moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wirtualny trening kontrolerów

Kandydaci na kontrolerów ruchu lotniczego będą się szkolić w Dęblinie z wykorzystaniem najnowszego symulatora Lotniczej Akademii Wojskowej. Pozwoli on kontrolerom nauczyć się działania w różnych warunkach atmosferycznych: przy silnym wietrze, zachmurzeniu, zmiennej widzialności, oblodzeniu, opadach. A także w sytuacjach awaryjnych, np. w razie pożaru silnika.

Symulator kontroli ruchu lotniczego firmy ST Engineering z Singapuru Lotnicza Akademia Wojskowa otrzymała 1 kwietnia. Za jego dostarczenie i instalację na terenie uczelni, szkolenie techników, kadry instruktorskiej oraz pakiet logistyczny odpowiada firma Giss, z którą uczelnia podpisała umowę opiewającą na 7,5 mln zł.

Nowe urządzenie trafiło do Ośrodka Szkolenia Personelu Służb Ruchu Lotniczego LAW. Tam właśnie szkolą się podchorążowie oraz studenci cywilni kierunku nawigacja. Na kursy podnoszące poziom umiejętności, a także odświeżające kompetencje przyjeżdżają do Ośrodka również żołnierze zawodowi. – W pierwszej kolejności ze szkolenia na nowym symulatorze skorzystają kontrolerzy, którzy pełnią już służbę na wojskowych lotniskach. Zgodnie z przepisami muszą oni uaktualniać uprawnienia co trzy lata – mówi mjr Mariusz Bąbik, kierownik szkolenia Ośrodka Szkolenia Personelu Służby Ruchu Lotniczego LAW. – Od przyszłego semestru z symulatora skorzystają wojskowi i cywilni studenci – dodaje mjr Bąbik. Szefostwo ośrodka wyjaśnia, że w przyszłości nowe urządzenie zastąpi starszy model symulatora, który od kilkunastu lat służył do szkolenia przyszłych kontrolerów ruchu lotniczego. – Stary symulator przepracował już wiele godzin i wymaga częstej pracy techników. Musieliśmy więc pomyśleć o nowym, za pomocą którego wyszkolimy kolejnych kontrolerów – przyznaje mjr Bąbik.

Nowy symulator pozwoli na szkolenie kontrolerów ruchu lotniczego w ramach dwóch uprawnień: kontroli lotniska oraz kontroli zbliżania. – Symulator umożliwia szkolenie kontrolerów lotniska w dwóch konfiguracjach. Jedna pozwala na uzyskanie wizualizacji 360 stopni, zapewniając możliwość pełnej obserwacji wzrokowej wokół wieży kontroli lotniska. W drugiej konfiguracji następuje podział na dwa oddzielne stanowiska, umożliwiające wizualizację po 180 stopni na każdym. Takie stanowiska mamy dwa, więc możemy równocześnie szkolić czterech kursantów – wyjaśnia Dawid Reszel, szef techniczny Ośrodka. – Dodatkowo mamy pięć stanowisk, które umożliwiają szkolenie kontrolerów zbliżania oraz precyzyjnego podejścia – dodaje.

Kontroler lotniska jest to osoba, która odpowiada za pole manewrowe, czyli drogi kołowania i pas startowy, a także za ruch w bezpośrednim otoczeniu lotniska, a więc przestrzeń mierzoną od poziomu gruntu do wysokości kilkuset metrów. Zadaniem kontrolera zbliżania jest ukierunkowanie zbliżających się samolotów w taki sposób, by znalazły się na linii podejścia końcowego do pasa startowego. Natomiast samoloty, które odlatują, kontroler zbliżania kieruje tak, by poruszały się zgodnie z wcześniej zaplanowaną trasą.

– Praca kontrolerów wiąże się z dużą odpowiedzialnością i nie pozwala na błędy, dlatego tak ważny jest trening. Kontrolerzy muszą ćwiczyć w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistości, co umożliwia właśnie nasz nowy symulator – przyznaje mjr Bąbik.

Podczas szkolenia można zaprogramować na urządzeniu dowolną porę dnia i nocy, pory roku, a także wprowadzać zmienne warunki atmosferyczne. Oznacza to, że kursanci będą uczyć się pracy w warunkach ograniczonej widzialności, pełnego lub częściowego zachmurzenia, opadów deszczu lub śniegu. – Symulować możemy także oblodzenie pasa i samolotów, „gromadzić” śnieg na drogach kołowania, co z kolei wymusi, na przykład, podjęcie akcji oczyszczania lotniska… – opowiada kierownik szkolenia Ośrodka. Dodaje też, że dla kontrolerów szczególnie ważna będzie możliwość treningu podczas różnego rodzaju sytuacji awaryjnych, np. gdy nie można wysunąć podwozia, pojawi się pożar silnika lub inna awaria techniczna samolotu.

Symulator kontroli ruchu lotniczego to kolejne urządzenie do wirtualnego treningu w Lotniczej Akademii Wojskowej. Dęblińska Szkoła Orląt w swoich zasobach ma już między innymi symulator lotu lekkich samolotów jednosilnikowych Diamond DA-40, dwusilnikowych DA-42 i transportowego M-28, symulatory śmigłowców Guimbal Cabri G2 i SW-4 Puszczyk oraz symulator skoków ze spadochronem ratowniczym.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: LAW

dodaj komentarz

komentarze


Bohater odtrącony
 
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Wiedza na trudne czasy
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Ukwiał z Gdańska
Więcej na mieszkanie za granicą
Historyczna umowa z Francją
Polska dołącza do satelitarnej elity
Pierwsza misja Gripenów
Pegaz nad Europą
Koniec wojny, którego nie znamy
Mamy pierwszych pilotów F-35
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Gdy sekundy decydują o życiu
Ustawa bliżej żołnierzy
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Walka pod napięciem
Wakacje? To czas na wojsko
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Składy wysokiego ryzyka
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Obierki z błotem
Nowy prezes PGZ-etu
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Apache’e nadlatują
Sport kształtuje mentalność
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Bat na wrogów i niepokornych
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Podniebny Pegaz
Na pomoc po katastrofie
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Czołgi końca wojny
Wspólna wola obrony
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Gdy zgasną światła
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Gra o kapitulację
Basen dla Rosomaka
Pracowity dyżur Typhoonów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Jak daleko do końca wojny?
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nasi czołgiści najlepsi
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Na początek: musztra i obsługa broni
Nowa siła uderzeniowa
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Polskie Pioruny dla Belgii
Piorun – polska wizytówka
Pod siatką o medale mistrzostw WP
DriX – towarzysz okrętu
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Ogień z nabrzeża

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO