moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Części do Bielików

Pomocnicza jednostka zasilająca APU, komputer sterowania lotem, blok taktycznego systemu treningowego, radiostacja V/UHF typu SRT-651/N, klapy zaskrzydłowe i lotki oraz różnego typu zawory. Prawie 42 mln zł zapłaci 41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie za części zamienne oraz materiały eksploatacyjne do ośmiu samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik.

Przetarg na dostawę całego pakietu części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych do Bielików 41 Baza Lotnictwa Szkolnego ogłosiła wiosną tego roku. Poszukiwane były m.in. zespoły spadochronu stabilizującego, pomocniczej jednostki zasilającej APU, komputer sterowania lotem, blok taktycznego systemu treningowego, radiostacja V/UHF typu SRT-651/N, klapy zaskrzydłowe i lotki oraz różnego typu zawory. Wnioski o dopuszczenie do postępowania można było składać do połowy kwietnia, a oferty handlowe do końca czerwca. O tym, który z podmiotów ubiegających się o zamówienie oraz o fakcie unieważnienia jego części – z powodu braku propozycji – jednostka z Dębina poinformowała w połowie lipca.

Ostatecznie zamówienie o wartości 41,5 mln zł (26 mln jako gwarantowane i 15 mln jako prawo opcji) przypadło dwóm oferentom: konsorcjum składającemu się z firm Leonardo Poland, Fights on Traning i Fights on Logistics oraz spółce Ankol z Chorzelowa. Większą część kontraktu zrealizuje konsorcjum, które dostarczy m.in. pomocniczą jednostkę zasilającą APU (za niecałe 7 mln zł), blok taktycznego systemu treningowego (za prawie 2,8 mln zł), radiostację V/UHF typu SRT-651/N (za 1,3 mln zł), komputer sterowania lotem (za 1,15 mln zł), a także pięć koncentratorów tlenu (za 2,5 mln zł). Natomiast Ankol dostarczy naszym lotnikom różnego typu zawory, w tym jednokierunkowe zwrotne i bezpieczeństwa nadmiarowe, łącznie za kilkaset tysięcy złotych.

M-346 Bielik to obecnie najnowocześniejszy samolot szkoleniowy Wojska Polskiego. Maszyny, które stopniowo zastępują TS-11 Iskra, przeznaczone są do treningów i szkolenia pilotów przygotowujących się do zasiadania za sterami wielozadaniowych samolotów F-16 Jastrząb. Umowę na dostawę ośmiu samolotów M-346 Bielik z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne cztery maszyny podpisano w lutym 2014 roku. Pierwsze dwie maszyny dotarły do Polski jesienią 2016 roku, a pozostałe sześć jesienią 2017 roku. W 2018 roku podpisano umowę na dostawę do 2022 roku kolejnych ośmiu samolotów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: m-346.com

dodaj komentarz

komentarze


My, jedna armia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Plan na WAM
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Mundurowi z benefitami
Mity i manipulacje
Kosmiczna wystawa
„Road Runner” w Libanie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Gdy ucichnie artyleria
Czy to już wojna?
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Wojskowy bus do szczęścia
„Zamek” pozostał bezpieczny
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Awanse w dniu narodowego święta
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Dywersja na kolei. Są dowody
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Torpeda w celu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Marynarze podjęli wyzwanie
Polski „Wiking” dla Danii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Standardy NATO w Siedlcach
Sukces Polaka w biegu z marines
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Ułani szturmowali okopy
Im ciemniej, tym lepiej
Is It Already War?
Kaman – domknięcie historii
Dzień wart stu lat
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO