moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Części do Bielików

Pomocnicza jednostka zasilająca APU, komputer sterowania lotem, blok taktycznego systemu treningowego, radiostacja V/UHF typu SRT-651/N, klapy zaskrzydłowe i lotki oraz różnego typu zawory. Prawie 42 mln zł zapłaci 41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie za części zamienne oraz materiały eksploatacyjne do ośmiu samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik.

Przetarg na dostawę całego pakietu części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych do Bielików 41 Baza Lotnictwa Szkolnego ogłosiła wiosną tego roku. Poszukiwane były m.in. zespoły spadochronu stabilizującego, pomocniczej jednostki zasilającej APU, komputer sterowania lotem, blok taktycznego systemu treningowego, radiostacja V/UHF typu SRT-651/N, klapy zaskrzydłowe i lotki oraz różnego typu zawory. Wnioski o dopuszczenie do postępowania można było składać do połowy kwietnia, a oferty handlowe do końca czerwca. O tym, który z podmiotów ubiegających się o zamówienie oraz o fakcie unieważnienia jego części – z powodu braku propozycji – jednostka z Dębina poinformowała w połowie lipca.

Ostatecznie zamówienie o wartości 41,5 mln zł (26 mln jako gwarantowane i 15 mln jako prawo opcji) przypadło dwóm oferentom: konsorcjum składającemu się z firm Leonardo Poland, Fights on Traning i Fights on Logistics oraz spółce Ankol z Chorzelowa. Większą część kontraktu zrealizuje konsorcjum, które dostarczy m.in. pomocniczą jednostkę zasilającą APU (za niecałe 7 mln zł), blok taktycznego systemu treningowego (za prawie 2,8 mln zł), radiostację V/UHF typu SRT-651/N (za 1,3 mln zł), komputer sterowania lotem (za 1,15 mln zł), a także pięć koncentratorów tlenu (za 2,5 mln zł). Natomiast Ankol dostarczy naszym lotnikom różnego typu zawory, w tym jednokierunkowe zwrotne i bezpieczeństwa nadmiarowe, łącznie za kilkaset tysięcy złotych.

M-346 Bielik to obecnie najnowocześniejszy samolot szkoleniowy Wojska Polskiego. Maszyny, które stopniowo zastępują TS-11 Iskra, przeznaczone są do treningów i szkolenia pilotów przygotowujących się do zasiadania za sterami wielozadaniowych samolotów F-16 Jastrząb. Umowę na dostawę ośmiu samolotów M-346 Bielik z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne cztery maszyny podpisano w lutym 2014 roku. Pierwsze dwie maszyny dotarły do Polski jesienią 2016 roku, a pozostałe sześć jesienią 2017 roku. W 2018 roku podpisano umowę na dostawę do 2022 roku kolejnych ośmiu samolotów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: m-346.com

dodaj komentarz

komentarze


Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pancerniacy jadą na misję
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dzień wart stu lat
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pociski rakietowe dla Husarzy
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Wojsko ma swojego satelitę!
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Najdłuższa noc
„Horyzont” przeciw dywersji
Zwrot na Bałtyk
Noc Dnia Podchorążego
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Po co wojsku satelity?
Polski „Wiking” dla Danii
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojsko na Horyzoncie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Gdy ucichnie artyleria
Militarne Schengen
The Darker, the Better
Więcej Herculesów dla Abramsów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nowe Kraby w Sulechowie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Komplet medali wojskowych na ringu
W krainie Świętego Mikołaja
Niebo pod osłoną
Marynarze podjęli wyzwanie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Plan na WAM
AW149 made in Poland
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Kapral Bartnik mistrzem świata
Okręt skrojony na Bałtyk
Razem na ratunek
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zwalczyć strach, rozwiać mity
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Mundurowi z benefitami
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Obywatele chcą być #wGotowości
Udany start Peruna
Wojskowy bus do szczęścia
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polscy marynarze na misjach
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
AW149 – moc kawalerii powietrznej!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO