moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Mastery wylądowały w Polsce

Do Polski przyleciały pierwsze dwa z ośmiu zamówionych przez wojsko samolotów szkoleniowych M-346. Zanim jednak wyprodukowane we Włoszech maszyny rozpoczną służbę, muszą jeszcze przejść szereg testów. Mastery to jedne z najnowocześniejszych samolotów szkoleniowych na świecie. Dzięki nim Polska będzie mogła samodzielnie szkolić pilotów F-16.

Mastery z biało-czerwonymi szachownicami przyleciały wczoraj z włoskiego Venegono do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Zgodnie z warunkami kontraktu przyprowadzili je włoscy piloci. To pierwsze dwie maszyny M-346, które włoska fabryka Leonardo-Finmeccanica wyprodukowała dla polskiego wojska. W sumie do Polski trafi osiem egzemplarzy samolotu szkolenia zaawansowanego – ostatnie mają przylecieć do listopada 2017 roku. Jako pierwsze do Dęblina dotarły maszyny o numerach bocznych 7702 i 7703. – Teraz rozpocznie się procedura weryfikacji samolotów zgodnie z podpisanymi umowami. Na tym etapie trudno powiedzieć, jak długo będzie trwał ten proces – mówi płk pil. Wojciech Pikuła, dowódca 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Testy w powietrzu i na ziemi

Zanim maszyny oficjalnie staną się własnością polskich sił powietrznych, muszą przejść ostatnie testy. – To nic innego, jak sprawdzenie, czy samolot w konfiguracji przeznaczonej dla polskich sił powietrznych spełnia wymagania zawarte w umowie. Weryfikacja obejmuje zarówno sprawdzenie na ziemi, jak i w locie – tłumaczy ppłk pil. Marek Kejna, starszy specjalista i oficer łącznikowy w firmie Finmeccanica i włoskich siłach powietrznych.

Podczas lotów weryfikacyjnych za sterami maszyn usiądą członkowie polsko-włoskich zespołów, którzy będą sprawdzać m.in. właściwości pilotażowe maszyny, osiągi samolotu i jego wyposażenie. Chodzi tu głównie o awionikę Mastera i jej dostosowanie do potrzeb pilotów, którzy docelowo mają się szkolić na wielozadaniowych F-16. Testowane będą także system symulacji uzbrojenia, możliwość wykonywania lotów IFR (zgodnie ze wskazaniami przyrządów) oraz spadochron hamujący. Jeśli kontrole wypadną pozytywnie, członkowie polsko-włoskich zespołów rozpoczną odbiór techniczny, czyli ocenę sprawności technicznej samolotu. Warto dodać, że procedura podwójnego sprawdzenia, czyli weryfikacji i odbioru technicznego, dotyczy tylko pierwszego z ośmiu polskich Masterów. Pozostałe maszyny przejdą jedynie odbiór techniczny. Dopiero po jego pozytywnym zakończeniu będzie podpisywany protokół przyjęcia-przekazania. Na tej podstawie nastąpi transfer prawa własności samolotu. M-346 będą mogły wówczas zostać wpisane do polskiego wojskowego rejestru statków powietrznych.

Mastery po polsku

Zanim samoloty przeleciały do Polski, pod okiem inżynierów z włoskiej fabryki Leonardo-Finmeccanica przeszły sprawdziany naziemne i loty testowe we Włoszech. Sprawdzane były m.in. praca urządzeń pokładowych, elektronika pokładowa, oprogramowanie komputerów lotu oraz instalacje: tlenowa, pneumatyczna, hydrauliczna i paliwowa. Przetestowano także spadochron hamujący i system wymiany informacji cyfrowej Data Link.

Mastery, które będą służyć w polskiej armii, różnią się od M-346 produkowanych seryjnie we Włoszech. Samoloty dla polskich lotników mają inną awionikę, która jest zmodyfikowana w taki sposób, by pomagała w szkoleniu przyszłych pilotów F-16. Mastery są wyposażone w podobny jak w „efach” system zobrazowania na wyświetlaczach i wskaźnikach oraz mają podobne symbolikę i sposób przekazywania informacji dla pilotów. Na potrzeby polskich sił powietrznych została też zamontowana tzw. zasłonka ślepego pilotażu. Dzięki niej kabinę samolotu można zasłonić, co ma imitować pogorszenie warunków pogodowych. Polski Master ma też najnowocześniejszy spośród wszystkich tego typu maszyn software, czyli oprogramowanie komputerów pokładowych. Pozwala ono np. symulować środowisko walki: wszelkiego typu uzbrojenie oraz zagrożenia z ziemi i powietrza. Elementem odróżniającym polską wersję od włoskich maszyn jest także spadochron hamujący. Specjalnie dla polskich pilotów został zamontowany także system służący do wymiany informacji cyfrowej.

Szkolny M-346 Master został wybrany przez Polskę w lutym 2014 roku jako samolot zaawansowanego systemu szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer). Polskie siły powietrzne mają otrzymać 8 maszyn tego typu. W pakiecie Finmeccanica dostarczy kompletny system szkoleniowy, składający się z symulatorów, komputerowego systemu wspomagania szkolenia oraz pakietu szkoleniowego i logistycznego.

Dzięki M-346 polskie siły powietrzne będą mogły w pełni samodzielnie szkolić przyszłych pilotów takich nowoczesnych samolotów bojowych jak F-16. Po 2017 roku będzie zatem można zrezygnować z podstawowego kształcenia kandydatów na pilotów „efów” w Stanach Zjednoczonych.

M-346 Master produkowany przez włoską firmę Alenia Aermacchi (od stycznia 2016 funkcjonującą jako integralna cześć koncernu Finmeccanica) jest dziś jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów szkolnych na świecie. Polska będzie czwartym jego użytkownikiem. Obecnie korzystają z niego także siły powietrzne Włoch, Singapuru i Izraela.

Paulina Glińska, Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. sztab. Przemysław Ciucki, Marta Serafin, ppłk pil. Marek Klejna

dodaj komentarz

komentarze

~Edi
1497346920
Warto zaktualizować artykuł i dodać że do tej pory nie zostały odebrane, i nie wiadomo czy będą w tym roku.
FA-F5-AA-FC
~Ziutek
1479388020
Jak wysokie odszkodowania płacą Polsce Włosi za opóźnienia w dostawach tych samolocików ?
64-DC-8B-9F
~Hamer
1479285900
Testy i loty weryfikacyjne miały być przeprowadzone PRZED podpisaniem umowy a nie teraz ! Przypomnę,iż wykonano tylko 2 krótkie loty w Polsce i natychmiast podpisano potwornie drogą i bez offsetową umowę na Mastery!!! Teraz zamiast szkolić pilotów organizuje się dopiero szereg testów [ a co jak będą negatywne ? ] Czekam aż wreszcie wyszkolą od początku do końca pierwszego pilota z wszystkimi certyfikatami na F-16 ale to może jeszcze potrwać wiele wiele lat a właściwie NIGDY do tego nie dojdzie (...) Pytanie techniczne: - czy kokpit Mastera jest w 100% odwzorowany jak w F-16 Bl.52 bo taki był warunek w postępowaniu zakupowym... Czekam również na pierwszych pilotów zagranicznych i "zarobek" na szkoleniu tych że pilotów bo to również był argument w zakupie tak drogiego Mastera!!!
69-AD-99-EB
~f16
1479229320
Kondzio bohater :)
ED-BD-3B-48

Kompania manewrowa gotowa do misji
Zbrojeniowe inwestycje świętokrzyskiej politechniki
Sport – przepustka do wojsk specjalnych?
Narodziny kłamstwa: berlingowcy w Katyniu
Mój ojciec widział katyńskie doły śmierci
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Raport z płonącego getta
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Nowe drony dla specjalsów
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Beryle dla Nigerii
Ćwierć wieku współpracy z amerykańskimi gwardzistami
Walczyli i zginęli dla Polski
Ministrowie obrony w Brukseli
WAT Rekrut pomoże przyszłym studentom
Atak z wody i spod wody
75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
Minister Błaszczak: nie zapomnimy o katyńskiej zbrodni
Na jakich zasadach powrót do armii?
Francja inwestuje w obronność
Walki żołnierzy na gali Armia Fight Night
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Dziesiąte święto stołecznego garnizonu
Weterani przygotowują się do startu w Invictus Games
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Rosomaki dla Bułgarii?
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Posłowie debatowali o modernizacji
Żonkile dla bohaterów getta
Polacy pod fryzyjską flagą
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Eksperci dyskutowali o WOT
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
W drodze do Santiago de Compostela
Raki w fazie testów
Afgańska misja z nowymi siłami
16–30 kwietnia 1918 – poszukiwania polskiego króla
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
Przyszłość lotnictwa
Agat: zmieniamy zasady gry
Hiszpanie modernizują armię
Zbrodnia w Katyniu i propaganda
Argentyńska zagadka
Trzy miesiące w lodach Antarktydy
„Sophia” z polskim akcentem
Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
Bliski Wschód – definicja chaosu
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO