moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Siła w tradycji” – pierwszy taki konkurs

Wybór patrona, prezentacja książki oraz filmu w dowolnej formie – takie trzy zadania czekają na uczestników konkursu „Siła w tradycji”. Adresowany jest do uczniów szkół, które prowadzą Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych. Takich szkół jest w Polsce ponad 50, w sumie ok. 2 tys. uczniów chodzi do klas mundurowych.

– Młodzieży, która zdecydowała się na szkolenie wojskowe w ramach edukacji, chcemy pokazać, że równie ważne jak praktyczne ćwiczenia w mundurze jest wychowanie patriotyczne – mówi Waldemar Zubek, dyr. Biura do Spraw Proobronnych.

Organizatorami konkursu są Biuro do Spraw Proobronnych oraz Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej. Do zawodów staną uczniowie szkół zakwalifikowanych do „Pilotażowego programu wspierania szkół ponadgimnazjalnych prowadzących Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych”. – Nie chodzi nam wyłącznie o szkolenie wojskowe. Istotna też jest szeroko pojęta edukacja i wychowanie patriotyczne, budowanie w uczniach poczucia świadomości narodowej, pogłębienie ich wiedzy historycznej – dodaje Waldemar Zubek.

Ta edycja konkursu ma nawiązywać do tegorocznych obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. – Zależy nam także na promocji sił zbrojnych jako instytucji upowszechniającej tradycje orężne i pamięć o bohaterach narodowych i innych postaciach historycznych – podkreśla płk Artur Gałecki, dyr. Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej, instytucji współorganizującej konkurs.

Trzy zadania na start

Uczestnicy konkursu mają do wykonania trzy zadania. W pierwszym muszą wybrać bohatera, patrona swojej klasy. Powinna to być postać historyczna lub oddział wojskowy związany z regionem. – W tym zadaniu nie chodzi wyłącznie o wykazanie się wiedzą na temat życia i działalności wybranej osoby. Uczniowie muszą uzasadnić swój wybór, a częścią pracy powinna być także informacja o tym, w jaki sposób wybrali patrona – wyjaśnia płk Mirosław Mika, szef zespołu ds. szkolenia Biura do Spraw Proobronnych.

W zadaniu drugim uczniowie muszą wykazać się znajomością treści przynajmniej jednej z proponowanych książek. – Szkoła ma prawo zgłosić własną lekturę związaną z tematyką konkursu, ale przedstawiono także do wyboru kilkanaście pozycji, w tym powieści i opowiadania, wspomnienia i dzienniki, a także teksty źródłowe i pozycje z polityki publicystycznej – mówi płk Mika. Na liście zaproponowanych lektur znalazły się m.in. „Droga donikąd” Józefa Mackiewicza, wspomnienia Andrzeja Chciuka „Atlantyda, opowieść o Wielkim Księstwie Bałaku” czy dzienniki Zdzisława Brońskiego „Uskok”.

W zadaniu trzecim liczyć się będzie znajomość fabuły przynajmniej jednego z proponowanych lub wybranych filmów. Na liście konkursowej jest 12 filmów, m.in. „Katyń” Andrzeja Wajdy, „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego, „Miasto 44” Jana Komasy, „Generał Nil” Ryszarda Bugajskiego, „Jack Strong” Władysława Pasikowskiego czy „Karbala” Krzysztofa Łukaszewicza. Wśród filmowych propozycji znalazły się również spektakle Teatru Telewizji: „Inka. 1946” Wojciecha Tomczyka oraz „Usłyszcie mój krzyk” – dokument o Ryszardzie Siwcu, który dokonał samospalenia na Stadionie Dziesięciolecia w akcie sprzeciwu wobec udziału Polski w interwencji w Czechosłowacji w 1968 r.

Liczy się kreatywność

Wszystkie trzy zadania mogą być wykonane w dowolnej formie: pracy pisemnej, prezentacji filmowej lub prezentacji multimedialnej. – Prace konkursowe można wykonać w dowolnej formie. Przykładowo – patrona można przedstawić w formie filmu, książkę jako prezentację, a film opisać. Wszystko zależy od pomysłowości i kreatywności samych uczestników – podkreśla płk Mika.

Konkurs będzie się składał z dwóch etapów. Pierwszy zostanie przeprowadzony w szkołach, które w wewnętrznych kwalifikacjach wybiorą pracę konkursową, jej autorzy będą reprezentować szkołę w drugim etapie. – Pierwsza część konkursu musi zostać przeprowadzona do 30 maja 2018 roku. Następnie w drugiej połowie czerwca wytypowane prace trzeba przesłać do naszego biura – wyjaśnia płk Mika.

W drugim etapie komisja konkursowa oceni nadesłane przez szkoły prace. Liczyć się będzie m.in. wartość merytoryczna, samodzielność wykonania (w tym poszukiwanie źródeł informacji), oryginalność i zgodność pracy z tematem. – Liczymy, że taka forma konkursu pozwoli młodzieży kształtować swoje umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i korzystania z różnych źródeł informacji, podejmowania odpowiedzialnych decyzji oraz uzasadniania swoich wyborów – podkreśla dyr. Waldemar Zubek. Rozstrzygnięcie konkursu i wyłonienie trzech najlepszych prac odbędzie się 20 czerwca 2018 roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: mat. organizatora

dodaj komentarz

komentarze


By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
RBN przed szczytem NATO
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Czujemy się tu jak w rodzinie
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Strzelnice dla specjalsów
Serwis bliżej domu
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Ostatnia niedziela…
Lato pod wodą
Biało-czerwona nad Wilnem
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Szkolenie na miarę czasów
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Spadochroniarze na warcie w UE
Polsko-litewskie konsultacje
Za zdrowie utracone na służbie
Prezydent Zełenski w Warszawie
Śmierć przyszła po wojnie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Oczy na Kijów
Pancerny sznyt
Szkolenie do walk w mieście
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Roczny dyżur spadochroniarzy
Spędź wakacje z wojskiem!
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Jak usprawnić działania służb na granicy
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Wsparcie MON-u dla studentów
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Walka – tak, ale tylko polityczna
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Mark Rutte pokieruje NATO
Olimp gotowy na igrzyska!
Pancerniacy trenują cywilów
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Szpital u „Troski”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO