moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remont w Łasku. F-16 przebazowane do Krzesin

Samoloty F-16 na co dzień stacjonujące w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego zostały przebazowane do bliźniaczej bazy w podpoznańskich Krzesinach. Powodem przeprowadzki jest modernizacja łaskiego lotniska. W ciągu 1,5 roku zostanie tam wydłużony pas startowy, powstaną też nowe drogi kołowania oraz domek pilota.

Decyzja o przeprowadzce do Krzesin zapadła w marcu. Obecnie wszystkie maszyny z Łasku stacjonują już w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach. To bliźniacza jednostka, która na wyposażeniu posiada 32 „efy” oraz całą infrastrukturę konieczną do obsługi tych myśliwców. – Do Krzesin wyjechało w sumie 120 naszych żołnierzy, pilotów i członków personelu technicznego – mówi kpt. Joanna Motylińska-Szczych, rzecznik 32 bazy.

Kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik podpoznańskiej jednostki podkreśla, że przeprowadzka kolegów z Łasku nie stanowi większego problemu w codziennym funkcjonowaniu bazy. – Współpracujemy z Łaskiem od lat i mamy już doświadczenia ze wspólnych przebazowań. Nie wiąże się to dla nas z żadnymi utrudnieniami czy ograniczeniami – dodaje rzecznik.

Jak zapewniają wojskowi, przeprowadzka w żaden sposób nie zakłóci też cyklu zaplanowanych lotów. Szkolenia i ćwiczenia pilotów będą bowiem prowadzone tak jak wcześniej, a dla pilotów z Łasku zmieni się jedynie miejsce, z którego będą operować. – Piloci obu baz będą się szkolić zgodnie z własnymi planami szkolenia. Ale przy tak długim ich pobycie u nas nie wykluczamy wspólnych szkoleń i ćwiczeń – mówi kpt. Nanuś.

Będzie bezpieczniej

Gdy piloci będą się szkolić, w Łasku prowadzone będą prace remontowe. Najważniejsza z modernizacji to przebudowa pasa startowego i wydłużenie go w kierunku wschodnim z 2,5 do 3 kilometrów. – Przy śliskim pasie droga hamowania się wydłuża, dlatego zawsze bezpieczniej jest mieć trochę dłuższy pas niż ten, który mamy obecnie. Ma to znaczenie dla każdego rodzaju samolotów – przyznaje płk pil. Rafał Zadencki, dowódca 32 Bazy. Piloci, mając dodatkowe 500 metrów pasa będą mogli spokojniej podchodzić do lądowania także w trudnych warunkach.

Ale to nie jedyne, co czeka łaskie lotnisko. W trakcie prac remontowych powstaną też nowe drogi kołowania, a niektóre z dotychczasowych, zostaną wydłużone. Wybudowane zostanie też kilka płaszczyzn postojowych, przeznaczonych dla ciężkich maszyn transportowych. W planach jest też budowa nowego domku dla pilotów. – Wszystko to pociąga za sobą niestety dosyć długi okres zamknięcia naszego lotniska. Generalnie przebudowa ma potrwać około 1,5 roku, ale wiadomo, że wszystko będzie związane z warunkami atmosferycznymi i możliwością kontynuowania prac – mówi dowódca łaskiej bazy.

Rozbudowa bazy jest związana również z obecnością wojsk amerykańskich. Od 2012 roku w Łasku stacjonuje na stałe komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment. Tworzy go grupa amerykańskich żołnierzy – pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Zadaniem amerykańskich wojskowych jest przygotowanie wizyt większych grup lotników. Raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce przylatują bowiem dodatkowi piloci i personel techniczny z USA.

Polskie Siły Powietrzne mają do dyspozycji 48 samolotów F-16. 32 z nich stacjonują w Krzesinach, a pozostałe w Łasku. 12 z nich to egzemplarze dwumiejscowe (F-16D). Pierwsze jastrzębie trafiły do Polski 8 listopada 2006 roku.

PG , MZ

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek/ CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~Bombel
1491385860
Witamy w stolicy Wielkopolski i życzymy tyle samo lądowań co startów :) Pozdrawiają spotterzy spod Bramy Ożarowskiej ;)
08-FA-37-24

Hekatomba na Woli
Polskie drony dla wojska
Jak zostać kapralem rezerwy
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Uszyte na miarę
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Cisza przed wojną
Brytyjczycy żegnają Malbork
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Warszawo, do broni!
Terytorialsi i czarna taktyka
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Najważniejszy jest żołnierz
Nocne ataki na Ukrainę
Coraz więcej Panter w Polsce
Świetne występy polskich żołnierzy
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Wojskowe wsparcie z Holandii
Zwycięska batalia o stolicę
Służby badają wybuch pod Łukowem
Strzelanina w bazie US Army
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Eksplozja na Lubelszczyźnie
„Road Runner” w Libanie
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Kosmiczny prestiż
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Rozkaz: sformować brygadę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Beret „na rekinka” lub koguta
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Flytrap, czyli młot na drony
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Amunicja dla FA-50 kupiona
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Nas nikt nie oszuka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
W równym szyku, na centymetry
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Orlik na Alfę
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO