moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla Wietnamu

Mosty Daglezja umożliwiają pokonywanie przeszkód – jarów, kanałów, wąskich rzek lub jezior o szerokości do 20 metrów. Mogą się po nich poruszać pojazdy ważące ponad 60 ton. Opracowaną przez polskich inżynierów konstrukcję chce mieć armia wietnamska. Na razie zamówiła cztery mosty towarzyszące na podwoziu kołowym MS-20, ale zamówienie może zostać zwiększone.

Nieoficjalnie wiadomo, że umowę realizuje należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. Przedmiotem kontraktu są mosty towarzyszące MS-20 Daglezja. Wietnamczycy mieli zainteresować się polską konstrukcją podczas pobytu na ubiegłorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Bardzo szybko udało się osiągnąć porozumienie i podpisać umowę. Na razie na cztery sztuki, a być może będzie ich więcej.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej przyznają jedynie, że wiążą z azjatyckim kierunkiem duże nadzieje. – Wietnam jest jednym z potencjalnie najbardziej atrakcyjnych dla PGZ rynków w Azji Południowo-Wschodniej. Wśród produktów i rozwiązań, które mają największy potencjał na tamtejszym rynku, można wymienić, m.in. systemy radarowe, systemy rozpoznania elektronicznego, systemy logistyczne i pakiety modernizacyjne sprzętu wojskowego pochodzącego z czasów ZSRR – komentują przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Daglezja umożliwia pokonywanie różnego rodzaju przeszkód takich, jak: jary, wąskie rzeki czy jeziora oraz sztucznych zbiorników typu kanały lub rowy o szerokości do 20 metrów. Most składa się z umieszczonych na podwoziu Jelcza 662 dwóch złączonych ze sobą przęseł o długości 10 metrów, które rozkładają się z użyciem hydraulicznych siłowników.

Nośność opracowanej przez Polaków przeprawy jest imponująca. Przez most mogą przejeżdżać pojazdy gąsienicowe mające masę około 64 ton (czyli klasy MLC 70), a w przypadku pojazdów kołowych, czyli np. zestawów transportowych, nawet ponad 100 ton (klasa MLC 110).

Polska armia zleciła opracowanie Daglezji na początku ubiegłej dekady, ale potem przestała finansować projekt. OBRUM wykazał się jednak dużą determinacją i za własne pieniądze w 2008 roku skończył prototyp i przekazał go armii do badań i testów. Gdy te zakończyły się pomyślnie, w 2010 roku firma dostała zlecenie z MON-u na zbudowanie dwóch sztuk partii próbnej.

OBRUM z umowy się wywiązał i dwa lata później, w 2012 roku, przekazał jeden egzemplarz do służby w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu, a drugi do 2 Batalionu Saperów z 12 Brygady Zmechanizowanej. 

Przez dwa lata mosty były intensywnie testowane i sprawdzane podczas przeróżnych ćwiczeń. Ponieważ wszystkie wypadły pomyślnie, w 2014 roku polska armia zamówiła dziesięć MS-20 Daglezja dla jednostek inżynieryjnych. Mosty trafiły do 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia, 3 Batalionu Inżynieryjnego z Niska, 4 Batalionu Inżynieryjnego z Głogowa, 1 Batalionu Drogowo-Mostowego z Dęblina, 2 Pułku Saperów z Kazunia oraz 5 Pułku Inżynieryjnego ze Szczecina. Wszystkie przeprawy zostały dostarczone do końca 2017 roku.

Pod koniec października 2018 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił, że chce kupić jeszcze dziesięć sztuk MS-20 Daglezja. Pięć w zamówieniu podstawowym oraz pięć w opcji. Przetargu w tej sprawie jeszcze nie rozstrzygnięto.

Daglezja jest produkowana w dwóch wersjach. Na podwoziu kołowym (MS-20) i jest wówczas mostem towarzyszącym. Drugim rodzajem – będącym na etapie badań zakładowych i niewprowadzonym jeszcze do służby w polskiej armii, jest MG-20, czyli most Daglezja w wersji szturmowej na  podwoziu gąsienicowym.  

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Janusz Błaszczak, OBRUM

dodaj komentarz

komentarze


Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Cisza przed wojną
Amunicja dla FA-50 kupiona
Gen. Kukuła: Musimy być gotowi na prowokacje w trakcie „Zapadu”
Defilada prawdziwie joint
Na rosyjskim pasku
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Warszawo, do broni!
„Road Runner” w Libanie
Coraz więcej strzelnic w powiatach
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Jak zostać kapralem rezerwy
Hekatomba na Woli
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Bitwa Warszawska, dzień czwarty: Zwycięska kontrofensywa
Orlik na Alfę
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Rozkaz: sformować brygadę
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Czternastka – pożegnanie z legendą
Brytyjczycy żegnają Malbork
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Logistyczna rewolucja
Moc wrażeń na defiladzie
Beret „na rekinka” lub koguta
Coraz więcej Panter w Polsce
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Świetne występy polskich żołnierzy
Defilada tuż-tuż, żołnierze już gotowi
Jak dojechać na defiladę?
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Na niebo patrz!
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nas nikt nie oszuka
Bitwa Warszawska, dzień piąty: Bolszewika goń!
Polskie drony dla wojska
Bezpieczni dzięki żołnierzom
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Strzelanina w bazie US Army
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Terytorialsi i czarna taktyka
Chwała zwycięzcom!
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najważniejszy jest żołnierz
Zwycięska batalia o stolicę
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO