moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe możliwości bydgoskich WZL

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 mają szansę zostać tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-16. Oznacza to, że będą mogły serwisować i naprawiać wielozadaniowe „efy” należące do US Air Force, w ramach programu wydłużania ich resursów technicznych. Spółka rozpoczęła w tej sprawie rozmowy z partnerami w Stanach Zjednoczonych.

Bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 to najważniejsza w Polsce firma, która zajmuje się serwisem i naprawami należących do Sił Powietrznych RP amerykańskich samolotów – wielozadaniowych F-16 oraz transportowych Herculesów C-130.

Polskimi F-16 zakłady, które wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zajmują się od ponad dziesięciu lat. Obecnie spółka ma wszelkie kompetencje i uprawnienia do remontowania ich podwozia, usuwania pokrycia malarskiego (metodą blastingu), pełnego malowania samolotów oraz remontów silników F-100-PW-229. Transportowymi Herculesami C-130 zajmuje się natomiast od 2011 roku, kiedy to Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z zakładami pierwszy, trzyletni kontrakt na naprawy i serwis pięciu C-130E.

Umowa z Lockheedem

Kilka dni temu WZL nr 2 poinformowały, że zawarły z producentem Herculesów – koncernem Lockheed Martin, umowę w sprawie napraw i serwisu maszyn, które wkrótce trafią do polskiej armii: chodzi o pięć samolotów C-130H. Ale umowa dotyczy także innych Herculesów, których akurat Wojsko Polskie nie ma.

– Lockheed Martin zapewni WZL-2 dodatkową wiedzę, możliwości i zaopatrzenie, co pozwoli rozszerzyć możliwości fabryki o konserwację C-130J – informują „Polskę Zbrojną” przedstawiciele Lockheeda. Oznacza to, że WZL nr 2 będą mogły zajmować się obsługą maszyn C-130J Super Hercules innych armii, być może także tych użytkowanych przez US Air Force.

Partner w programie dla F-16?

Przedstawiciele WZL nr 2 przyznają, że firma ma podobny cel również w przypadku wielozadaniowych samolotów F-16 „Jastrząb”. W połowie stycznia delegacja WZL nr 2 gościła w amerykańskiej firmie AAR Corporation. Od kilku lat zajmuje się ona serwisem i naprawami wielozadaniowych samolotów F-16 należących do US Air Force, w ramach programu wydłużania resursów technicznych Service Life Extension Program, SLEP.

Bydgoskie WZL nr 2 chcą zostać partnerem AAR Corporation i stać się tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym samolotów F-16, w którym będą wykonywane prace serwisowe i remontowe maszyn należących do US Air Force. – Nie możemy mówić o wszystkich szczegółach rozmów, ale już dziś mogę zapewnić, że wyniki spotkań są bardzo obiecujące. Wydaje się, że zrobiliśmy kolejny krok ku temu, aby stać się uznanym partnerem amerykańskiej firmy AAR Corporation w procesie serwisowania samolotów F-16 – mówi Mariusz Kończak, dyrektor Biura Prasowego WZL-2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tech. Sgt. Matthew Lotz / U.S. Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Pociski rakietowe dla Husarzy
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Skytrucki dla Niemiec
Formoza – 50 lat morskich komandosów
The Darker, the Better
Komplet medali wojskowych na ringu
Niebo pod osłoną
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Plan na WAM
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Wojsko ma swojego satelitę!
W krainie Świętego Mikołaja
Wojskowy bus do szczęścia
Zwrot na Bałtyk
Pancerniacy jadą na misję
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najdłuższa noc
Razem na ratunek
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Kapral Bartnik mistrzem świata
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Noc Dnia Podchorążego
Nowe zasady dla kobiet w armii
Czwarta dostawa Abramsów
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojsko przetestuje nowe technologie
Mundurowi z benefitami
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Wojsko na Horyzoncie
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Gdy ucichnie artyleria
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nadchodzi era Borsuka
Z Su-22 dronów nie będzie
Polski „Wiking” dla Danii
Po co wojsku satelity?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Uczelnie łączą siły
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Więcej Herculesów dla Abramsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Zmierzyli się z własnymi słabościami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Militarne Schengen
Przygotowani znaczy bezpieczni
wGotowości do reakcji
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO