moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe możliwości bydgoskich WZL

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 mają szansę zostać tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-16. Oznacza to, że będą mogły serwisować i naprawiać wielozadaniowe „efy” należące do US Air Force, w ramach programu wydłużania ich resursów technicznych. Spółka rozpoczęła w tej sprawie rozmowy z partnerami w Stanach Zjednoczonych.

Bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 to najważniejsza w Polsce firma, która zajmuje się serwisem i naprawami należących do Sił Powietrznych RP amerykańskich samolotów – wielozadaniowych F-16 oraz transportowych Herculesów C-130.

Polskimi F-16 zakłady, które wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zajmują się od ponad dziesięciu lat. Obecnie spółka ma wszelkie kompetencje i uprawnienia do remontowania ich podwozia, usuwania pokrycia malarskiego (metodą blastingu), pełnego malowania samolotów oraz remontów silników F-100-PW-229. Transportowymi Herculesami C-130 zajmuje się natomiast od 2011 roku, kiedy to Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z zakładami pierwszy, trzyletni kontrakt na naprawy i serwis pięciu C-130E.

Umowa z Lockheedem

Kilka dni temu WZL nr 2 poinformowały, że zawarły z producentem Herculesów – koncernem Lockheed Martin, umowę w sprawie napraw i serwisu maszyn, które wkrótce trafią do polskiej armii: chodzi o pięć samolotów C-130H. Ale umowa dotyczy także innych Herculesów, których akurat Wojsko Polskie nie ma.

– Lockheed Martin zapewni WZL-2 dodatkową wiedzę, możliwości i zaopatrzenie, co pozwoli rozszerzyć możliwości fabryki o konserwację C-130J – informują „Polskę Zbrojną” przedstawiciele Lockheeda. Oznacza to, że WZL nr 2 będą mogły zajmować się obsługą maszyn C-130J Super Hercules innych armii, być może także tych użytkowanych przez US Air Force.

Partner w programie dla F-16?

Przedstawiciele WZL nr 2 przyznają, że firma ma podobny cel również w przypadku wielozadaniowych samolotów F-16 „Jastrząb”. W połowie stycznia delegacja WZL nr 2 gościła w amerykańskiej firmie AAR Corporation. Od kilku lat zajmuje się ona serwisem i naprawami wielozadaniowych samolotów F-16 należących do US Air Force, w ramach programu wydłużania resursów technicznych Service Life Extension Program, SLEP.

Bydgoskie WZL nr 2 chcą zostać partnerem AAR Corporation i stać się tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym samolotów F-16, w którym będą wykonywane prace serwisowe i remontowe maszyn należących do US Air Force. – Nie możemy mówić o wszystkich szczegółach rozmów, ale już dziś mogę zapewnić, że wyniki spotkań są bardzo obiecujące. Wydaje się, że zrobiliśmy kolejny krok ku temu, aby stać się uznanym partnerem amerykańskiej firmy AAR Corporation w procesie serwisowania samolotów F-16 – mówi Mariusz Kończak, dyrektor Biura Prasowego WZL-2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tech. Sgt. Matthew Lotz / U.S. Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Szef MON-u z wizytą w Waszyngtonie
 
Wszystko w ruchu, czyli snajper na morzu
„Cichociemny” tylko dla nielicznych
Posłowie o efektach szczytu NATO
Czworonożny żandarm w Paryżu
Rządowa propozycja budżetu na 2025 rok
Protected by the Army
Delfin z Bałtyku
Dołącz do korpusu szeregowych zawodowych
MSPO szansą dla polskiej zbrojeniówki
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Polska wiktoria pod Kałuszynem
Szef MON-u nagrodzony przez Forum Ekonomiczne
Terytorialsi na ratunek
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Kontenery szczelne elektromagnetycznie
Szef MON-u w Dęblinie: Chcemy dać szansę ambitnym
Podwodna Akademia
Działania wojska w warunkach pokoju
Wypadek na granicy
Rakietowy wiking
Niemiecka agresja
Policja, Straż Graniczna i wojsko: strefa buforowa funkcjonuje dobrze
Defendery w komplecie
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Odznaczenia państwowe za medale paryskich igrzysk
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
W drogę na Westerplatte
Weterani na MSPO
Nowe zdolności robota PIAP IBIS
Laury za bezpieczeństwo i nowatorstwo
Apel kadetów na MSPO
Rusza „Misja na Marsa”
Do abordażu!
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Londyn o „Tarczy Wschód”
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Kieleckie laury cz. 3
Olimp w Paryżu
Wyższe świadczenie mieszkaniowe dla żołnierzy
Skok na głęboką wodę
Zwiadowcy z WOT-u na podium
Odyseja 20 Pułku Piechoty
Na siódmym torze po siódmy medal
MSPO 2024 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Album o żołnierzach-olimpijczykach
Nowy wymiar łączności
Olympus in Paris
Detonacja także pod wodą
Awanse za olimpijskie medale
Zdalnie Sterowane Moduły Uzbrojenia ZM „Tarnów”: nowe możliwości bojowe dla czołgów K2PL
Nowoczesne gogle noktowizyjne od PCO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sejm podziękował za służbę na granicy
Apokalipsa ’39 – dzień pierwszy
Kim byli obrońcy Poczty Polskiej w Gdańsku?
Kieleckie laury cz. 2
Koniec poszukiwań obiektu, który miał wlecieć w polską przestrzeń
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Negocjacje w sprawie HIMARS-ów
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Ambitne plany PIT-Radwaru
Zarost i tatuaże dozwolone

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO