moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Albatros” wyszedł na morze

Do 16 czerwca potrwa pierwszy etap prób morskich niszczyciela min ORP „Albatros”. Załoga stoczniowa w obecności m.in. przedstawicieli wojska sprawdza działanie systemów nawigacji, napędu i wyposażenia pokładowego. „Albatros” to druga jednostka projektu Kormoran II budowana przez stocznię Remontowa Shipbuilding.


fot. Marcin Koszałka / PortalMorski.pl

„Albatros” opuścił gdańską stocznię w ubiegłym tygodniu. – Jednostka osiągnęła gotowość do wyjścia w morze i tym samym rozpoczyna się regulowanie urządzeń i systemów – wyjaśnia Bartłomiej Pomierski, kierownik projektu budowy dwóch niszczycieli min typu Kormoran II. Pierwszy etap prób obejmuje testy systemów nawigacji, napędu i wyposażenia pokładowego. Okręt jest obsługiwany przez cywilną załogę, na jego pokład zaś weszli między innymi fachowcy ze stoczni, członkowie towarzystwa klasyfikacyjnego Polskiego Rejestru Statków oraz przedstawiciele wojska, w tym marynarze, którzy w przyszłości będą na nim służyć. Pierwszy etap prób potrwa do 16 czerwca. Po dwóch dniach przerwy „Albatros” ponownie pojawi się na Zatoce Gdańskiej – tym razem na cztery dni. Potem czekają go kolejne wyjścia. Próby morskie to najważniejszy sprawdzian przed włączeniem jednostki do służby. Podczas niego dokonuje się odbioru poszczególnych urządzeń i elementów wyposażenia.

„Albatros” to drugi z serii trzech niszczycieli min budowanych z myślą o polskiej marynarce. Pierwszy – ORP „Kormoran” – do służby wszedł prawie cztery lata temu. Trzeci, czyli ORP „Mewa”, został zwodowany w grudniu 2020 roku. Próby morskie jeszcze przed nim. Okręty w swojej klasie zaliczane są do najnowocześniejszych na świecie. Ich kadłuby skonstruowane zostały z amagnetycznej stali, każda z jednostek zaś oprócz dwóch wysokoprężnych silników ma także silniki elektryczne. Takie rozwiązania redukują pola fizyczne oraz natężenie emitowanych przez okręty dźwięków, a co za tym idzie zmniejszają ryzyko aktywowania ustawionych na ich drodze min. Dzięki pędnikom cykloidalnym Kormorany II zyskują ponadprzeciętną zwrotność, z kolei system zarządzania walką SCOT-M ma zapewnić załodze sprawną realizację misji bojowych.

Prototypowy okręt różni się jednak nieco od kolejnych dwóch „Kormoranów”. Dysponuje nieco inaczej skonfigurowanymi systemami łączności i nawigacji, ma też inny zestaw pojazdów podwodnych. Załoga ORP „Kormoran” korzysta między innymi z Morświna i urządzenia Saab Double Eagle III, podczas gdy w wyposażeniu „Albatrosa” i „Mewy” znalazły się sonar holowany Kraken Katfish, system Gavia, a także pojazd Saab Double Eagle Sarov. Okręty będą się też różniły armatą. Na pierwszym „Kormoranie” został zainstalowany 23-milimetrowy zestaw Wróbel. Marynarze z „Albatrosa” i „Mewy” będą korzystać z 35-milimetrowej armaty OSU-35. Z czasem wyposażenie wszystkich jednostek najpewniej jednak będzie ujednolicane.

– Rozpoczęcie prób morskich „Albatrosa” to dla nas świetna wiadomość. Z niecierpliwością czekamy aż okręt dołączy do służby. Zgodnie z informacjami, które do nas docierają, powinno to nastąpić jesienią tego roku – podkreśla kmdr por. Jarosław Iwańczuk, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców, w którym będą służyć wszystkie trzy Kormorany. Załoga „Albatrosa” została już skompletowana. Podobnie jest z załogą trzeciego niszczyciela min ORP „Mewa”. Utworzą ją przede wszystkim marynarze, którzy obecnie służą na ORP „Czajka” – ostatnim z niszczycieli min projektu 206FM, który jeszcze pozostał w służbie. Wszystko wskazuje na to, że zostanie z niej wycofany do końca tego roku. – Załogi rozpoczęły już szkolenia zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Odbywają się one na przykład u producenta silników we Friedrichshafen, ale też na Politechnice Gdańskiej czy w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej w Gdyni – wylicza oficer.

Tymczasem jednostka prototypowa, czyli ORP „Kormoran”, faktycznie zakończyła już badania eksploatacyjno-wojskowe, które przeprowadza się po wprowadzeniu okrętu do służby. W tej chwili trwa kompletowanie związanej z nimi dokumentacji. Okręt regularnie wykonuje też zadania na morzu. Ostatnio wziął udział w międzynarodowej operacji „Solidarna Belona”. Wspólnie z okrętami natowskiego zespołu SNMCMG1 i polskimi trałowcami poszukiwał min w okolicach Kołobrzegu. Skutecznie – załodze „Kormorana” udało się namierzyć trzy miny kotwiczne typu UMA z czasów II wojny światowej. – Zaawansowane systemy sprawiają, że okręt podczas tego typu zadań jest niezwykle skuteczny – podkreśla kmdr por. Iwańczuk. – Żartujemy sobie nawet, że kiedy „Kormoran” idzie w morze, to zawsze coś wygrzebie – dodaje.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marcin Koszałka / PortalMorski.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Arek
1624042260
Przynajmniej jakieś pływające jednostki, które rzeczywiście się do czegoś przydają, a nie jak reszta, pływającego muzeum
6C-31-55-BE

Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Polskie drony dla wojska
„Road Runner” w Libanie
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Hekatomba na Woli
Gen. Kukuła: Musimy być gotowi na prowokacje w trakcie „Zapadu”
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Amunicja dla FA-50 kupiona
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Terytorialsi i czarna taktyka
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Bitwa Warszawska, dzień piąty: Bolszewika goń!
Jak dojechać na defiladę?
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Warszawo, do broni!
Orlik na Alfę
Logistyczna rewolucja
Defilada tuż-tuż, żołnierze już gotowi
Nas nikt nie oszuka
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Moc wrażeń na defiladzie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Czternastka – pożegnanie z legendą
Jak zostać kapralem rezerwy
Zwycięska batalia o stolicę
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Rozkaz: sformować brygadę
Beret „na rekinka” lub koguta
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Coraz więcej Panter w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Cisza przed wojną
Świetne występy polskich żołnierzy
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Chwała zwycięzcom!
Defilada prawdziwie joint
Strzelanina w bazie US Army
Bitwa Warszawska, dzień czwarty: Zwycięska kontrofensywa
Bezpieczni dzięki żołnierzom
Najważniejszy jest żołnierz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO