moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samochód do desantowania

Jeszcze w tym roku do 6 Brygady Powietrznodesantowej mają trafić od dawna wyczekiwane pojazdy, które można desantować metodą spadochronową. Samochody mają służyć do transportu wyposażenia i zaopatrzenia na zrzutowisku, transportu żołnierzy, w tym rannych i holowania broni artyleryjskiej. Pojazd można było obejrzeć podczas kieleckich targów zbrojeniowych.

Umowę na zakup pojazdów wojsk aeromobilnych i przyczep specjalnych zawarto pod koniec ubiegłego roku. Kontrakt zakłada dostawę w ramach zamówienia podstawowego 55 pojazdów oraz 105 przyczep specjalnych. Możliwe jest rozszerzenie zamówienia o kolejne 25 pojazdów i 55 przyczep. Pierwsze pojazdy do jednostek trafić mają w październiku 2019 roku, ostatnie do końca 2022 r.

– Trwają jeszcze ostatnie testy pojazdu w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej – mówi st. chor. Marcin Bielecki z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Spadochroniarz był jedną z osób, która obserwowała badania pojazdu, np. w czasie gdy sprawdzano jego możliwości jezdne na Pustyni Błędowskiej oraz gdy oceniano samochód w czasie zrzutów. – Zrzut był z dźwigów, ale prędkość opadania była taka sama, jak przy realnym desantowaniu – mówi podoficer. – Muszę przyznać, że zapowiada się to bardzo dobrze. Wszystkie dotychczasowe testy pojazd przechodzi pomyślnie – uzupełnia.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Podstawowym zadaniem pojazdów wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności jest transport ładunków i ludzi w różnych warunkach terenowych i klimatycznych. Może także transportować żołnierzy, rannych oraz holować przyczepy, moździerze, działa artyleryjskie. – Szukaliśmy samochodu mocnego, trwałego, który w znacznym stopniu ułatwi nam działanie na zrzutowisku. Bo nie wszystko można przenieść na swoich plecach. Korzystając z takich pojazdów oszczędzimy dużo sił i energii – mówią żołnierze.

Wóz może być transportowany przez śmigłowiec (jest podczepiony pod pokładem), ale jest też przystosowany do zrzutu na platformie desantowej PDS typu „V” 108” 12 ft z pokładu samolotów C-130 lub C-295M. Ze względu na ciężar (wozu i platformy) do desantowania wykorzystywane będą dwa spadochrony o powierzchni 700 metrów kwadratowych każdy.
Spadochroniarze chwalą produkt m.in. za ciekawą, lekką konstrukcję, kabina jest otwarta, wykonana z aluminiowych profili. – Na wozie możemy mocować broń: od lekkich karabinów po granatniki. Poza tym podoba nam się wiele konstrukcyjnych ciekawostek, które wykorzystano w tym projekcie. Chodzi np. o zaczepy, które ułatwią montaż wozu na platformach desantowych czy o dwie wyciągarki. Co ciekawe, koła wozu oblane zostały gumą, co pozwala na jazdę nawet po uszkodzeniu lub przestrzeleniu opon – mówi chor. Bielecki.

Pojazdy wysokiej mobilności dla wojsk aeromobilnych zostały wyprodukowane przez konsorcjum: KAFAR Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt, Auto Podlasie, Auto Special Modlniczka – Oddział Sobiesław Zasada Warszawa.

 

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Maniek Mentelis z UStki
1645093260
" Co ciekawe, koła wozu oblane zostały gumą, co pozwala na jazdę nawet po uszkodzeniu lub przestrzeleniu opon – mówi chor. Bielecki. " I jak zrozumieć te słowa? Przecież opona w pojeździe jest z gumy. "Koła wozu" to felga metalowa plus gumowa opona to co tu jest do pblewania? Chyba chorąży coś się pomyslił albo jest literówka zrobiona przez autora tego artykułu.
55-E4-FB-6C
~ja
1568877780
Takie coś na przyczepkach też by się przydało https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=28935
80-AB-16-01
~Nikolson
1568697480
"koła wozu oblane zostały gumą" - czyli tłumacząc na polski - pojazd jeździ na masywach? Naprawdę?
9F-F5-79-2E
~ja
1568644380
Skoro mają być przyczepy do tych pojazdów, to czas na umieszczenie na nich wyrzutni z pociskami 70mm, powiedzmy dla 18 rakiet (3x6szt). Mesko takie produkuje. Na samym samochodzie proponuję umieścić coś takiego https://www.youtube.com/watch?v=ANW2iOffPd8&list=PLOzMEFZyIDOj-IBuNl23q6gqiBoKjHh2b&index=50&t=0s by grupy desantowe nie były bezbronne.
7E-B0-F9-56
~ja
1568613120
"Podstawowym zadaniem pojazdów jest transport ładunków i ludzi w różnych warunkach terenowych i klimatycznych" Klimatycznych? Już to widzę przy 10 stopniowym mrozie.
80-AB-16-01

Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
7TP – czołg kompromisu
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nocny patrol myśliwców
Stańcie do apelu!
W drodze po młodszego nurka
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Czołg K2 made in Poland
Na rosyjskim pasku
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Warszawo, do broni!
K2 będą produkowane w Polsce
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Czas próby
Ostatnia niedziela…
Cisza przed wojną
Warsztat na kółkach dla F-16
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Terytorialsi zawitają do Płocka
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Kolarskie święto w stolicy
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Pucharowe zmagania Polaków
Rekompensaty na ostatniej prostej
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Zmodernizowany Leopard 2PL
Zmiana warty na wschodniej granicy
Inwestycje w mobilność wojska
Tłumy na zawodach w Krakowie
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Las Pamięci uczci poległych
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Na ratunek pancerniakom
Pieta Michniowska
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Cześć bohaterom naszej wolności
BWR-1 – weteran po liftingu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Cel: wyszkolić podoficera
Orlik na Alfę
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO