moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przyszłość lotnictwa

Ile będzie kosztować Centralny Port Komunikacyjny i co zmieni w krajowym rynku lotniczym? Jaką sumę przeznaczyło wojsko na modernizację baz sił powietrznych? Z jakimi inwestycjami wiązać się będzie zakup samolotów piątej generacji oraz nowych śmigłowców? To tematy, nad którymi debatowano we wtorek na konferencji „Lotnictwo nowej generacji”.

– Chcemy, aby jeszcze w tym roku rozstrzygnięty został konkurs na koncepcję architektoniczną Centralnego Portu Komunikacyjnego „Solidarność”, aby za trzy lata rozpoczęły się prace budowlane, a pierwsze samoloty zaczęły z niego operować w 2027 roku – zapowiedział dzisiaj Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK i sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. CPK i jego wpływ na krajowy rynek lotniczy był jednym z głównych tematów konferencji „Lotnictwo nowej generacji. Strategie. technologie, rozwiązania”. Odpowiedzialny za realizację największej po 1989 roku inwestycji infrastrukturalnej w naszym kraju, wycenianej na około 35 mld zł, podkreślał, że budowa nowego lotniska w centrum Polski to wymóg społeczny i gospodarczy, bez którego nie dokonamy oczekiwanego skoku cywilizacyjnego.

Jedną z najciekawszych dyskusji dzisiejszej konferencji była debata o nowych samolotach i śmigłowcach, jakie planuje kupić Wojsko Polskie. Wbrew pozorom nie zdominowała jej rozmowa o parametrach technicznych i bojowych maszyn. Znacznie więcej czasu poświęcono kwestiom przygotowania sił powietrznych do przyjęcia nowego sprzętu. – Kupując nową latającą technikę wojskową, musimy mieć świadomość, że nie wystarczy kupić tylko same statki powietrzne. Trzeba zainwestować ogromne sumy w infrastrukturę lotniskową. W przypadku śmigłowców trzeba przystosować wszystkie bazy do roli hubów komunikacyjnych, czyli np. wydłużyć pasy – przekonywał ppłk pil. Wojciech Wróblewski z Inspektoratu Sił Powietrznych. – W przypadku samolotów piątej generacji nie będą to małe inwestycje, ale na szczęście od 2003 roku, gdy kupiliśmy samoloty F-16, dopracowaliśmy się już bardzo nowoczesnych baz do ich obsługi i zakres ulepszeń będzie stosunkowo niewielki – uzupełnił płk pil. Paweł Bigos, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Eksperci debatowali również o tym, czy sztuczna inteligencja przejmie kontrolę nad całością odprawy pasażerów na lotniskach oraz jak w przyszłości zmienią się statki powietrzne – na ile realne jest, że paliwożerne kolosy zastąpione zostaną przez konstrukcje napędzane silnikami elektrycznymi. Nie mogło zabraknąć także rozmowy o pojazdach latających, przeznaczonych do osobistego użytku. Prelegenci spierali się, czy rozwój dronów sprawił, że jesteśmy u progu rewolucji lotniczej na miarę tej dokonanej w motoryzacji przez forda T i czy możemy się spodziewać, że już wkrótce przesiądziemy się z samochodów do małych, elektrycznych pojazdów latających typu hoverbike.

Organizatorem drugiej już konferencji i wystawy pt. „Lotnictwo nowej generacji. Strategie. technologie, rozwiązania” była Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie oraz Zarząd Targów Warszawskich. Impreza podzielona została na pięć paneli dyskusyjnych, podczas których branżowi eksperci omawiali najważniejsze wyzwania, z jakimi będzie musiało w najbliższych latach zmierzyć się cywilne i wojskowe lotnictwo. Wśród zaproszonych gości byli m.in. Piotr Samson – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Rafał Milczarski – prezes PLL LOT, Mariusz Szpikowski – prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” i dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie oraz Artur Tomasik – prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Wojsko Polskie reprezentowali m.in. płk Sławomir Augustyn – zastępca szefa I3TO, ppłk pil. Wojciech Wróblewski z Inspektoratu Sił Powietrznych, płk pil. Paweł Bigos – dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz płk pil. Cezary Wasser – szef Szefostwa Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ZTW

dodaj komentarz

komentarze


Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Szwedzi w pętli
Artylerzyści mają moc!
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Borsuki jadą do wojska!
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Pancerniacy jadą na misję
Dzień wart stu lat
Najdłuższa noc
Holenderska misja na polskim niebie
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Satelita MikroSAR nadaje
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Militarne Schengen
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polski „Wiking” dla Danii
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
W krainie Świętego Mikołaja
Zawiszacy przywitali Borsuki
Gdy ucichnie artyleria
Don’t Get Hacked
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojsko ma swojego satelitę!
Orka na kursie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Wojskowa łączność w Kosmosie
Niebo pod osłoną
Nowe zasady dla kobiet w armii
Plan na WAM
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Nowe zdolności sił zbrojnych
Czas na polskie Borsuki
Przygotowani znaczy bezpieczni
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nadchodzi era Borsuka
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Komplet medali wojskowych na ringu
Smak służby

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO