moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulatory Puszczyka i Bielika są już w Dęblinie

Tworzone w Dęblinie centrum symulatorowe zyskało dwa kolejne urządzenia. Chodzi o symulatory lotu śmigłowca SW-4 Puszczyk oraz katapultowania się z samolotów M-346 Bielik. Na razie specjaliści sprawdzają, czy maszyny odpowiadają wymaganiom postawionym w zamówieniu. Jeśli odbiór techniczny zakończy się pomyślnie, od czerwca będą z nich korzystać piloci i podchorążowie.

Sprzęt trafił do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Symulator lotu śmigłowca SW-4 dostarczyła kanadyjska firma CAE (Canadian Aviation Electronics). To wierna replika kabiny SW-4 ze stanowiskiem do ćwiczeń dynamicznych, stanowiskiem instruktora oraz systemami informatycznym i wizualizacji. Podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych będą mogli uczyć się na symulatorze m.in. wykonywania manewrów, radionawigacji oraz latania w warunkach ograniczonej widoczności. Z kolei piloci eskadr śmigłowcowych oraz piloci z innych jednostek sił powietrznych będą mogli trenować loty w różnych warunkach atmosferycznych, np. podczas silnego wiatru, a także ćwiczyć najtrudniejsze sytuacje, jakie mogą przytrafić się w powietrzu.

– Dodatkowym elementem systemu tego symulatora jest kompleksowy program szkolenia tzw. CBT (Computer Base Training). Umożliwia on teoretyczne szkolenie naziemne pilotów przed przystąpieniem do praktycznych zajęć oraz szkolenie Phase Brief, czyli prowadzone przed kolejnymi etapami treningu w powietrzu – mówi płk dr inż. Konrad Madej, szef Szkolenia 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Testy pod okiem grupy badań powołanej przez szefa Inspektoratu Uzbrojenia przechodzi także druga z maszyn – symulator EPT (Emergency Procedures Trainer). – To urządzenie będzie wykorzystywane podczas szkolenia okresowego i przygotowawczego na samolocie M-346 Bielik. Posłuży do przygotowania do działania w sytuacjach szczególnych, na przykład do katapultowania – dodaje oficer z Dęblina.

Nowoczesny ośrodek symulatorów

Dwa nowe symulatory, jeśli przejdą pomyślnie wszystkie testy prowadzone w bazie, będą od czerwca używane w szkoleniu. Wejdą w skład wyposażenia Ośrodka Szkolenia Symulatorowego, który jest integralną częścią 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego. W 2015 roku został tu zainstalowany symulator samolotu M-28B/PT Bryza w wersjach Glass Cockpit i analogowej. Niebawem w Ośrodku mają się pojawić dwa kolejne, przeznaczone do szkolenia na M-346 Bielik: symulator misji FMS (Full Mission Trainer ) oraz symulator PTD (Partial Training Device) służący do wstępnego zapoznania się szkolonych z procedurami i sytuacjami awaryjnymi.

Testy symulatora SW-4 w Montrealu

Dzięki nowym symulatorom zwiększą się możliwości szkolenia oraz szczegółowego sprawdzenia umiejętności szkolonych, nawet w warunkach zbliżonych do bojowych. Ale to niejedyne zalety. – Szkolenie symulatorowe jest elementarnym wymogiem współczesnego systemu przygotowania przyszłych pilotów. Pozwala na uzyskanie wymiernych oszczędności w odniesieniu do resursów sprzętu latającego oraz na zmniejszenie kosztów szkolenia w realnych warunkach. Dodatkowo stwarza możliwość kreowania scenariuszy treningowych niedostępnych w realnych sytuacjach ze względów bezpieczeństwa. Chodzi na przykład o ekstremalne warunki meteorologiczne lub skomplikowaną sytuację taktyczną – dodaje płk Madej.

Tworzone centrum symulatorowe jest jednym z elementów modernizacji dęblińskiego lotniska. Już bowiem od trzech lat są tu prowadzone inwestycje związane z przygotowaniem 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego do przyjęcia samolotów M-346 i wdrożeniem systemu szkolenia zaawansowanego AJT (Advanced Jet Trainer). W Dęblinie powstał także nowoczesny port lotniczy z wieżą kontroli lotów. Na całym lotnisku została odnowiona nawierzchnia, odtworzono również miejsca oraz drogi kołowania. Wybudowano ponadto strażnicę lotniskową straży pożarnej oraz strzelnicę garnizonową. Poza tym przebudowano i rozbudowano istniejące pomieszczenia centrum symulatorowego.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Bartosz Bera, arch. 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego

dodaj komentarz

komentarze


Czterej pancerni przeciw wyklętym
 
Lekcje na poligonie
ZMU dla marynarzy
ASzWoj na warcie od pokoleń
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Od chaosu do wiktorii
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Kierunek Karkonosze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Dezamet rośnie w siłę
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Walczmy mądrze
DNA GROM-u
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Ogniem i tarczą
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Badania z WAT-u na misji AX-4
Robotyka to przyszłość medycyny
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Misja PKW „Olimp” doceniona
Żołnierz influencer?
Zmagania sześcioosobowych armii
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Uczelnia wysokich lotów
Dzień, który zmienił bieg wojny
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Podejrzane manewry na Bałtyku
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Nowy rozdział w historii Mesko
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Droga do zespołu bojowego GROM
Nowe cele obronne NATO
W Dęblinie tylko do przodu
Droga pełna emocji
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Wyzwanie, które integruje
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Nasi czołgiści najlepsi
Trzy okręty, jeden zespół
PGZ na nowo
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 lat historii Szkoły Orląt
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
W wakacje wstąp do WOT-u!
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podróż w ciemność
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Piloci na straży bezpieczeństwa
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Letni wypoczynek z MON-em
Tak uczyły się latać orlęta
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Film o Feniksie i terytorialsach
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO