moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przetarg na pojazdy dla desantu

Sześć firm będzie rywalizowało o kontrakt na dostawę pojazdów dla wojsk aeromobilnych. Inspektorat Uzbrojenia MON zapowiada, że umowa zostanie podpisana w tym roku, natomiast pierwsze dostawy sprzętu przewidziano w latach 2019–2022. W sumie wojsko chce kupić 55 lekkich pojazdów, które można desantować na spadochronach, oraz 105 przyczep. 

Przetarg na kupno pojazdów do desantowania techniką spadochronową oraz przeznaczonych do nich specjalnych przyczep został rozpisany przez Inspektorat Uzbrojenia MON w lipcu ubiegłego roku. – W postępowaniu wnioski złożyło siedmiu potencjalnych wykonawców. Do dalszego etapu nie zakwalifikowano jednego z konsorcjów – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy IU MON. Chodzi o podmiot składający się m.in. z Polskiej Grupy Zbrojeniowej i spółki Rosomak SA. Konsorcjum złożyło jednak odwołanie. Pozostałe firmy, które zgłosiły się do postępowania to: Zeszuta, AMZ-Kutno, Dom Samochodowy Germaz oraz trzy konsorcja. Jedno tworzą Polski Holding Obronny i firma Concept; drugie konsorcjum zawiązały spółki KAFAR Bartłomiej Sztukiert, HIBNERYT, Auto Podlasie i Auto Special. Natomiast trzecim jest podmiot składający się z dwóch spółek: SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne oraz MARVEL.

Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia, umowa zostanie podpisana do końca 2018 roku, a dostawy sprzętu powinny być realizowane w latach 2019–2022.

Armia poszukuje samochodów ważących nie więcej niż 3,5 t, które są w stanie zabrać co najmniej 1200 kg ładunku. Mają mieć silnik o mocy 75 KM i napęd na wszystkie koła. Pojazdy muszą pokonywać bez uprzedniego przygotowania przeszkody o głębokości co najmniej pół metra. Przyczepy natomiast powinny mieć ładowność minimalną 800 kg. Pojazdy i przyczepy mają być przystosowane do transportu lotniczego na platformie towarowej PDS.

Wojska aeromobilne, czyli jednostki 6 Brygady Powietrznodesantowej i 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, od dawana czekają na wozy przystosowane do zrzutu na spadochronach. – Dzięki tym pojazdom będziemy mogli szybko przemieszczać sprzęt, wyposażenie i środki bojowe po desantowaniu – tłumaczy por. Agata Niemyjska, oficer prasowy 6 Brygady Powietrznodesantowej.

Ale nowy sprzęt nie tylko zwiększy mobilność wojsk. – W razie konieczności pojazdy zostaną wykorzystane do transportu rannych. Ponadto uzbrojenie artyleryjskie, na przykład moździerze M-98, będą holowane, a nie jak do tej pory ciągnięte przez żołnierzy. Dotychczas cały sprzęt i środki bojowe były transportowane przez spadochroniarzy – przyznaje por. Niemyjska.

Oficer wyjaśnia, że podczas szkolno-treningowych skoków żołnierze desantują się z podczepionymi na linie zasobnikami indywidualnymi. Oprócz tego z samolotów są desantowane zasobniki ZT-100, w których mieści się około 100 kg wyposażenia. – Wszystko to jest przenoszone ze zrzutowiska przez spadochroniarzy na plecach, co wymaga wysiłku i zajmuje sporo czasu – mówi por. Niemyjska. – Podczas ćwiczeń międzynarodowych kilkakrotnie obserwowaliśmy wykorzystywanie tego typu pojazdów przez żołnierzy innych armii. Tak było na przykład w czasie „Swift Response ‘16”. Wówczas wozy amerykańskiej 82 Dywizji Powietrznodesantowej, które uprzednio desantowano, sprawnie pokonywały trudny teren, zwiększając mobilność i tempo działania pododdziałów. Jednocześnie odciążały maszerujących żołnierzy.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik

dodaj komentarz

komentarze


Dzień wart stu lat
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kaman – domknięcie historii
Mundurowi z benefitami
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Arteterapia dla weteranów
Koniec dzieciństwa
Rusza program „wGotowości”
Nie daj się zhakować
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
OPW budują świadomość obronną
Marynarze mają nowe motorówki
„Road Runner” w Libanie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Starcie pancerniaków
Polski „Wiking” dla Danii
Jesteśmy dziećmi wolności
Marynarze podjęli wyzwanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Inwestycja w bezpieczeństwo
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sportowcy na poligonie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Gdy ucichnie artyleria
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Abolicja dla ochotników
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Standardy NATO w Siedlcach
Sukces Polaka w biegu z marines
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Czy to już wojna?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Odznaczenia za wzorową służbę
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Męska sprawa: profilaktyka
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Kircholm 1605
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kolejny kontrakt Dezametu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zasiać strach w szeregach wroga

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO