapewniające przesyłanie informacji o klauzulach do poziomu NATO Secret włącznie), lecz także trzy stanowiska pracy dla łącznościowców oraz 15-metrowy, teleskopowy maszt.

Pierwsze Rosomaki WD wojsko zamówiło w marcu 2018 roku – siedem sztuk za 80 mln zł. Dostawy rozpoczęły się błyskawicznie, gdyż dwa pojazdy przekazano siłom zbrojnym już w październiku tego samego roku. Ostatni kontrakt, o wartości 73 mln zł, na osiem Rosomaków WD podpisano w grudniu 2020 roku. Zgodnie z nim czas na dostawy mija w połowie 2022 roku.

Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała właśnie, że zrealizowała kontrakt w terminie. Pod koniec kwietnia dwa ostatnie pojazdy tego typu przekazano do 9 Batalionu Dowodzenia z 16 Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Adrian Jórski, Rosomak S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Terytorialsi szkolą się pod okiem byłych specjalsów
 
„Trenuj z wojskiem” – jak się przygotować
Jakie zmiany w edukacji dla bezpieczeństwa?
Tarnawatka ’39 Depozyt honoru legionistów
Upominki dla tureckich dzieci
4% PKB na Wojsko Polskie
Mistrz strzelania dynamicznego z AWL
Leopardy 2 dla Ukrainy?
Bundeswehra relokuje żołnierzy do Polski
Air Policing piątej generacji
Cztery medale żołnierzy w Pucharze Świata
Wzmacnianie przeciwpancernych zdolności
Silniejsza obrona południowo-wschodniej flanki
Góral wart miliony, czyli specjaliści od koronkowej roboty
Nagroda „Wprost” dla szefa MON-u
Odry dostarczone
Z Radomia do Las Vegas
Nie zmarnować szansy
Sokół (niemal) gotowy do drogi
Orlik w natowskiej misji
Triumf snowboardzisty w Pucharze Świata
Żołnierz wśród najlepszych sportowców Polski
The Fall of the Superpower Myth
Strzelcy na podium Pucharu Świata i zawodów Grand Prix
Przetarcie przed manewrami
To był wielki cios dla polskiej armii
Więcej szans na oficerskie gwiazdki
Śladem profesjonalistów
Armia przetestuje Piraty
Patrioty dla Ukrainy to również bezpieczeństwo Polski
Wicepremier z wizytą w Kijowie
Leopardy pojadą do Ukrainy!
Zwiad na bieszczadzkich szlakach
Libańscy żołnierze trenują pod okiem Polaków
Bożeny wspierają saperów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nurkowali w Kopalni Soli w Wieliczce
Bieg pod dyktando niebieskich beretów
Łączność dla czołgów
Zachód o wsparciu dla Kijowa
Walczymy z imperium zła
Nowi dowódcy DGRSZ i WOT
Dodatek już nie za klasę
Niemieckie wyrzutnie Patriot w drodze do Polski
Ukraina czeka na czołgi
Desant w Forcie Bragg
Wojskowi lotnicy na pomoc cywilom
Proces na pokaz
Aby wzmocnić wschodnią flankę NATO
Styczniowy poligon terytorialsów
Weź udział w konkursie katyńskim
Terenowe motocykle II RP
Jakie są zasady nauki żołnierzy?
Ochotnicy do warszawskiej brygady
Za nami jest tylko śmierć
Więcej Javelinów dla SZ RP
Abramsy jadą do Ukrainy!
Cekaemy i trumny
Rozmowy (nie)kontrolowane
Sojusznicza rotacja
Gen. Pszczoła: Czuję się spełniony
Armia Czerwona niesie śmierć
Dwie dekady WIM-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO