moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przyszłość lotnictwa

Ile będzie kosztować Centralny Port Komunikacyjny i co zmieni w krajowym rynku lotniczym? Jaką sumę przeznaczyło wojsko na modernizację baz sił powietrznych? Z jakimi inwestycjami wiązać się będzie zakup samolotów piątej generacji oraz nowych śmigłowców? To tematy, nad którymi debatowano we wtorek na konferencji „Lotnictwo nowej generacji”.

– Chcemy, aby jeszcze w tym roku rozstrzygnięty został konkurs na koncepcję architektoniczną Centralnego Portu Komunikacyjnego „Solidarność”, aby za trzy lata rozpoczęły się prace budowlane, a pierwsze samoloty zaczęły z niego operować w 2027 roku – zapowiedział dzisiaj Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK i sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. CPK i jego wpływ na krajowy rynek lotniczy był jednym z głównych tematów konferencji „Lotnictwo nowej generacji. Strategie. technologie, rozwiązania”. Odpowiedzialny za realizację największej po 1989 roku inwestycji infrastrukturalnej w naszym kraju, wycenianej na około 35 mld zł, podkreślał, że budowa nowego lotniska w centrum Polski to wymóg społeczny i gospodarczy, bez którego nie dokonamy oczekiwanego skoku cywilizacyjnego.

Jedną z najciekawszych dyskusji dzisiejszej konferencji była debata o nowych samolotach i śmigłowcach, jakie planuje kupić Wojsko Polskie. Wbrew pozorom nie zdominowała jej rozmowa o parametrach technicznych i bojowych maszyn. Znacznie więcej czasu poświęcono kwestiom przygotowania sił powietrznych do przyjęcia nowego sprzętu. – Kupując nową latającą technikę wojskową, musimy mieć świadomość, że nie wystarczy kupić tylko same statki powietrzne. Trzeba zainwestować ogromne sumy w infrastrukturę lotniskową. W przypadku śmigłowców trzeba przystosować wszystkie bazy do roli hubów komunikacyjnych, czyli np. wydłużyć pasy – przekonywał ppłk pil. Wojciech Wróblewski z Inspektoratu Sił Powietrznych. – W przypadku samolotów piątej generacji nie będą to małe inwestycje, ale na szczęście od 2003 roku, gdy kupiliśmy samoloty F-16, dopracowaliśmy się już bardzo nowoczesnych baz do ich obsługi i zakres ulepszeń będzie stosunkowo niewielki – uzupełnił płk pil. Paweł Bigos, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Eksperci debatowali również o tym, czy sztuczna inteligencja przejmie kontrolę nad całością odprawy pasażerów na lotniskach oraz jak w przyszłości zmienią się statki powietrzne – na ile realne jest, że paliwożerne kolosy zastąpione zostaną przez konstrukcje napędzane silnikami elektrycznymi. Nie mogło zabraknąć także rozmowy o pojazdach latających, przeznaczonych do osobistego użytku. Prelegenci spierali się, czy rozwój dronów sprawił, że jesteśmy u progu rewolucji lotniczej na miarę tej dokonanej w motoryzacji przez forda T i czy możemy się spodziewać, że już wkrótce przesiądziemy się z samochodów do małych, elektrycznych pojazdów latających typu hoverbike.

Organizatorem drugiej już konferencji i wystawy pt. „Lotnictwo nowej generacji. Strategie. technologie, rozwiązania” była Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie oraz Zarząd Targów Warszawskich. Impreza podzielona została na pięć paneli dyskusyjnych, podczas których branżowi eksperci omawiali najważniejsze wyzwania, z jakimi będzie musiało w najbliższych latach zmierzyć się cywilne i wojskowe lotnictwo. Wśród zaproszonych gości byli m.in. Piotr Samson – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Rafał Milczarski – prezes PLL LOT, Mariusz Szpikowski – prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” i dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie oraz Artur Tomasik – prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Wojsko Polskie reprezentowali m.in. płk Sławomir Augustyn – zastępca szefa I3TO, ppłk pil. Wojciech Wróblewski z Inspektoratu Sił Powietrznych, płk pil. Paweł Bigos – dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz płk pil. Cezary Wasser – szef Szefostwa Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ZTW

dodaj komentarz

komentarze


MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Marynarze mają nowe motorówki
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Standardy NATO w Siedlcach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sportowcy na poligonie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Męska sprawa: profilaktyka
Polski „Wiking” dla Danii
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zasiać strach w szeregach wroga
Kolejny kontrakt Dezametu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pomnik nieznanych bohaterów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Mity i manipulacje
Kircholm 1605
Inwestycja w bezpieczeństwo
Szansa na nowe życie
Odznaczenia za wzorową służbę
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niespokojny poranek pilotów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Starcie pancerniaków
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Koniec dzieciństwa
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nie daj się zhakować
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Road Runner” w Libanie
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Husarze bliżej Polski
Abolicja dla ochotników
Pięściarska uczta w Suwałkach
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe zasady dla kobiet w armii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Marynarze podjęli wyzwanie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO