moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowi mistrzowie szosy

Przez trzy dni 53 żołnierzy z całych sił zbrojnych rywalizowało o tytuł najlepszego kierowcy i motocyklisty. Liczyły się nie tylko sprawne manewrowanie, lecz także znajomość przepisów drogowych i umiejętność udzielenia pierwszej pomocy. Tytuł „Najlepszy kierowca wojskowy 2021 roku” otrzymał reprezentant Inspektoratu Wsparcia, a najlepszym motocyklistą okazał się żandarm.

– Każdy żołnierz w Siłach Zbrojnych RP miał szansę wykazać się swoimi umiejętnościami jako kierowca, czy to aut, czy to motocykli – mów ppłk Ryszard Ociesa z Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk, główny sędzia konkursu. Do 6 sierpnia w Wojsku Polskim trwała rywalizacja na poziomie jednostek wojskowych. Następnie 20 sierpnia zakończyła się walka na szczeblu dywizji, a 26 sierpnia na poziomie rodzajów sił zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia, wojsk obrony terytorialnej.

 

Z talerzem na masce

W efekcie do finałowej rozgrywki o miano „Najlepszego kierowcy wojskowego 2021 roku” oraz „Wojskowego kierowcy motocykla” stanęło we wrześniu 53 żołnierzy. Zawody odbyły się w Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu i zostały podzielone na etapy. Pierwszego dnia zarówno kierowcy aut, jak i motocykli musieli zdać pisemne testy. Trzeba było wykazać się znajomością prawa drogowego, budowy i eksploatacji pojazdów, a także zasad udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków.

Później rozpoczęły się sprawdziany praktyczne. Kierowcy aut zaczęli od tzw. testu stewarda. Żołnierze musieli prowadzić Honkery, na których masce przyczepione zostały… talerze z piłką tenisową. Tu liczyły się technika, dobry refleks i kultura jazdy. Drugą konkurencją (a pierwszą dla motocyklistów) był sprawdzian z udzielania pomocy ofiarom wypadków drogowych. Trzecią zaś (i ostatnią tego dnia) – slalom. Żołnierze przystąpili do niego, zasiadając za kierownicami Starów 266, a motocykliści dostali do dyspozycji motocykle Yamaha XT 660R.

Po dniu przerwy zawodnicy wrócili do rywalizacji. Podczas czwartej konkurencji kierowcy aut znów wsiedli do Starów 266. Ale tym razem mieli na masce przymocowane naczynie z wodą! – To nie była łatwa konkurencja. Trzeba było w dość trudnym terenie, poprzecinanym rowami, z ukrytymi płytami betonowymi, jechać szybko, ale na tyle ostrożnie, aby nie wylało się zbyt dużo wody – opowiadał jeden z uczestników zawodów.

Motocyklistów czekał z kolei tor przeszkód wymagający m.in. jazdy slalomem i na równoważni. Ostatnią zaplanowaną na ten dzień konkurencją był wyścig drużynowy na torze przeszkód, gdzie liczyła się praca zespołowa, np. przy usuwaniu przeszkody na drodze czy wymianie uszkodzonej opony.

Najlepsi z najlepszych

Sędziowie nie mieli łatwego zadania, ponieważ rywalizacja do samego końca była bardzo wyrównana. Ostatecznie tytuł „Najlepszego kierowcy wojskowego 2021 roku” zdobył st. sierż. Krzysztof Pilarski z Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Drugie miejsce zajął st. szer. Andrzej Kaczmarek z Dowództwa Garnizonu Warszawa, a na trzecim stopniu podium stanął jego kolega z garnizonu – st. szer. Damian Dorosz.

Tytuł „Wojskowego kierowcy motocykla” zaś zdobył sierż. Radosław Pawlukowski z Żandarmerii Wojskowej. Drugie miejsce wywalczył szer. Jacek Stuczyński z wojsk obrony terytorialnej, a trzecie st. szer. Mirosław Szyszka, reprezentujący wojska lądowe.

W rywalizacji drużynowej pierwsze miejsce wywalczył zespół Dowództwa Garnizonu Warszawa (kierownik – por. Rafał Majewski), drugie zespół Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (drużyną kierował st. chor. sztab. Ryszard Ziobro), a trzecie drużyna wojsk lądowych (kierowana przez plut. Pawła Szymańskiego).

Konkurs o tytuł najlepszego wojskowego kierowcy i motocyklisty już po raz 17. zorganizowało Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Damian Kalinowski, Krzysztof Wilewski, IWSZ

dodaj komentarz

komentarze


Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
 
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Więcej powołań do DZSW
Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olympus in Paris
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
„Niedźwiadek” na czele AK
Czworonożny żandarm w Paryżu
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Kluczowa rola Polaków
Chirurg za konsolą
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Podchorążowie lepsi od oficerów
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Zrobić formę przed Kanadą
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Rosomaki i Piranie
Ryngrafy za „Feniksa”
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Wiązką w przeciwnika
Rehabilitacja poprzez sport
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ochrona artylerii rakietowej
Polskie Pioruny bronią Estonii
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Awanse dla medalistów
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
W drodze na szczyt
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Zmiana warty w PKW Liban
Posłowie o modernizacji armii
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Rekord w „Akcji Serce”
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Wybiła godzina zemsty
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Fiasko misji tajnych służb
Zimowe wyzwanie dla ratowników
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Kluczowy partner

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO