moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie przyszłych pilotów będzie bezpieczniejsze

Symulator, który otrzymała Lotnicza Akademia Wojskowa, służy do przygotowania podchorążych i studentów cywilnych do wykonywania lotów bez widoczności horyzontu, czyli według wskazań przyrządów nawigacyjnych. Przyszli piloci przećwiczą w nim różnego rodzaju misje powietrzne podczas zachmurzenia, silnego deszczu i wiatru oraz w sytuacji, gdy dojdzie do awarii silnika lub turbulencji.

ALSIM AL4X-5 – najnowszy nabytek Lotniczej Akademii Wojskowej – to symulator lotu lekkich samolotów jednosilnikowych Diamond DA-40 i dwusilnikowych DA-42. Urządzenie wyprodukowane przez francuską spółkę ALSIM pozwoli na szkolenie przyszłych pilotów samolotów odrzutowych i transportowych.

Symulator ma dwa moduły, co oznacza, że mogą się na nim szkolić piloci jednosilnikowego Diamonda DA-40, a po przekonfigurowaniu kokpitu (co zajmuje zaledwie 10 minut) także piloci dwusilnikowego DA-42. – Symulator AL4X-5 przede wszystkim przygotuje studentów do lotów IFR, czyli bez widoczności horyzontu, np. w chmurach lub ponad nimi. W takiej sytuacji pilot polega na wskazaniach przyrządów nawigacyjnych – wyjaśnia Przemysław Górecki, szef instruktorów szkolenia teoretycznego LAW-u. – Oczywiście symulator nigdy nie odzwierciedli rzeczywistego lotu, ale przynajmniej zaznajomi uczniów ze specyfiką lotu bez widoczności horyzontu. To nie jest proste zadanie, bo bez naturalnego punktu odniesienia, jakim jest horyzont, nasz błędnik szaleje i możemy stracić orientację przestrzenną, co finalnie może doprowadzić nawet do katastrofy – przyznaje Górecki.

Instruktor wyjaśnia, że podchorążowie i studenci w bezpiecznych – symulatorowych – warunkach nauczą się korzystać z przyrządów nawigacyjnych i odpowiednio rozkładać uwagę na poszczególne wskaźniki, przyciski, manipulatory. Symulator oswoi ich także z obowiązkiem prowadzenia komunikacji lotniczej w języku angielskim. – Każdy ze studentów spędzi w symulatorze ponad 25 godzin. Dzięki temu w trakcie realnego lotu poczują się pewniej i być może będą mniej zestresowani – mówi Przemysław Górecki. Dodaje, że nowe urządzenie znacznie obniży koszty szkolenia podchorążych.

Jak będzie wyglądał wirtualny trening na DA-40 i Da-42? Instruktorzy mogą przygotować najróżniejsze scenariusze misji powietrznych. Wirtualny lot AL4X-5 może być wykonany w dzień i w nocy, przy zachmurzeniu, we mgle oraz podczas opadów deszczu czy śniegu. – Możemy sterować intensywnością zachmurzenia i opadów. Mamy także możliwość wprowadzenia podmuchów wiatru, które w lotnictwie mają ogromne znaczenie – dodaje Górecki. Instruktorzy mogą zaprogramować także lot z turbulencjami o różnej mocy, oblodzeniem oraz w sytuacjach awaryjnych, np. gdy dojdzie do pożaru, awarii silnika lub alternatora.

Symulator AL4X-5 przetestowali już instruktorzy LAW-u. Sprawdzili m.in., czy urządzenie jest zgodne ze specyfikacją zamówienia i wykonali pierwsze wirtualne loty. – Próby wypadły pomyślnie, ale symulator musi jeszcze otrzymać certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Prawdopodobnie zaraz po Nowym Roku szkolenie z użyciem AL4X-5 rozpoczną pierwsi podchorążowie i studenci cywilni – mówi mjr Marek Kwiatek, rzecznik prasowy Lotniczej Akademii Wojskowej.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Marta Serafin

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Coraz więcej strzelnic w powiatach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Bezpieczni dzięki żołnierzom
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
„Road Runner” w Libanie
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Rady naukowe instytutów medycznych powołane
Orlik na Alfę
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Terytorialsi i czarna taktyka
Świetne występy polskich żołnierzy
Strzelanina w bazie US Army
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Generalskie awanse
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Moc wrażeń na defiladzie
Na rosyjskim pasku
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Ossów 2025: rekonstrukcja, pamięć i wspólnota
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Nagrodzeni za wybitną służbę
Jak zostać kapralem rezerwy
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Chwała zwycięzcom!
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Jak dojechać na defiladę?
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Beret „na rekinka” lub koguta
Na niebo patrz!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Coraz więcej Panter w Polsce
Zwycięska batalia o stolicę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Logistyczna rewolucja
Defilada prawdziwie joint
Defilada tuż-tuż, żołnierze już gotowi
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Bitwa Warszawska, dzień czwarty: Zwycięska kontrofensywa
Czternastka – pożegnanie z legendą
Najważniejszy jest żołnierz
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Warszawo, do broni!
Amunicja dla FA-50 kupiona
Bitwa Warszawska, dzień piąty: Bolszewika goń!
Cisza przed wojną
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Gen. Kukuła: Musimy być gotowi na prowokacje w trakcie „Zapadu”
Hekatomba na Woli
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Rozkaz: sformować brygadę
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO