moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Części do Bielików

Pomocnicza jednostka zasilająca APU, komputer sterowania lotem, blok taktycznego systemu treningowego, radiostacja V/UHF typu SRT-651/N, klapy zaskrzydłowe i lotki oraz różnego typu zawory. Prawie 42 mln zł zapłaci 41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie za części zamienne oraz materiały eksploatacyjne do ośmiu samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik.

Przetarg na dostawę całego pakietu części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych do Bielików 41 Baza Lotnictwa Szkolnego ogłosiła wiosną tego roku. Poszukiwane były m.in. zespoły spadochronu stabilizującego, pomocniczej jednostki zasilającej APU, komputer sterowania lotem, blok taktycznego systemu treningowego, radiostacja V/UHF typu SRT-651/N, klapy zaskrzydłowe i lotki oraz różnego typu zawory. Wnioski o dopuszczenie do postępowania można było składać do połowy kwietnia, a oferty handlowe do końca czerwca. O tym, który z podmiotów ubiegających się o zamówienie oraz o fakcie unieważnienia jego części – z powodu braku propozycji – jednostka z Dębina poinformowała w połowie lipca.

Ostatecznie zamówienie o wartości 41,5 mln zł (26 mln jako gwarantowane i 15 mln jako prawo opcji) przypadło dwóm oferentom: konsorcjum składającemu się z firm Leonardo Poland, Fights on Traning i Fights on Logistics oraz spółce Ankol z Chorzelowa. Większą część kontraktu zrealizuje konsorcjum, które dostarczy m.in. pomocniczą jednostkę zasilającą APU (za niecałe 7 mln zł), blok taktycznego systemu treningowego (za prawie 2,8 mln zł), radiostację V/UHF typu SRT-651/N (za 1,3 mln zł), komputer sterowania lotem (za 1,15 mln zł), a także pięć koncentratorów tlenu (za 2,5 mln zł). Natomiast Ankol dostarczy naszym lotnikom różnego typu zawory, w tym jednokierunkowe zwrotne i bezpieczeństwa nadmiarowe, łącznie za kilkaset tysięcy złotych.

M-346 Bielik to obecnie najnowocześniejszy samolot szkoleniowy Wojska Polskiego. Maszyny, które stopniowo zastępują TS-11 Iskra, przeznaczone są do treningów i szkolenia pilotów przygotowujących się do zasiadania za sterami wielozadaniowych samolotów F-16 Jastrząb. Umowę na dostawę ośmiu samolotów M-346 Bielik z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne cztery maszyny podpisano w lutym 2014 roku. Pierwsze dwie maszyny dotarły do Polski jesienią 2016 roku, a pozostałe sześć jesienią 2017 roku. W 2018 roku podpisano umowę na dostawę do 2022 roku kolejnych ośmiu samolotów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: m-346.com

dodaj komentarz

komentarze


Cios w plecy
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Rekompensaty na nowych zasadach
Z najlepszymi na planszy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Hekatomba na Woli
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
W poszukiwaniu majora Serafina
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Największy transport Abramsów w tym roku
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
17 września 1939. Nigdy więcej
Kurs dla najlepszych w SERE
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Husarz z polskim instruktorem
Krok ku niezależności
Brytyjczycy na wschodniej straży
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Defendery skompletowane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Debiut polskich Patriotów
NATO – jesteśmy z Polską
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Black Hawki nad Warszawą
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Czołgiści w ogniu
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Żandarmeria skontroluje także cywilów
„Road Runner” w Libanie
Zwycięska batalia o stolicę
Pożegnanie z Columbią
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Orlik na Alfę
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Święto Wojsk Lądowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO