moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samochód do desantowania

Jeszcze w tym roku do 6 Brygady Powietrznodesantowej mają trafić od dawna wyczekiwane pojazdy, które można desantować metodą spadochronową. Samochody mają służyć do transportu wyposażenia i zaopatrzenia na zrzutowisku, transportu żołnierzy, w tym rannych i holowania broni artyleryjskiej. Pojazd można było obejrzeć podczas kieleckich targów zbrojeniowych.

Umowę na zakup pojazdów wojsk aeromobilnych i przyczep specjalnych zawarto pod koniec ubiegłego roku. Kontrakt zakłada dostawę w ramach zamówienia podstawowego 55 pojazdów oraz 105 przyczep specjalnych. Możliwe jest rozszerzenie zamówienia o kolejne 25 pojazdów i 55 przyczep. Pierwsze pojazdy do jednostek trafić mają w październiku 2019 roku, ostatnie do końca 2022 r.

– Trwają jeszcze ostatnie testy pojazdu w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej – mówi st. chor. Marcin Bielecki z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Spadochroniarz był jedną z osób, która obserwowała badania pojazdu, np. w czasie gdy sprawdzano jego możliwości jezdne na Pustyni Błędowskiej oraz gdy oceniano samochód w czasie zrzutów. – Zrzut był z dźwigów, ale prędkość opadania była taka sama, jak przy realnym desantowaniu – mówi podoficer. – Muszę przyznać, że zapowiada się to bardzo dobrze. Wszystkie dotychczasowe testy pojazd przechodzi pomyślnie – uzupełnia.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Podstawowym zadaniem pojazdów wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności jest transport ładunków i ludzi w różnych warunkach terenowych i klimatycznych. Może także transportować żołnierzy, rannych oraz holować przyczepy, moździerze, działa artyleryjskie. – Szukaliśmy samochodu mocnego, trwałego, który w znacznym stopniu ułatwi nam działanie na zrzutowisku. Bo nie wszystko można przenieść na swoich plecach. Korzystając z takich pojazdów oszczędzimy dużo sił i energii – mówią żołnierze.

Wóz może być transportowany przez śmigłowiec (jest podczepiony pod pokładem), ale jest też przystosowany do zrzutu na platformie desantowej PDS typu „V” 108” 12 ft z pokładu samolotów C-130 lub C-295M. Ze względu na ciężar (wozu i platformy) do desantowania wykorzystywane będą dwa spadochrony o powierzchni 700 metrów kwadratowych każdy.
Spadochroniarze chwalą produkt m.in. za ciekawą, lekką konstrukcję, kabina jest otwarta, wykonana z aluminiowych profili. – Na wozie możemy mocować broń: od lekkich karabinów po granatniki. Poza tym podoba nam się wiele konstrukcyjnych ciekawostek, które wykorzystano w tym projekcie. Chodzi np. o zaczepy, które ułatwią montaż wozu na platformach desantowych czy o dwie wyciągarki. Co ciekawe, koła wozu oblane zostały gumą, co pozwala na jazdę nawet po uszkodzeniu lub przestrzeleniu opon – mówi chor. Bielecki.

Pojazdy wysokiej mobilności dla wojsk aeromobilnych zostały wyprodukowane przez konsorcjum: KAFAR Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt, Auto Podlasie, Auto Special Modlniczka – Oddział Sobiesław Zasada Warszawa.

 

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Maniek Mentelis z UStki
1645093260
" Co ciekawe, koła wozu oblane zostały gumą, co pozwala na jazdę nawet po uszkodzeniu lub przestrzeleniu opon – mówi chor. Bielecki. " I jak zrozumieć te słowa? Przecież opona w pojeździe jest z gumy. "Koła wozu" to felga metalowa plus gumowa opona to co tu jest do pblewania? Chyba chorąży coś się pomyslił albo jest literówka zrobiona przez autora tego artykułu.
55-E4-FB-6C
~ja
1568877780
Takie coś na przyczepkach też by się przydało https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=28935
80-AB-16-01
~Nikolson
1568697480
"koła wozu oblane zostały gumą" - czyli tłumacząc na polski - pojazd jeździ na masywach? Naprawdę?
9F-F5-79-2E
~ja
1568644380
Skoro mają być przyczepy do tych pojazdów, to czas na umieszczenie na nich wyrzutni z pociskami 70mm, powiedzmy dla 18 rakiet (3x6szt). Mesko takie produkuje. Na samym samochodzie proponuję umieścić coś takiego https://www.youtube.com/watch?v=ANW2iOffPd8&list=PLOzMEFZyIDOj-IBuNl23q6gqiBoKjHh2b&index=50&t=0s by grupy desantowe nie były bezbronne.
7E-B0-F9-56
~ja
1568613120
"Podstawowym zadaniem pojazdów jest transport ładunków i ludzi w różnych warunkach terenowych i klimatycznych" Klimatycznych? Już to widzę przy 10 stopniowym mrozie.
80-AB-16-01

Drony w ofensywie
Lepsza efektywność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Czas nowych inwestycji
Towarzysze czołgów
Najmłodszy w rodzinie
Baobab z miotaczem
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Wielkie zbrojenia za Odrą
Norwegowie budują na polskim poligonie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Z najlepszymi na planszy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Dwie agresje, dwie okupacje
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
„Road Runner” w Libanie
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Huta Stalowa Wola na MSPO
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Na motocyklach śladami historii
Zakupy według potrzeb
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Świetne występy polskich żołnierzy
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Wyczekiwane przyspieszenie
„Był twarzą sił powietrznych”
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Szczelna sieć dla Tarczy
Nocne ataki na Ukrainę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Radary, które widzą wszystko
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Beret „na rekinka” lub koguta
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Pilica+ coraz bliżej
Brytyjczycy żegnają Malbork
Orlik na Alfę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Koniec miękkiej gry
Hekatomba na Woli
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Startuje „Żelazny obrońca”
Wypadek przed Air Show
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Zwycięska batalia o stolicę
Drones on the Offensive
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Pancerna pięść
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Strzelanina w bazie US Army

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO