moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mastery wylądowały w Polsce

Do Polski przyleciały pierwsze dwa z ośmiu zamówionych przez wojsko samolotów szkoleniowych M-346. Zanim jednak wyprodukowane we Włoszech maszyny rozpoczną służbę, muszą jeszcze przejść szereg testów. Mastery to jedne z najnowocześniejszych samolotów szkoleniowych na świecie. Dzięki nim Polska będzie mogła samodzielnie szkolić pilotów F-16.

Mastery z biało-czerwonymi szachownicami przyleciały wczoraj z włoskiego Venegono do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Zgodnie z warunkami kontraktu przyprowadzili je włoscy piloci. To pierwsze dwie maszyny M-346, które włoska fabryka Leonardo-Finmeccanica wyprodukowała dla polskiego wojska. W sumie do Polski trafi osiem egzemplarzy samolotu szkolenia zaawansowanego – ostatnie mają przylecieć do listopada 2017 roku. Jako pierwsze do Dęblina dotarły maszyny o numerach bocznych 7702 i 7703. – Teraz rozpocznie się procedura weryfikacji samolotów zgodnie z podpisanymi umowami. Na tym etapie trudno powiedzieć, jak długo będzie trwał ten proces – mówi płk pil. Wojciech Pikuła, dowódca 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Testy w powietrzu i na ziemi

Zanim maszyny oficjalnie staną się własnością polskich sił powietrznych, muszą przejść ostatnie testy. – To nic innego, jak sprawdzenie, czy samolot w konfiguracji przeznaczonej dla polskich sił powietrznych spełnia wymagania zawarte w umowie. Weryfikacja obejmuje zarówno sprawdzenie na ziemi, jak i w locie – tłumaczy ppłk pil. Marek Kejna, starszy specjalista i oficer łącznikowy w firmie Finmeccanica i włoskich siłach powietrznych.

Podczas lotów weryfikacyjnych za sterami maszyn usiądą członkowie polsko-włoskich zespołów, którzy będą sprawdzać m.in. właściwości pilotażowe maszyny, osiągi samolotu i jego wyposażenie. Chodzi tu głównie o awionikę Mastera i jej dostosowanie do potrzeb pilotów, którzy docelowo mają się szkolić na wielozadaniowych F-16. Testowane będą także system symulacji uzbrojenia, możliwość wykonywania lotów IFR (zgodnie ze wskazaniami przyrządów) oraz spadochron hamujący. Jeśli kontrole wypadną pozytywnie, członkowie polsko-włoskich zespołów rozpoczną odbiór techniczny, czyli ocenę sprawności technicznej samolotu. Warto dodać, że procedura podwójnego sprawdzenia, czyli weryfikacji i odbioru technicznego, dotyczy tylko pierwszego z ośmiu polskich Masterów. Pozostałe maszyny przejdą jedynie odbiór techniczny. Dopiero po jego pozytywnym zakończeniu będzie podpisywany protokół przyjęcia-przekazania. Na tej podstawie nastąpi transfer prawa własności samolotu. M-346 będą mogły wówczas zostać wpisane do polskiego wojskowego rejestru statków powietrznych.

Mastery po polsku

Zanim samoloty przeleciały do Polski, pod okiem inżynierów z włoskiej fabryki Leonardo-Finmeccanica przeszły sprawdziany naziemne i loty testowe we Włoszech. Sprawdzane były m.in. praca urządzeń pokładowych, elektronika pokładowa, oprogramowanie komputerów lotu oraz instalacje: tlenowa, pneumatyczna, hydrauliczna i paliwowa. Przetestowano także spadochron hamujący i system wymiany informacji cyfrowej Data Link.

Mastery, które będą służyć w polskiej armii, różnią się od M-346 produkowanych seryjnie we Włoszech. Samoloty dla polskich lotników mają inną awionikę, która jest zmodyfikowana w taki sposób, by pomagała w szkoleniu przyszłych pilotów F-16. Mastery są wyposażone w podobny jak w „efach” system zobrazowania na wyświetlaczach i wskaźnikach oraz mają podobne symbolikę i sposób przekazywania informacji dla pilotów. Na potrzeby polskich sił powietrznych została też zamontowana tzw. zasłonka ślepego pilotażu. Dzięki niej kabinę samolotu można zasłonić, co ma imitować pogorszenie warunków pogodowych. Polski Master ma też najnowocześniejszy spośród wszystkich tego typu maszyn software, czyli oprogramowanie komputerów pokładowych. Pozwala ono np. symulować środowisko walki: wszelkiego typu uzbrojenie oraz zagrożenia z ziemi i powietrza. Elementem odróżniającym polską wersję od włoskich maszyn jest także spadochron hamujący. Specjalnie dla polskich pilotów został zamontowany także system służący do wymiany informacji cyfrowej.

Szkolny M-346 Master został wybrany przez Polskę w lutym 2014 roku jako samolot zaawansowanego systemu szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer). Polskie siły powietrzne mają otrzymać 8 maszyn tego typu. W pakiecie Finmeccanica dostarczy kompletny system szkoleniowy, składający się z symulatorów, komputerowego systemu wspomagania szkolenia oraz pakietu szkoleniowego i logistycznego.

Dzięki M-346 polskie siły powietrzne będą mogły w pełni samodzielnie szkolić przyszłych pilotów takich nowoczesnych samolotów bojowych jak F-16. Po 2017 roku będzie zatem można zrezygnować z podstawowego kształcenia kandydatów na pilotów „efów” w Stanach Zjednoczonych.

M-346 Master produkowany przez włoską firmę Alenia Aermacchi (od stycznia 2016 funkcjonującą jako integralna cześć koncernu Finmeccanica) jest dziś jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów szkolnych na świecie. Polska będzie czwartym jego użytkownikiem. Obecnie korzystają z niego także siły powietrzne Włoch, Singapuru i Izraela.

Paulina Glińska, Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin, ppłk pil. Marek Klejna

dodaj komentarz

komentarze

~Edi
1497346920
Warto zaktualizować artykuł i dodać że do tej pory nie zostały odebrane, i nie wiadomo czy będą w tym roku.
FA-F5-AA-FC
~Ziutek
1479388020
Jak wysokie odszkodowania płacą Polsce Włosi za opóźnienia w dostawach tych samolocików ?
64-DC-8B-9F
~Hamer
1479285900
Testy i loty weryfikacyjne miały być przeprowadzone PRZED podpisaniem umowy a nie teraz ! Przypomnę,iż wykonano tylko 2 krótkie loty w Polsce i natychmiast podpisano potwornie drogą i bez offsetową umowę na Mastery!!! Teraz zamiast szkolić pilotów organizuje się dopiero szereg testów [ a co jak będą negatywne ? ] Czekam aż wreszcie wyszkolą od początku do końca pierwszego pilota z wszystkimi certyfikatami na F-16 ale to może jeszcze potrwać wiele wiele lat a właściwie NIGDY do tego nie dojdzie (...) Pytanie techniczne: - czy kokpit Mastera jest w 100% odwzorowany jak w F-16 Bl.52 bo taki był warunek w postępowaniu zakupowym... Czekam również na pierwszych pilotów zagranicznych i "zarobek" na szkoleniu tych że pilotów bo to również był argument w zakupie tak drogiego Mastera!!!
69-AD-99-EB
~f16
1479229320
Kondzio bohater :)
ED-BD-3B-48

Gunner, nie runner
 
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Szpej na miarę potrzeb
Strażacy ruszają do akcji
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Kolejne FlyEye dla wojska
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
SOR w Legionowie
Wytropić zagrożenie
Front przy biurku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ramię w ramię z aliantami
NATO na północnym szlaku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojna na detale
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
25 lat w NATO – serwis specjalny
Sandhurst: końcowe odliczanie
Rekordziści z WAT
Wojna w świętym mieście, część druga
Kadisz za bohaterów
W Italii, za wolność waszą i naszą
Na straży wschodniej flanki NATO
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Zmiany w dodatkach stażowych
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
NATO on Northern Track
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, epilog
Sprawa katyńska à la española
Przygotowania czas zacząć
Pod skrzydłami Kormoranów
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Święto stołecznego garnizonu
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Zachować właściwą kolejność działań
Charge of Dragon
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO