moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Umowa PGZ z amerykańskim koncernem Honeywell

Polska Grupa Zbrojeniowa podpisała z firmą Honeywell, producentem silników m.in. do czołgów Abrams M1A2, samolotów M346 Bielik i dronów uderzeniowych MQ-9 Reaper, memorandum w sprawie utworzenia w Polsce centrów serwisowo-naprawczych produktów amerykańskiego koncernu. Dla polskiego przemysłu obronnego oznacza to m.in. dostęp do nowoczesnej technologii.

Honeywell to jedna z największych amerykańskich firm zbrojeniowych, która specjalizuje się w silnikach, układach napędowych, elektronice pojazdowej oraz systemach łączności satelitarnej. Koncern produkuje m.in. osławione, bo zasilane dowolnym rodzajem paliwa, silniki turbinowe AGT1500, które napędzają czołgi Abrams; zespoły napędowe do samolotów szkolno-bojowych M346 Master (Bielik) czy silniki do dronów uderzeniowych MQ-9 Reaper.

Honeywell jest bardzo dobrze znany polskim żołnierzom, ponieważ w opracowane przez spółkę urządzenia do nawigacji inercyjnej Talin są wyposażone m.in. wszystkie kołowe transportery opancerzone Rosomak, zestawy przeciwlotnicze Poprad i automatyczne 120-milimetrowe moździerze Rak.

W związku z zakupem 250 czołgów Abrams M1A2 w Siłach Zbrojnych RP znacząco przybędzie produktów firmy Honeywell. Dlatego Polska Grupa Zbrojeniowa chce utworzyć na bazie swoich spółek centra serwisowo-naprawcze dla produktów amerykańskiego koncernu.

W środę PGZ oraz Honeywell podpisały memorandum w sprawie „Ustanowienia lokalnych zdolności serwisowych dla kluczowych komponentów i infrastruktury wojskowej w zakresie silników, układów napędowych i elektroniki pojazdowej dla Sił Zbrojnych RP.” – Memorandum otwiera naszej Grupie drzwi do wiedzy i doświadczenia koncernu Honeywell w dziedzinie elektroniki pojazdowej i lotniczej. Efektem naszej współpracy będzie stworzenie możliwości serwisowania przez nasze przedsiębiorstwa nowoczesnego sprzętu wojskowego nabywanego przez Siły Zbrojne RP – powiedział Sebastian Chwałek, prezes PGZ SA.

Przedstawiciele Honeywella podkreślają, że Polska Grupa Zbrojeniowa zyska zdolności serwisowo-naprawcze, które będzie mogła oferować nie tylko polskiej armii, ale także zagranicznym odbiorcom. – Zaangażowanie Honeywella we współpracę z PGZ w strategicznych programach obronnych wpłynie nie tylko na wzrost zdolności Sił Zbrojnych RP, ale także na dostarczenie do lokalnego sektora obronnego technologii, umiejętności i wiedzy, które mogą mu umożliwić stosowanie nowoczesnych rozwiązań obronnych, zgodnych z NATO, dla Europy Środkowo-Wschodniej i innych regionów – powiedział Mark Loughran, prezes koncernu Honeywell na Europę Centralną i Wschodnią.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Gdy ucichnie artyleria
Marynarze podjęli wyzwanie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Plan na WAM
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mity i manipulacje
Dzień wart stu lat
Formoza – 50 lat morskich komandosów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Torpeda w celu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Mundurowi z benefitami
Kosmiczna wystawa
Dodatkowe zapory
Ogień z Leopardów na Łotwie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sukces Polaka w biegu z marines
Pięściarska uczta w Suwałkach
Merops wdrażany natychmiast
Polska, Litwa – wspólna sprawa
„Road Runner” w Libanie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Is It Already War?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojskowy bus do szczęścia
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ułani szturmowali okopy
„Zamek” pozostał bezpieczny
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Im ciemniej, tym lepiej
Nowe zasady dla kobiet w armii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Standardy NATO w Siedlcach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
My, jedna armia
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Awanse w dniu narodowego święta
Dostawa Homarów-K
Dywersja na kolei. Są dowody
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kaman – domknięcie historii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Czy to już wojna?
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO