moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulatory Puszczyka i Bielika są już w Dęblinie

Tworzone w Dęblinie centrum symulatorowe zyskało dwa kolejne urządzenia. Chodzi o symulatory lotu śmigłowca SW-4 Puszczyk oraz katapultowania się z samolotów M-346 Bielik. Na razie specjaliści sprawdzają, czy maszyny odpowiadają wymaganiom postawionym w zamówieniu. Jeśli odbiór techniczny zakończy się pomyślnie, od czerwca będą z nich korzystać piloci i podchorążowie.

Sprzęt trafił do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Symulator lotu śmigłowca SW-4 dostarczyła kanadyjska firma CAE (Canadian Aviation Electronics). To wierna replika kabiny SW-4 ze stanowiskiem do ćwiczeń dynamicznych, stanowiskiem instruktora oraz systemami informatycznym i wizualizacji. Podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych będą mogli uczyć się na symulatorze m.in. wykonywania manewrów, radionawigacji oraz latania w warunkach ograniczonej widoczności. Z kolei piloci eskadr śmigłowcowych oraz piloci z innych jednostek sił powietrznych będą mogli trenować loty w różnych warunkach atmosferycznych, np. podczas silnego wiatru, a także ćwiczyć najtrudniejsze sytuacje, jakie mogą przytrafić się w powietrzu.

– Dodatkowym elementem systemu tego symulatora jest kompleksowy program szkolenia tzw. CBT (Computer Base Training). Umożliwia on teoretyczne szkolenie naziemne pilotów przed przystąpieniem do praktycznych zajęć oraz szkolenie Phase Brief, czyli prowadzone przed kolejnymi etapami treningu w powietrzu – mówi płk dr inż. Konrad Madej, szef Szkolenia 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Testy pod okiem grupy badań powołanej przez szefa Inspektoratu Uzbrojenia przechodzi także druga z maszyn – symulator EPT (Emergency Procedures Trainer). – To urządzenie będzie wykorzystywane podczas szkolenia okresowego i przygotowawczego na samolocie M-346 Bielik. Posłuży do przygotowania do działania w sytuacjach szczególnych, na przykład do katapultowania – dodaje oficer z Dęblina.

Nowoczesny ośrodek symulatorów

Dwa nowe symulatory, jeśli przejdą pomyślnie wszystkie testy prowadzone w bazie, będą od czerwca używane w szkoleniu. Wejdą w skład wyposażenia Ośrodka Szkolenia Symulatorowego, który jest integralną częścią 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego. W 2015 roku został tu zainstalowany symulator samolotu M-28B/PT Bryza w wersjach Glass Cockpit i analogowej. Niebawem w Ośrodku mają się pojawić dwa kolejne, przeznaczone do szkolenia na M-346 Bielik: symulator misji FMS (Full Mission Trainer ) oraz symulator PTD (Partial Training Device) służący do wstępnego zapoznania się szkolonych z procedurami i sytuacjami awaryjnymi.

Testy symulatora SW-4 w Montrealu

Dzięki nowym symulatorom zwiększą się możliwości szkolenia oraz szczegółowego sprawdzenia umiejętności szkolonych, nawet w warunkach zbliżonych do bojowych. Ale to niejedyne zalety. – Szkolenie symulatorowe jest elementarnym wymogiem współczesnego systemu przygotowania przyszłych pilotów. Pozwala na uzyskanie wymiernych oszczędności w odniesieniu do resursów sprzętu latającego oraz na zmniejszenie kosztów szkolenia w realnych warunkach. Dodatkowo stwarza możliwość kreowania scenariuszy treningowych niedostępnych w realnych sytuacjach ze względów bezpieczeństwa. Chodzi na przykład o ekstremalne warunki meteorologiczne lub skomplikowaną sytuację taktyczną – dodaje płk Madej.

Tworzone centrum symulatorowe jest jednym z elementów modernizacji dęblińskiego lotniska. Już bowiem od trzech lat są tu prowadzone inwestycje związane z przygotowaniem 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego do przyjęcia samolotów M-346 i wdrożeniem systemu szkolenia zaawansowanego AJT (Advanced Jet Trainer). W Dęblinie powstał także nowoczesny port lotniczy z wieżą kontroli lotów. Na całym lotnisku została odnowiona nawierzchnia, odtworzono również miejsca oraz drogi kołowania. Wybudowano ponadto strażnicę lotniskową straży pożarnej oraz strzelnicę garnizonową. Poza tym przebudowano i rozbudowano istniejące pomieszczenia centrum symulatorowego.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Bartosz Bera, arch. 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego

dodaj komentarz

komentarze


Rehabilitacja poprzez sport
 
Rekord w „Akcji Serce”
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Olympus in Paris
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Ochrona artylerii rakietowej
Więcej powołań do DZSW
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Zmiana warty w PKW Liban
Fiasko misji tajnych służb
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olimp w Paryżu
Posłowie o modernizacji armii
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
„Niedźwiadek” na czele AK
Rosomaki i Piranie
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wybiła godzina zemsty
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Czworonożny żandarm w Paryżu
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Kluczowy partner
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Polskie Pioruny bronią Estonii
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Awanse dla medalistów
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Kluczowa rola Polaków
W drodze na szczyt
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Zrobić formę przed Kanadą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podchorążowie lepsi od oficerów
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Ryngrafy za „Feniksa”
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wiązką w przeciwnika
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Chirurg za konsolą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO