moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe możliwości bydgoskich WZL

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 mają szansę zostać tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-16. Oznacza to, że będą mogły serwisować i naprawiać wielozadaniowe „efy” należące do US Air Force, w ramach programu wydłużania ich resursów technicznych. Spółka rozpoczęła w tej sprawie rozmowy z partnerami w Stanach Zjednoczonych.

Bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 to najważniejsza w Polsce firma, która zajmuje się serwisem i naprawami należących do Sił Powietrznych RP amerykańskich samolotów – wielozadaniowych F-16 oraz transportowych Herculesów C-130.

Polskimi F-16 zakłady, które wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zajmują się od ponad dziesięciu lat. Obecnie spółka ma wszelkie kompetencje i uprawnienia do remontowania ich podwozia, usuwania pokrycia malarskiego (metodą blastingu), pełnego malowania samolotów oraz remontów silników F-100-PW-229. Transportowymi Herculesami C-130 zajmuje się natomiast od 2011 roku, kiedy to Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z zakładami pierwszy, trzyletni kontrakt na naprawy i serwis pięciu C-130E.

Umowa z Lockheedem

Kilka dni temu WZL nr 2 poinformowały, że zawarły z producentem Herculesów – koncernem Lockheed Martin, umowę w sprawie napraw i serwisu maszyn, które wkrótce trafią do polskiej armii: chodzi o pięć samolotów C-130H. Ale umowa dotyczy także innych Herculesów, których akurat Wojsko Polskie nie ma.

– Lockheed Martin zapewni WZL-2 dodatkową wiedzę, możliwości i zaopatrzenie, co pozwoli rozszerzyć możliwości fabryki o konserwację C-130J – informują „Polskę Zbrojną” przedstawiciele Lockheeda. Oznacza to, że WZL nr 2 będą mogły zajmować się obsługą maszyn C-130J Super Hercules innych armii, być może także tych użytkowanych przez US Air Force.

Partner w programie dla F-16?

Przedstawiciele WZL nr 2 przyznają, że firma ma podobny cel również w przypadku wielozadaniowych samolotów F-16 „Jastrząb”. W połowie stycznia delegacja WZL nr 2 gościła w amerykańskiej firmie AAR Corporation. Od kilku lat zajmuje się ona serwisem i naprawami wielozadaniowych samolotów F-16 należących do US Air Force, w ramach programu wydłużania resursów technicznych Service Life Extension Program, SLEP.

Bydgoskie WZL nr 2 chcą zostać partnerem AAR Corporation i stać się tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym samolotów F-16, w którym będą wykonywane prace serwisowe i remontowe maszyn należących do US Air Force. – Nie możemy mówić o wszystkich szczegółach rozmów, ale już dziś mogę zapewnić, że wyniki spotkań są bardzo obiecujące. Wydaje się, że zrobiliśmy kolejny krok ku temu, aby stać się uznanym partnerem amerykańskiej firmy AAR Corporation w procesie serwisowania samolotów F-16 – mówi Mariusz Kończak, dyrektor Biura Prasowego WZL-2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tech. Sgt. Matthew Lotz / U.S. Air Force

dodaj komentarz

komentarze


WOT i „Anakonda”
 
Nieletni kandydaci z szansą na wojskowy indeks
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przeciwko czerwonemu imperium zła
„Anakonda” inna niż wszystkie
Arktyczny Delfin na tropie okrętów podwodnych
Litwini kupią zestawy Grom
B9 stawia na solidarność
Ruszyła sprzedaż biletów na Air Show
Finlandia w NATO
Szef MON-u o rakiecie odnalezionej pod Bydgoszczą
83 lata temu alianci wkroczyli do Narwiku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej miejsc na studiach w LAW
Gdyńska stocznia zyskała nowe kompetencje
D-Day, czyli aliancki sukces
W Korei o uzbrojeniu dla polskiego wojska
Do końca walczył z tyranią
Gotowi na dyżur w SON
Słowa jak pociski
Osiem krążków reprezentantów CWZS-u, w tym pięć złotych
Musimy stawiać czoła zagrożeniom
Koszykarskie święto w Atlas Arenie
Nowy wymiar wojska
Obrady Grupy Północnej w Polsce
1 Dywizja: mobilność i siła ognia
Szefowie sojuszniczych armii o bezpieczeństwie
„Wsypa” w kościele św. Aleksandra
Polska wśród światowych liderów
Lekkoatletka CWZS-u triumfowała we Florencji
Breakthrough for the Polish Armed Forces
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Holendrzy kończą dyżur w Polsce
FA-50 dla Polski
Piekielny ogień dla polskiej armii
Polacy nie ucierpieli w Kosowie
Polska potrzebna od zaraz
„Baltops ’23”. Siła NATO na Bałtyku
Koniec XI zmiany PKW Orlik
Błaszczak do młodych Polaków: wstępujcie do wojska
Sukces eksportowy Meska
Razem gotowi na wszystko
Śladem profesjonalistów
Amunicja dla artylerzystów
Wiedzieliśmy, że coś się wydarzy
Przysięga dobrowolsów
Mistrzostwa WOT-u w crossficie
Błaszczak: chcemy kupić rozpoznawcze aerostaty dla WP
Zagłosuj na najlepsze ubiegłoroczne wydarzenie historyczne
Piąte zwycięstwo gwiazd Gortata z wojskiem
Włoski niszczyciel rakietowy w Polsce
Nowy regulamin dla żołnierzy
Szkolenie snajperów WOT w toruńskim centrum
Żołnierze pomagają zneutralizować złotą algę
Wojny wygrywają logistycy
Wojsko poza schematem
Rusza budowa laboratorium Hardware-in-the-Loop

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO