moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Drużno” po nowemu

Trałowiec ORP „Drużno” zyska nowe życie. A wszystko za sprawą wymiany sowieckiego układu napędowego na niemiecki, oparty na silnikach firmy MTU Friedrichshafen. Prace prowadzone są właśnie w gdyńskiej stoczni Nauta. Jeśli przyniosą zadowalające rezultaty, mogą zostać powtórzone na kolejnych dziewięciu jednostkach tego typu.

ORP „Drużno” to jeden z 17 trałowców projektu 207. Do służby wszedł we wrześniu 1990 roku. Cztery lata później reprezentował Polskę w pierwszych ćwiczeniach przeciwminowych Partnerstwa dla Pokoju, które zorganizowane zostały w Zatoce Lubeckiej. Potem brał udział w kolejnych edycjach manewrów Baltops i Northern Coasts. Teraz czeka go wielka zmiana. – Okręt stanął w gdyńskiej stoczni Nauta. Tam przechodzi naprawę główną i dokową, podczas której wymieniany jest cały układ napędowy – informuje ppłk Marek Chmiel, rzecznik Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Dotychczas jednostka korzystała z dwóch sowieckich silników wysokoprężnych M401 – z mocą tysiąca koni mechanicznych. Teraz zostaną one zastąpione przez silniki wyprodukowane przez firmę MTU Friedrichshafen z Niemiec. Stare silniki były już znacząco wyeksploatowane. Poza tym sprawiały problemy specjalistom, którzy zajmowali się ich serwisowaniem. – Ze względu na wiek i fakt, że nie są już produkowane, trudno zdobyć części zamienne. Co więcej, należy ich szukać przede wszystkim w Rosji. A armia generalnie dąży do tego, by pozbywać się sprzętu sowieckiej produkcji – tłumaczy kmdr por. Andrzej Janik, zastępca szefa sztabu ds. wsparcia 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Wkrótce ORP „Drużno” zyska silniki fabrycznie nowe.  – Ich parametry są zbliżone do starych. Dysponują jednak znacznie dłuższym resursem. Silniki M401 mogły pracować 9 tys. godzin. Po ich upływie można podjąć próbę przedłużenia resursu o 25 proc. Ale nie jest to żelazna reguła. Wszystko zależy od konkretnego silnika – wyjaśnia kmdr Janik. Tymczasem mechanizmy MTU pierwszy remont muszą przejść dopiero po upływie 14 tys. godzin.  – Poza tym, w wyniku wymiany, co równie ważne, układ napędowy zostanie uproszczony – tłumaczy oficer. A to oznacza, że dla serwisantów stanie się łatwiejszy w obsłudze.

Zgodnie z planem, prace powinny zostać sfinalizowane do 31 lipca tego roku.  – Po zakończeniu naprawy rozpocznie się eksploatacja nadzorowana okrętu. Pozwoli ona określić zasadność montażu wybranego układu napędowego na kolejnych jednostkach projektu 207 – wyjaśnia ppłk Chmiel. Wstępnie do takich prac zostało wytypowanych kolejnych dziewięć trałowców.  – Na kilku okrętach docelowy resurs został już wyczerpany. Na kilku innych był przedłużany – przyznaje kmdr por. Janik.

Obecnie w stoczni Nauta modernizację przechodzi również trałowiec ORP „Hańcza”. Prace na tym okręcie nie obejmują jednak wymiany układu napędowego.

Trałowce projektu 207 zostały zbudowane przez stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni. Prototypowa jednostka, ORP „Gopło”, oznaczona jako 207D, weszła do linii w 1983 roku. Potem było 12 trałowców 207P (do nich zalicza się ORP „Drużno”), wreszcie cztery trałowce 207M. Ostatni, ORP „Wdzydze” rozpoczął służbę pod koniec 1994 roku.

Jednostki te marynarze potocznie nazywają „plastikami”. Wszystko za sprawą laminatu poliestrowo-szklanego, z którego zostały skonstruowane ich kadłuby i nadbudówki. Budulec obniża wartości emitowanych przez nie pól fizycznych, a co za tym idzie – lepiej chroni je przed rozstawionymi przez nieprzyjaciela minami. Okręty mają 38,5 m długości i nieco ponad 7 m szerokości. Ich wyporność to 216 t. Zostały wyposażone w różne typy armat morskich „Wróbel” oraz trały kontaktowe i niekontaktowe. Mogą stawiać miny i zrzucać bomby głębinowe. Dodatkowo ORP „Gopło” posiada holowaną stację hydrolokacyjną, zaś trałowce 207M po dwie wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Strzała S-2M.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: chor. mar. Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cios w plecy
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Kurs dla najlepszych w SERE
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Święto Wojsk Lądowych
NATO – jesteśmy z Polską
Największy transport Abramsów w tym roku
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
17 września 1939. Nigdy więcej
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Black Hawki nad Warszawą
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Człowiek w pętli
Debiut polskich Patriotów
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Krok ku niezależności
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Dwie agresje, dwie okupacje
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Rekompensaty na nowych zasadach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Pożegnanie z Columbią
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Czołgiści w ogniu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Z najlepszymi na planszy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zwycięska batalia o stolicę
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Orlik na Alfę
„Road Runner” w Libanie
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Hekatomba na Woli
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Husarz z polskim instruktorem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W poszukiwaniu majora Serafina
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Żandarmeria skontroluje także cywilów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO