moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Drużno” po nowemu

Trałowiec ORP „Drużno” zyska nowe życie. A wszystko za sprawą wymiany sowieckiego układu napędowego na niemiecki, oparty na silnikach firmy MTU Friedrichshafen. Prace prowadzone są właśnie w gdyńskiej stoczni Nauta. Jeśli przyniosą zadowalające rezultaty, mogą zostać powtórzone na kolejnych dziewięciu jednostkach tego typu.

ORP „Drużno” to jeden z 17 trałowców projektu 207. Do służby wszedł we wrześniu 1990 roku. Cztery lata później reprezentował Polskę w pierwszych ćwiczeniach przeciwminowych Partnerstwa dla Pokoju, które zorganizowane zostały w Zatoce Lubeckiej. Potem brał udział w kolejnych edycjach manewrów Baltops i Northern Coasts. Teraz czeka go wielka zmiana. – Okręt stanął w gdyńskiej stoczni Nauta. Tam przechodzi naprawę główną i dokową, podczas której wymieniany jest cały układ napędowy – informuje ppłk Marek Chmiel, rzecznik Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Dotychczas jednostka korzystała z dwóch sowieckich silników wysokoprężnych M401 – z mocą tysiąca koni mechanicznych. Teraz zostaną one zastąpione przez silniki wyprodukowane przez firmę MTU Friedrichshafen z Niemiec. Stare silniki były już znacząco wyeksploatowane. Poza tym sprawiały problemy specjalistom, którzy zajmowali się ich serwisowaniem. – Ze względu na wiek i fakt, że nie są już produkowane, trudno zdobyć części zamienne. Co więcej, należy ich szukać przede wszystkim w Rosji. A armia generalnie dąży do tego, by pozbywać się sprzętu sowieckiej produkcji – tłumaczy kmdr por. Andrzej Janik, zastępca szefa sztabu ds. wsparcia 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Wkrótce ORP „Drużno” zyska silniki fabrycznie nowe.  – Ich parametry są zbliżone do starych. Dysponują jednak znacznie dłuższym resursem. Silniki M401 mogły pracować 9 tys. godzin. Po ich upływie można podjąć próbę przedłużenia resursu o 25 proc. Ale nie jest to żelazna reguła. Wszystko zależy od konkretnego silnika – wyjaśnia kmdr Janik. Tymczasem mechanizmy MTU pierwszy remont muszą przejść dopiero po upływie 14 tys. godzin.  – Poza tym, w wyniku wymiany, co równie ważne, układ napędowy zostanie uproszczony – tłumaczy oficer. A to oznacza, że dla serwisantów stanie się łatwiejszy w obsłudze.

Zgodnie z planem, prace powinny zostać sfinalizowane do 31 lipca tego roku.  – Po zakończeniu naprawy rozpocznie się eksploatacja nadzorowana okrętu. Pozwoli ona określić zasadność montażu wybranego układu napędowego na kolejnych jednostkach projektu 207 – wyjaśnia ppłk Chmiel. Wstępnie do takich prac zostało wytypowanych kolejnych dziewięć trałowców.  – Na kilku okrętach docelowy resurs został już wyczerpany. Na kilku innych był przedłużany – przyznaje kmdr por. Janik.

Obecnie w stoczni Nauta modernizację przechodzi również trałowiec ORP „Hańcza”. Prace na tym okręcie nie obejmują jednak wymiany układu napędowego.

Trałowce projektu 207 zostały zbudowane przez stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni. Prototypowa jednostka, ORP „Gopło”, oznaczona jako 207D, weszła do linii w 1983 roku. Potem było 12 trałowców 207P (do nich zalicza się ORP „Drużno”), wreszcie cztery trałowce 207M. Ostatni, ORP „Wdzydze” rozpoczął służbę pod koniec 1994 roku.

Jednostki te marynarze potocznie nazywają „plastikami”. Wszystko za sprawą laminatu poliestrowo-szklanego, z którego zostały skonstruowane ich kadłuby i nadbudówki. Budulec obniża wartości emitowanych przez nie pól fizycznych, a co za tym idzie – lepiej chroni je przed rozstawionymi przez nieprzyjaciela minami. Okręty mają 38,5 m długości i nieco ponad 7 m szerokości. Ich wyporność to 216 t. Zostały wyposażone w różne typy armat morskich „Wróbel” oraz trały kontaktowe i niekontaktowe. Mogą stawiać miny i zrzucać bomby głębinowe. Dodatkowo ORP „Gopło” posiada holowaną stację hydrolokacyjną, zaś trałowce 207M po dwie wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Strzała S-2M.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: chor. mar. Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa bliżej żołnierzy
 
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Ukwiał z Gdańska
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Ogień z nabrzeża
Basen dla Rosomaka
Święto zwiadowców
Więcej na mieszkanie za granicą
Wiedza na trudne czasy
Na początek: musztra i obsługa broni
Biało-czerwona na Monte Cassino
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Pracowity dyżur Typhoonów
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Gra o kapitulację
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Składy wysokiego ryzyka
Polskie Pioruny dla Belgii
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Nowy prezes PGZ-etu
Nasi czołgiści najlepsi
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Pegaz nad Europą
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Misja PKW „Olimp” doceniona
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Gdy sekundy decydują o życiu
Żołnierz influencer?
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Historyczna umowa z Francją
Mamy pierwszych pilotów F-35
DriX – towarzysz okrętu
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Wspólna wola obrony
Wsparcie dla polskich Abramsów
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Sport kształtuje mentalność
Walka pod napięciem
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Czołgi końca wojny
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Polska dołącza do satelitarnej elity
Piorun – polska wizytówka
Wakacje? To czas na wojsko
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Koniec wojny, którego nie znamy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsza misja Gripenów
Tysiące dronów dla armii
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Apache’e nadlatują
AI w służbie MON-u
Jak daleko do końca wojny?
Na pomoc po katastrofie
Obierki z błotem
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Bohater odtrącony
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Bat na wrogów i niepokornych
Podniebny Pegaz
Gdy zgasną światła
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO