moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe możliwości bydgoskich WZL

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 mają szansę zostać tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-16. Oznacza to, że będą mogły serwisować i naprawiać wielozadaniowe „efy” należące do US Air Force, w ramach programu wydłużania ich resursów technicznych. Spółka rozpoczęła w tej sprawie rozmowy z partnerami w Stanach Zjednoczonych.

Bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 to najważniejsza w Polsce firma, która zajmuje się serwisem i naprawami należących do Sił Powietrznych RP amerykańskich samolotów – wielozadaniowych F-16 oraz transportowych Herculesów C-130.

Polskimi F-16 zakłady, które wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zajmują się od ponad dziesięciu lat. Obecnie spółka ma wszelkie kompetencje i uprawnienia do remontowania ich podwozia, usuwania pokrycia malarskiego (metodą blastingu), pełnego malowania samolotów oraz remontów silników F-100-PW-229. Transportowymi Herculesami C-130 zajmuje się natomiast od 2011 roku, kiedy to Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z zakładami pierwszy, trzyletni kontrakt na naprawy i serwis pięciu C-130E.

Umowa z Lockheedem

Kilka dni temu WZL nr 2 poinformowały, że zawarły z producentem Herculesów – koncernem Lockheed Martin, umowę w sprawie napraw i serwisu maszyn, które wkrótce trafią do polskiej armii: chodzi o pięć samolotów C-130H. Ale umowa dotyczy także innych Herculesów, których akurat Wojsko Polskie nie ma.

– Lockheed Martin zapewni WZL-2 dodatkową wiedzę, możliwości i zaopatrzenie, co pozwoli rozszerzyć możliwości fabryki o konserwację C-130J – informują „Polskę Zbrojną” przedstawiciele Lockheeda. Oznacza to, że WZL nr 2 będą mogły zajmować się obsługą maszyn C-130J Super Hercules innych armii, być może także tych użytkowanych przez US Air Force.

Partner w programie dla F-16?

Przedstawiciele WZL nr 2 przyznają, że firma ma podobny cel również w przypadku wielozadaniowych samolotów F-16 „Jastrząb”. W połowie stycznia delegacja WZL nr 2 gościła w amerykańskiej firmie AAR Corporation. Od kilku lat zajmuje się ona serwisem i naprawami wielozadaniowych samolotów F-16 należących do US Air Force, w ramach programu wydłużania resursów technicznych Service Life Extension Program, SLEP.

Bydgoskie WZL nr 2 chcą zostać partnerem AAR Corporation i stać się tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym samolotów F-16, w którym będą wykonywane prace serwisowe i remontowe maszyn należących do US Air Force. – Nie możemy mówić o wszystkich szczegółach rozmów, ale już dziś mogę zapewnić, że wyniki spotkań są bardzo obiecujące. Wydaje się, że zrobiliśmy kolejny krok ku temu, aby stać się uznanym partnerem amerykańskiej firmy AAR Corporation w procesie serwisowania samolotów F-16 – mówi Mariusz Kończak, dyrektor Biura Prasowego WZL-2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tech. Sgt. Matthew Lotz / U.S. Air Force

dodaj komentarz

komentarze


W wojsku orientują się najlepiej
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Polski „Wiking” dla Danii
Jelcz się wzmacnia
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Dywersanci atakują
Medicine for Hard Times
Speczespół wybierze „Orkę”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Kopuła nad bewupem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie Bayraktary nad Turcją
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Maratońskie święto w Warszawie
Człowiek jest najważniejszy
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Abolicja dla ochotników
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Pływali jak morscy komandosi
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Młodzi i bezzałogowce
W poszukiwaniu majora Serafina
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Mity i manipulacje
Priorytetowe zaangażowanie
Wojny na rzut kostką
Terytorialsi w akcji
Drugi wojskowy most
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Koniec pewnej epoki
Deterrence in Polish
Czarnomorski szlif minerów
Pocisk o chirurgicznej precyzji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Medycy na start
Koniec dzieciństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Pasja i fart
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Kircholm 1605
Kawaleria w szkole
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO